بیمه پشتوانه روزهای سخت

اخبار ناگوار و حوادث مخصوص روزنامه‌ها نیست. شاید بسیار از ما این حوادث را برای دیگران بدانیم یا حتی اگر احتمال وقوع را بدهیم، آن را جدی نگیریم در حالی که باید   سعی در پیشگیری و راهکار موفق داشته باشیم. اما قطعا همیشه در این کار موفق نخواهیم بود و بعضی حوادث علی رغم میل ما رخ می‌دهد. به عنوان مثال اگر ما در زلزله اخیر کرمانشاه بودیم و تمام دارایی ما دچار حادثه می‌شد چگونه باید جبران می‌کردیم؟

قطعا دولت نمی‌تواند تمام خسارات ما را جبران کند و نمی‌‎توانیم به راحتی از صفر شروع کنیم و به سطح کنونی برسیم.اینجا است که شرکت‌های بیمه وارد عمل می‌شوند و پشتوانه امنی برای ما ایجاد می‌کنند. اما انوع بیمه چقدر در سبد خانوار ما جای دارد؟ و اگر حوادثی پیش بینی نشده برای ما رخ دهد چقدر پشتوانه مناسبی داریم؟ چرا بیمه در سبد اکثر خانواده های ایرانی جایی ندارد؟ برای پاسخ این سوالات به سراغ مجتبی قمری‌گل سرپرست مناطق شمال و شمال شرق بيمه البرز رفتیم و پاسخ این سوالات را از وی جویا شدیم.

رییس بیمه البرز خراسان رضوی و شورای هماهنگی بیمه استان گفت: وظیفه بیمه اطمینان بخشی و آرامش دادن به جامعه است و ما شرکت­های بیمه با ارائه بیمه­نامه سعی در ایجاد این آرامش برای تمام افراد جامعه داریم. جامعه می‌تواند سرمایه­های خود در زمینه­های بازرگانی، خدماتی و صنعتی در مقابل خطراتی که آن­ها را تهدید می­کند بیمه کنند و از آسودگی خیال بیشتری بهره­مند شوند.

مجتبی قمری‌گل در خصوص این که چرا به بیمه ،صنعت بیمه می‌گویند ،افزود: بیمه دارای تنوع در کار برای تمام مشاغل و افراد جامعه است و در هر صنفی خدمات­دهی و پوشش بیمه­ای دارد.از همین رو به بیمه لقب صنعت بیمه اطلاق می­شود.

قمری‌گل تصریح کرد: ضریب بیمه در سال­های اخیر متغیر و رو به پیشرفت بوده است.اما در سال­های گذشته حدودا ضریب بیمه 1.3 درصد بوده که با تلاش­های بسیار صورت گرفته تا 1.7 درصد نیز رسیده است. البته این موضوع می­تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما بیشتر بحث نبود فرهنگ بیمه در جامعه است که مردم بیمه را یکی از نیاز­های مصرفی خود نمی­دانند. این در حالی است که بیمه یک نیاز واقعی و یک پشتوانه است اما متاسفانه بخاطر نبود فرهنگ بیمه این درصد پایین است. البته درصدهای یاد شده در بخش بیمه­های تامین اجتماعی و خدمات درمانی نیست بلکه مورد بحث ما بیمه­های تجاری است.اگر بخواهیم بیمه­های تامین اجتماعی و خدمات درمانی را نیز اضافه کنیم قطعا ضریب نفوذ بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص این که چرا بیمه در سبد خانوارهای ایرانی جایی ندارد گفت: در فرهنگ­سازی بیمه باید روی بحث آموزش کار شود چرا که مردم بخاطر عدم شناخت کافی از بیمه رویکرد مناسبی ندارند.اما موضوع مهم دیگر بحث شرایط اقتصادی خانوار است که بخاطر بیمه مجبور خواهند شد مصرف دیگر نیازهای خانواده را کاهش دهند که این اتفاق معمولا نمی­افتد.در حالی که مردم باید بدانند که بیمه می­تواند پشتوانه و کمک سخت­ترین شرایط آنها باشد و در واقع یک سرمایه­گذاری است.

قمری‌گل در پاسخ به این سوال که آیا باید بیمه‎‌های ضروری را اجباری کرد اظهار کرد: مردم را نمی توان مجبور به خرید بیمه کرد که البته روش مناسبی هم نیست.نمونه بارز آن بیمه شخص ثالث است که با وجود تمام سخت­گیری­های انجام شده هنوز هم بین 25 تا 30 درصد خودروهای کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند.

وی با بیان اینکه اگر اقبال به سمت شرکت­های دولتی بیشتر است به مسائل روانی جامعه باز می­گردد، تصریح کرد: ما در حال حاضر تنها یک بیمه تمام دولتی داریم و سایرین خصوصی هستند، هرچند دولت بخشی از سهام برخی شرکت­های خصوصی را نیز در اختیار دارد.اما این باور که اگر دولت پشتوانه چیزی باشد مشکلی پیش نخواهد آمد اقبال بیشتری به این نوع بیمه­ها دارند.در صورتی که مردم باید بدانند که تمام حدود 30 شرکت بیمه زیر نظر بیمه مرکزی هستند و بیمه مرکزی به صورت سرمایه­ها و صورت­های مالی و حتی هیئت مدیره آنها را تحت کنترل دارد و هرگز جای نگرانی نیست و در حال حاضر شرکت­ها خدمات خوبی را به مردم ارائه می­کنند.

رییس بیمه البرز خراسان رضوی و شورای هماهنگی بیمه استان در خصوص شرکت بیمه تحت سرپرستی‌ خود گفت: بیمه البرز در سال­های اخیر در کلیه موارد و معیارهایی که مورد ارزیابی بیمه مرکزی و حتی قرار گرفته است مثلمباحث توانگری مالی، مشتری­مداری، شفافیت صورت­های مالی، آی­تی و خیلی از مسائل دیگر همواره در رتبه اول قرار داشته است که پشتوانه بسیار خوبی برای این بیمه شده است.

وی در خصوص دلیل موفقت بیمه البرز تصریح کرد: بیمه البرز از نیروهای کارشناسی و ارزیابی بسیار خوبی برخوردار است و مدیران فنی و شایسته­ای دارد. این بیمه در همه پوشش­های بیمه­ای مخصوصا بیمه مسئولیت از اعتبار قابل قبول و خاصی میان مشتریانش برخوردار است.در بحث بیمه­های مسئولیت، بیمه البرز سعی کرده پویایی لازم را در بیمه­ها داشته باشد و ما هرجایی که در بیمه­نامه­های مسئولیت احساس کنیم مشتری نیاز دارد و بیمه باید آن نیاز را پوشش دهند از طریق بررسی کارشناسی و حتی طراحی بیمه­نامه­های جدید برای بیمه مسئولیت اقدام می­کنیم. این نوآوری بیمه البرز در بحث بیمه مسئولیت باعث شده که از محبوبیت بیشتری در این بخش برخوردار باشد.

وی افزود: مهمترین بخش موفقیت این بیمه در بخش پرداخت خسارت­ها است که طی ارزیابی­هایی که توسط بیمه مرکزی صورت گرفته رضایتمندی بسیار خوبی را در بین مشتریان درپی داشته است.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *