آلودگی هوا برای دوازدهمین روز پیاپی :

نفس تنگ مشهد

میانگین شاخص کیفیت هوای شهر مشهد با ادامه ماندگاری آلاینده‌ها در هوای این شهر روز دوشنبه برای دوازدهمین روز پیاپی در وضعیت هشدار قرار گرفت.

در 2 روز گذشته مدارس مشهد در نوبت صبح عصر تعطیل شده اند و  محیط زیست نسبت به الودگی هوا  اطلاعیه صادر کرده است، غباری تیره بر چهره شهر نشسته است، سنگینی هوا را  به خوبی می توان حس کرد، اما در رفتار مردم چندان تغییری ایجاد نمی شود، همه منتظرند تا دیگری در مسیر کاهش آلودگی هوا گام بردارد، با این که همه در یک کشتی نشسته ایم اما سوراخ آلودگی هوا را در بدنه کشتی نمی بینیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان این مطلب روز گذشته در این باره گفت: میانگین شاخص آلودگی هوای مشهد با افزایش چشمگیری نسبت به دیروز هم اکنون ۱۴۷ ای.کیو.آی و بیشتر از حد مجاز است.

تورج همتی افزود: هم اکنون کیفیت هوا درایستگاه شهید کریمی با ۱۶۷، خیام جنوبی با ۱۶۳، شهید آوینی با ۱۵۸، وحدت با ۱۵۷، سجاد با ۱۵۴، امامیه با ۱۵۳ و خیام شمالی با ۱۵۱ در وضعیت آلوده برای تمامی افراد قرار دارد.

وی ادامه داد: شاخص کیفیت هوای ۱۶ ایستگاه دیگر در مشهد نشانگر آلودگی هوا برای گروه های حساس است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ورود توده گرد و غبار از صحرای قره قوم ترکمنستان به مشهد عامل آلودگی هوای چند روز اخیر این کلانشهر است.

همتی با تاکید بر اینکه شهروندان باید از تردد غیر ضروری در شهر خودداری کنند گفت: شایسته است شهروندان، زائران و مسافران با بهره گیری از ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده نکردن از خودروهای شخصی نقش موثر خود را در کاهش حجم آلاینده‌ های هوای این کلانشهر ایفا کنند.

کمیته اضطراری آلودگی هوا در خراسان رضوی نیز به دلیل تداوم آلودگی هوا در مشهد مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی مشهد را روز اول مهر تعطیل کرد.
روز گذشته نیز تمام مدارس شهرستان مشهد و امروز مدارس ابتدایی و استثنایی این کلانشهر به علت آلودگی هوا تعطیل شده است.

شرایط هوا برای گروه های حساس ناسالم

بیشترین بار آلودگی از ایستگاه واقع در بولوار کریمی با عدد شاخص 167 در شرایط ناسالم برای تمامی افراد به ثبت رسیده است.
بر اساس داده‎ های جمع ‎آوری شده از ایستگاه ‎های سطح شهر وضعیت کیفیت هوا شهر مشهد در 24 ساعت گذشته با عدد شاخص کلی 147 در شرایط ناسالم برای گروه‌ های حساس قرار داشت.
مقایسه غلظت آلاینده ‎ها حاکی از آن است که بر غلظت تمامی آلاینده ‎ها نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده شده است.
صبح روز گذشته  کیفیت هوا در ایستگاه‌ های سجاد، وحدت، خیام جنوبی، آوینی، امامیه، کریمی و خیام شمالی درشرایط ناسالم برای تمامی افراد و سایر ایستگاه‌ های سطح شهر در شرایط ناسالم برای گروه ‎های حساس بود.
در این شرایط توصیه می شود که افراد حساس فعالیت ‎های طولانی یا سنگین خود را کاهش دهند و از شهروندان عزیز تقاضا می ‎شود، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت سالم است.
قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای.کیو.آی نیز به معنای آلودگی برای همه سنین محسوب می شود.
همچنین قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای.کیو.آی حالت اضطرار و بالاتر از عدد ۳۰۰ نیز حالت بحرانی را نشان می دهد.

مردم مشهد طی سال گذشته ۴۵ روز هوای پاک، ۲۷۵ روز هوای سالم و ۴۵ روز هوای ناسالم تنفس کردند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *