رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران تاجیکستان:

اقتصاد کشور به ثبات نسبی رسیده است

اقتصاد کشور به ثبات نسبی رسیده است

محمدحسین روشنک، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران تاجیکستان گفت: سالی که گذشت هم در حوزه اقتصاد و هم در مقاومت و پایداری سالی سخت اما بسیار موفق بود.

وی افزود: بالاترین موفقیت ما در سال گذشته شکست ترامپ بوده است. هرچند عده‌ای معتقدند ایران نقشی نداشته است، اما مقاومت ایران در برابر تحریم‌های امریکا باعث شکست ترامپ شده است. نظام جمهوری اسلامی تنها کشوری است که با صراحت به سران جهان اعلام کرد اگر امریکا به برجام برنگردد ما نیز تعهداتمان را در برابر سازمان بین‌المللی هسته‌ای کمرنگ می‌کنیم و ماهم از برجام خارج می‌شویم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته علی رغم وجود کرونا، بیکاری افزایش نیافت درباره اقتصاد سالی که گذشت گفت: در واقع اقتصاد کشور به ثبات نسبی رسیده است اگرچه گرانی و بی‌برنامگی وجود دارد، اما هیچ کمبودی در کشور وجود نداشته است و رشد اقتصادی افزایش یافت، نرخ دلار روند کاهشی گرفت و به طور کلی بسیاری از پارامترهای اقتصادی روند خوبی را طی کرده‌اند. انتظار ما در بخش صادرات حداکثر 30 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بود در حالی که علی رغم وجود مداخلات در ارز و مسائل دیگر که راه را سخت کرده است، خوشبختانه این رقم نزدیک به 35 میلیاردلار رسید که این رقم نسبت به سال گذشته نشان دهنده افزایش در میزان صادرات رسمی کشور است که اگر آمار صادرات غیرنفتی قاچاق به آن افزوده شود این رقم تغییرممکن است به بیش از 50میلیارد دلار تغییر کند.

آماری که محاسبه نمی‌شود

او تصریح کرد: می‌دانیم که در محصولاتی آرد، روغن، مرغ، تخم مرغ، پسته، زعفران و فیروزه و خیلی از کالاهای دیگر صادرات غیررسمی و قاچاق داریم و یکی از دلایل کمبود مرغ و روغن این روزها همین مساله است. همانگونه که کوله برها کالا وارد کشور می‌کنند، کوله برهایی نیز تولیدات کشور را از مرزها خارج می‌کنند که این آمار و ارقام در محاسبات میزان صادرات محاسبه نمی‌شود.

اقتصاد روشن 99

روشنک درباره افزایش تولیدات و صادرات بنگاه‌های تولیدی گفت: تولید در بخش صنعت، معدن و کشاورزی علی رغم وجود تحریم‌ها و بیماری کرونا افزایش یافته است و در دوره کرونا نه تنها بنگاه‌ها بدون تعطیلی به کار خود ادامه دادند، بلکه کمترین مشکلات را داشتند. پس در سال 99 خوشبختانه اقتصاد ایران علی رغم مدیریت‌های نادرست دولت و مجلس در حوزه اقتصاد، روی پای خودش ایستاده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کرونا نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا مقوله‌ای مجزاست، گفت: بیش از 70درصد اقتصاد استان خراسان رضوی وابسته به بخش خدمات است که از جمله ساخت و ساز، تجارت، بازار، گردشگری، رستوران داری، تشریفات، هتل داری و… می توان نام برد. کرونا در حوزه گردشگری، بازار، هتلداری و رستوران داری بیشترین ضرر را به اقتصاد استان به خصوص مشهد تحمیل کرد و متاسفانه دولت برای جبران ضررهای وارده حمایت نکرد.

لزوم اقتدار در عمل

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی افزود: ما در کرونا به غیر از نظام بهداشت و درمان و کمک‌های مردم از طریق مواسات، همدلی و کمک به یکدیگر در بقیه بخش‌ها خوب عمل نکردیم. ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزیر بهداشت آن طور که شایسته بود عمل نکردند. وزیر بهداشت انسان جهادگر، مخلص و ایثارگریست اما وقتی مقام معظم رهبری فرماندهی ستاد مقابله با کرونا را به ایشان سپرده است دیگر خواهش و تمنا کردن جایز نیست و باید برای بهتر شدن وضعیت سلامت کشور دستور موکد صادرکند. فرمانده باید مقتدرانه فرمان بدهد” حق ندارید سفر بروید” . همانگونه که اگر کوهی در حال ریزش باشد اجازه تردد خودرو از منطقه داده نمی‌شود کرونا بدتر از این مسائل است.

وی ضمن قدردانی از زحمات کادر بهداشت و درمان کشور گفت: وزیر بهداشت می گوید مسافرت رفتن سم است، مدیرکل گردشگری به جای اینکه مشکلات هتل‌ها و رستوران‌ها را با شیوه دیگری حل کند تبلیغات گردشگری می‌کند. از طرفی ورود ماشین به مشهد را ممنوع می‌کنند از طرف دیگر راه آهن با افتخار اعلام می‌کند روزانه هشتاد رام قطار به سمت مشهد مهیاست. لذا در بحث کرونا مردم در کمک کردن، ماسک زدن، پویش‌های مردمی و مواسات و کمیته امداد، بهزیستی، روحانیت، قرارگاه شهید سلیمانی، بازار و بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و تشکل های دیگر در استان و کشور خوب عمل کردند.

جدیت موج چهارم کرونا

روشنک با ابراز نگرانی درباره موج چهارم کرونا بعد از سفرهای نوروزی عنوان کرد: عملکرد استان چه در دوره آقای رزم حسینی و چه در دوره بعد از آن را مثبت ارزیابی می کنم در حالی که می توانستیم بهتر باشیم. اولین ستاد مردمی کل کشور، نذر ماسک و پویش تامین ماسک، پیشنهاد شهید خدمت محسوب شدن کادر درمان و بخشش اجاره بها نیز در خراسان و با دتبیر آقای رزم حسینی راه اندازی شد.

وی افزود: درخواست ما از دولت این ست که به هر قیمیتی که شده است واکسن از خارج خریداری کنند و تا آماده شدن واکسن های داخلی منتظر نمانند اگر در این فاصله مردم جانشان را از دست بدهند مسئولیت آن به عهده کسانی است که تصمیم گیرنده بوده‌اند .

حرم باز بماند

وی عنوان کرد: حرم نباید از دسترس زائرین خارج شود و از ابتدا موافق صد درصد بستن حرم نبودم. در اوایل هم آقای مروی با بستن حرم علی بن موسی الرضا (ع) کار بسیار بزرگی انجام دادند. اما باید با شیوه‌های مدیریتی حرم را کنترل کرد این در حالی ست که بنده حاضر از وضعیت داخل حرم راضی نیستم.

روشنک با تاکید بر اینکه هنوز آمادگی اظهارنظر درباره انتخابات ریاست جمهوری ندارد، گفت: در رابطه با انتخابات شورای شهر مشهد معتقدم که هم دوره چهارم و هم دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد ثابت کرد که رای دادن به لیست و رای دادن به اشخاص مبنی بر حضورشان در لیست خاص کار بسیار غلطی است. شورای پنجم را در نظر بگیرید که عده‌ای از آنها برای مردم شناخته شده نبودند و بخاطر لیست رای آوردند. لذا شورای لیستی موفق نخواهد بود و توصیه می کنم به مردم به کسانی رای بدهید که می‌شناسید فارغ از اینکه در چه لیستی قرار دارند.

وی ادامه داد: شورای شهر با مسایل خط سیاسی بیگانه است و نباید ملاک انتخاب خط و مشی سیاسی اشخاص باشد. شورای شهر یک شورای تخصصی اجتماعی و اقتصادی است نه سیاسی. شورای شهر باید برای مسائل شهری و اقتصادی برنامه ریزی کند نه برای مسائل سیاسی و حزبی اگر در شورای شهر مسائل حزبی مطرح باشد شهر ادره نمی شود چرا که سیاست تاثیری در مسائل شهری مثل: مترو، اتوبوسرانی، فضای سبز و…. ندارد. بنابراین اعضای شورای شهر باید افراد متخصص و دلسوز و بخصوص جوان جامعه باشند که هدفشان عمران و آبادانی و سربلندی و تخصصی کردن شهر باشد.

روشنک در ادامه گفت: بنده از اشخاصی حمایت می‌کنم که بخاطر جناح سیاسی و برخورد حزبی در صحن شورای اسلامی رای نمی دهند و شهردار انتخاب نمی‌کنند. در شورای پنجم اشخاص اصلاح طلبی هم داشتیم که عملکرد خوبی داشتند و وجودشان باعث عمران و آبادانی شهر بود ما با این اشخاص مخالفتی نداریم. مردم به معتمدین شهر رای بدهند که در همه جناح ها هستند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *