سیاسیگرام

با وجود فیلتر کردن تلگرام توسط مسوولان هنوز این پیام‌رسان مورد استفاده تعدادی زیادی از کاربران است. گواه این موضوع صحبت‌های آذری‌جهرمی در جلسه با نمایندگان بود که اعلام داشت که در حال حاضر به طور میانگین پیام‌رسان‌های داخلی چهار میلیون و ۵۰۰هزار مشترک دارند و از ۴۵ میلیون کاربر تلگرام هم فقط یک میلیون نفر این نرم‌افزار را پاک کرده‌اند. این در حالی است که تجربه دو بار فیلتر شدن تلگرام نشان داد که کاربران آنطور که تصور می‌شد نه به پیام‌رسان‌های خارجی مانند واتس‌آپ مهاجرت کردند، نه مشتری پیام‌رسان‌های داخلی مانند سروش شدند، بلکه با وجود محدودیت فیلترشکن‌ها اما باز در جست‌وجوی فیلترشکن برای استفاده از تلگرام بوده‌اند.

اما اهمیت فیلتر کردن تلگرام، سخنان جهرمی و تبعیت تنها 5/2 درصد از مردم از دستور منع استفاده از تلگرام سبب شد تا خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تصمیم دقیق این قوه برای فیلتر کردن تلگرام سوال کند،‌ اما محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال گفت که این آمار درباره میزان مهاجرت از تلگرام حتما صحیح نیست. وی تصریح کرد: همین امروز (یکشنبه) در این خصوص از آقای فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی سوال پرسیدم و ایشان گفتند رقم بیشتری در این زمینه وجود دارد. 40 درصد از افراد از این پیام‌رسان استفاده نمی‌کنند که این رقم قابل توجه است. محاسبه این 40 درصد 17 میلیون نفر می‌شود و نه 1 میلیون.

 

نارضایتی دولت از فیلترینگ

کمتر از یک‌ماه از فیلترینگ تلگرام در ایران می‌گذرد، فیلترینگی که می‌توان گفت با نارضایتی نسبی دولت انجام گرفته است .

دولتی که قول داده و گفته بود هرگز دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت، قولی که محقق نشد و دست دولت روی دکمه فیلترینگ هل داده می‌شود. در حالی‌که پیام‌رسان‌های قابلی در داخل برای ارائه خدمات مناسب و مطلوب به کاربران وجود ندارد. بسیاری از بازارهای کسب و کار اینترنتی در ایران که این روزها خوب رواج یافته و در فضای اینستاگرام و مخصوصا تلگرام ایجاد شده و فراگیر شده‌اند، متاسفانه تلگرام، یکی ازمحبوب‌ترین و پیشرفته‌ترین پیام‌رسان‌های دارای قابلیت‌های مطلوب کاربران در کشور فیلتر می‌شود.

قابلیت‌هایی که در تلگرام وجود دارد باعث شده تا کاربران ایرانی بتوانند در فضای مجازی به راه‌اندازی کانال‌های خرید و فروش کالاها و خدمات بپردازند و حتی بدون هزینه و کمترین آورده مالی اولیه به راه‌اندازی کسب و کار مورد نظر خود مشغول شوند و به تبع آن هزاران شغل برای بیکارانی که کار برای آنان وجود ندارد، ایجاد شود.

راست گفته‌اند اگر انسان را از عملی به جبر و زور بازداریم عطشش نسبت به انجام همان کار بیشتر می‌شود.

در روزهای اول فیلترینگ بازدیدها از تلگرام کمی کاهش یافت اما با وجود «وی‌پی‌ان‌ها» و فیلترشکن‌های متنوع و فراوان در فضای مجازی، عملا فیلترینگ دور زده شد و بازدیدها بالاتر رفته و روزبه‌روز بر تعداد کاربران افزوده شده و گفته می‌شود احتمال رکورد زدن بازدیدها به نسبت قبل دور از انتظار نیست. وزیر ارتباطات رسما اعلام می‌کند:«بازدید از تلگرام روز به روز بعد از فیلتر شدن در حال افزایش است» و می‌توان گفت شکست فیلترینگ از سوی وزیر مربوطه رسما اعلام می‌شود.

 

رنگ و بوی سیاسی فیلترینگ

دولت‌ها وظیفه دارند مواردی را که به نظم، امنیت و اخلاقیات در یک کشور و در سطح جامعه لطمه می‌زند کنترل کنند، اما فیلترینگ و عدم دسترسی به فضای باز اطلاعات با حقوق مدنی و شهروندی افراد در تضاد بوده و مغایرت دارد.

البته این فیلترینگ از ابتدا رنگ و بوی سیاسی داشت و در واقع اکثریت یک طیف سیاسی خاص به انجام این محدودیت نظر داشته و اسرار بر انجام آن داشته‌اند و اِعمال محدودیت‌ها مثل قبل با پافشاری یک جریان سیاسی « «معمولاً طرفدار سانسور» در کشور صورت گرفته است. در عجبم که هرگز به گذشته انجام این گونه محدودیت‌ها و بازخوری که ماحصل آن بوده فکر نکرده‌اند و همواره بر افکار متحجرانه خود مسکوت مانده‌اند.

در عجبم از اِعمال تحریم اقتصادی و عدم بهره‌گیری از پیشرفت‌ها و دانش علمی که از خارج وارد می‌شود، انتقاد می‌کنند اما انتظار دارند مردم خود در دسترسی به این فضای به‌وجود آمده بی‌بهره و در تحریم باشند.

بی‌شک فیلترینگ تلگرام هم مانند ممنوعیت استفاده از ماهواره و ویدئو که در سال‌های نه چندان دور اِعمال می‌شد، محکوم به شکست بوده و البته از هم اکنون شکست خورده است. تنها برنده این فیلترینگ را می‌توان فیلترشکن‌های موجود در بازار نامید، به قول یکی از نمایندگان مجلس:«با فیلترینگ و رواج فیلترشکن‌ها از چاله به چاه عمیق‌تر افتاده‌ایم.»

در واقع فیلترشکن‌ها برای عبور از خط قرمزهای اخلاقی و حتی امنیتی ایجاد شده‌اند و نصب فیلترشکن روی گوشی اکثر کاربران فضای مجازی جهت دسترسی به تلگرام در ایران شرایط را برای عبور از خط قرمزها برای برخی از کاربران مهیا ساخته است. مردم امیدوارند این چنین محدودیت‌ها که با پافشاری یک طیف سیاسی خاص اِعمال شده، برداشته شود و به حقوق حقه آنان که همانا استفاده از دانش‌های روز بشر، دسترسی آزاد به اطلاعات و فضای مجازی و پیام‌رسان‌های متنوع است، همواره احترام گذاشته شود.

انتهای خبر/علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *