بررسی تفاوت و اشتراک تبلت با رایانه؛

تبلت می تواند کار رایانه را راه بی اندازد؟

سید جواد هاشمی

 

امروزه با پيشرفت تصاعدی تکنولوژی سيستم‌های کامپيوتری و همينطور تلاش بی اندازه‌ی کمپانی‌های بزرگ دنيا در هر چه قابل حمل‌تر کردن و بالاتر بردن حجم باتری های همراه اين دستگاه‌ها، شاهد توليد دستگاه‌هايی با سيستم عامل‌های ويندوزی در قالب تبلت‌ها هستيم. شايد در گذشته حتی مديران شرکت مايکروسافت فکرش را هم نمی‌کردند که روزی سيستم عامل ويندوز در بستری غير از برق شهری و با پردازنده‌هايی با ساختار آرم (ARM) و بدون مهندسی‌های ۶۴  بيتی اينتل و ای‌ام‌دی توليد شود.

حال اينکه آن‌ها تمام تلاش خود را در سمتی، بر روی توليد تبلت‌های سرفيس قرار داده‌اند تا بتوانند ويندوز هميشگی را درون تبلت به مشتريان عرضه کنند.

رقابت اصلی در اين گستره بين دو توليد شرکت مايکروسافت، سرفيس پرو ايکس جديد و سرفيس پرو ۷ پلاس وجود دارد.

مايکروسافت با همان ايدوئولوژی که دنيا به سمت پردازنده‌های کوچک‌تر با مصرف انرژی پايين‌تر در حرکت است، در مقابل سرفيس پرو های هميشگی خود که ظاهری مشابه يکديگر داشته‌اند، سرفيس پرو ايکس را با پردازنده‌های کوالکام ۳۲ بيتی روانه بازار کرده و آينده‌ی بسيار روشنی را برای آن‌ها متصور شده است.

ديگر کمپانی‌های بزرگ در زمينه‌ی توليد نوت‌بوک‌ها و کامپيوتر‌های رو ميزی نيز چند سال است که محصولاتی مشابه سرفيس پروهای مايکروسافت تهيه می‌کنند که هر کدام با ديگری تفاوت‌هايی کاربردی و ظاهری دارند که در نهايت شرايطی مساعد را در اين بازار برای خريدار فراهم می‌کنند تا با دستی باز انتخابی نزديک‌تر به ايده‌آل ذهنی خود داشته باشد.

در مقابل محصولات فوق، کمپانی‌های توليد کننده‌ی گوشی همراه، با نگرشی متفاوت، تبلت‌هايی با سيستم‌ عامل‌های مشابه گوشی‌های هوشمند توليد می‌کنند. در واقع در اين گستره نيز دو دسته‌ی کلی تبلت‌های شرکت اپل و تبلت‌های آندرويدی با دسترسی آزاد را شاهد خواهيم بود.

 

در اينجا اما رقابت با توجه به بررسی های صورت گرفته بر روی نرم افزار و سخت افزار محصولات، کمی با اختلاف دنبال می‌شود. تبلت‌های شرکت اپل در هر سال با دو محصول پرچم دار آيپد پرو و ميان رده‌ی آيپد اير گوی سبقت را از نظر سرعت کارکرد، توانايی فوق‌العاده‌ی رندر و بافر کردن عکس‌ها و فيلم‌ها و همچنين محصولات مکمل که به صورت جداگانه برای دستگاه به فروش می‌رسند از تبلت‌های آندرويدی که می‌توان از سری‌های گلکسی تب اس پرو به عنوان بهترين محصولات آن نام برد، ربوده‌اند.

در اين تحليل بدون توجه به تفاوت‌های قيمتی که می‌توانند يکی از مهم‌ترين عوامل برای خريداران باشند و تنها با بررسی عواملی چون کيفيت بدنه، طراحی، توانايی‌های سيستم عامل و … به بررسی مزيت‌ها و معايب اين محصولات پرداخته شد.

تبلت‌های ويندوزی، تنها يک تبلت با کاربردهای روزانه‌ی آن نيستند و در واقع يک کامپيوتر شخصی را با ابعادی کوچک‌تر در اختيار شما قرار می‌دهند.

تبلت‌های شرکت اپل به عنوان اولين تبلت‌های معرفی شده به دنيا، با ارائه‌ی بهترين کيفيت‌ به نوعی بهترين تبلت‌های جهان هستند، آن‌ها نه در حدی هستند که سيستم عامل کامپيوتری را در خود جای دهند و نه آن‌قدر بی ارزش که تنها برای کارهای روزمره از آن‌ها استفاده کنيد. آيپد‌ها شايد به خوبی نياز و خلاء ما را برای اجرای نرم‌افزارهايی که نياز به صفحات بزرگ تر از گوشی دارند برآورده می‌کنند.

تبلت‌های اندرويدی در انتها از بزرگترين بازه‌ی قيمتی برخوردارند. آن‌قدر تنوع برند، محصول و امکانات در آن‌ها گسترده است که با گذاشتن کمی وقت می‌توانيد به انتخاب مناسبی در ميان آن‌ها دست پيدا کنيد. تبلت‌های اندرويدی در ابتدای راه تخصصی شدن قرار دارند و همچون آيپدهای اپل نرم افزارهای تخصصی برای آن‌ها تهيه نشده‌است.

در نهايت تصميم برای خريد اين محصولات با شما است. تبلت‌ها هيچ‌گاه محصولی در اولويت خريد نبوده اند اما مکملی بی‌نظير در زندگی شما خواهند بود.

اين شما هستید که بايد با گذر از اين ورته با نگاهی تخصصی به مشخصات و اطلاعات کامل و دقيق اين محصولات، تصميم بگيريد اين‌ها برای کامل‌تر کردن زندگی شما مناسب هستند يا خير.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *