معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی:

اگر آمار مبتلایان کرونا تصاعدی باشد، توانی برای کادر‌ درمان نمی‌ماند

به گزارش روزنامه «صبح‌ امروز» مهدی قلیان اول در جلسه روز گذشته ستاد کرونا در استانداری مشهد با بیان اینکه «در روزهای آخر سال همه مردم بدون توجه به پروتکل‌ها و رعایت فاصله اجتماعی در بازار‌ها حضور داشتند، به سفر رفتند و در جواب تذکرات ما گفتند فعلا که وضعیت خوب است و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دادند. به همین دلیل نه تنها مشهد، بلکه کل کشور به یک باره قرمز شد» اظهار کرد: به نظر من در این وضعیت باید دنبال چاره باشیم تا وضعیت از این بدتر نشود و دنبال مقصر نباشیم.

قلیان در مورد انواع پیشگیری‌ها در رابطه با این بیماری توضیح داد: پیشگیری اولیه این است که زمینه انجام یک رفتار سالم را برای مردم ایجاد کنیم. پیشگیری ثانویه این است که تشخیص به موقع و فاصله‌گذاری داشته باشیم تا دیگران مبتلا نشوند. پرداختن به مسائل متفرقه و دنبال مقصر بودن در این مورد باعث می‌شود تا حواسمان از وظایف اصلی پرت شود‌. در حال حاضر باید همه فارغ از مسائل سیاسی و اقتصادی رفتارمان را درست کنیم تا از شیوع ویروس جلوگیری کنیم.

پرداختن به مسائل متفرقه و دنبال مقصر بودن در این مورد باعث می‌شود تا حواسمان از وظایف اصلی پرت شود‌. در حال حاضر باید همه فارغ از مسائل سیاسی و اقتصادی رفتارمان را درست کنیم تا از شیوع ویروس جلوگیری کنیم

 

معاون بهداشت علوم پزشکی، در مورد ظرفیت و تجهیزات مشهد در صورت بروز وضعیتی وخیمتر ادامه داد: فعلأ ظرفیت برای بستری بیماران داریم، ولی اگر آمار مبتلایان به صورت تصاعدی پیش برود دیگر توانی برای کادر ‌درمان باقی نمی‌ماند؛ زیرا آن‌ها ظرفیت مشخصی دارند و اگر خسته شوند کیفیت کار آن‌ها پایین می‌آید و این عواقب خوبی را به دنبال ندارد.

قلیان در پاسخ به سوال «صبح امروز» در مورد فعالیت کارگران ساختمانی در وضعیت قرمز گفت: کارگران به خاطر تأمین هزینه زندگی روزانه خود مجبور به کار کردن هستند. ما نمی‎توانیم ساختمان‌هایی را که در حال کار هستند، پلمپ کنیم. خیلی از فعالیت‌های این‌ها پشت درهای بسته است، ولی ما به همه تذکر می‌دهیم و در صورت ادامه پیدا‌کردن کار به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

قلیان، در رابطه با راه‌های اطلاع‌رسانی شکایات و تخلفات بهداشتی در مورد کرونا توضیح داد: تلفن‌های ۱۹۱ برای راهنمایی بیماران مشکوک به کرونا است. تلفن ۱۲۴ کشوری نیز برای رسیدگی به شکایات و تخلفات مردم است. مردم می‌توانند به غیر از این تلفن‌ها به صورت حضوری به مراکز جامع سلامت هر منطقه مراجعه کنند و شکایت خود را به طور مستند ارائه دهند.

به گفته وی، تالارهایی که از قبل رزرو شدند در وضعیت قرمز باید تمام پول شخص را بدون کاستی برگرداند.

معاون بهداشت با بیان اینکه «بیماری کرونا یک بحث جهانی است که با رعایت کردن بهداشت کنترل و با رعایت نکردن مردم شیوع پیدا می‌کند» تشریح کرد: در شیوه‌نامه هوشمند بیان شده است که اگر کسی بهداشت را رعایت نکرد با تذکر کتبی ارشاد شود و اگر در موارد بعدی تکرار شد به عنوان فرد متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شود.

کارگران به خاطر تأمین هزینه زندگی روزانه خود مجبور به کار کردن هستند. ما نمی‎توانیم ساختمان‌هایی را که در حال کار هستند، پلمپ کنیم. خیلی از فعالیت‌های اینها پشت درهای بسته است ولی ما به همه آنها تذکر می‌دهیم و در صورت ادامه پیدا‌کردن کار به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند

 

وی گفت: تأکید استاندار است که اگر در مواردی با کاهش یا کمبود رعایت پروتکل‌ها مواجه شدیم برخوردی جدی داشته باشیم و اگر این کار ادامه پیدا کرد به قوه قضاییه معرفی و رونوشتی هم به ستاد کرونا ارایه دهیم.

معاون بهداشت در مورد برگزاری نماز جمعه و رعایت فاصله در حرم  توضیح داد: اگر استانداری و علوم‌پزشکی شاهد رعایت نکردن بهداشت در حرم باشند تذکر می‌دهند. ولی تاکنون شاهد رعایت بهداشت و توزیع ماسک رایگان در حرم و همچنین تعطیلی بعضی رواق‌ها را در وضعیت قرمز بودیم. این‌ها یعنی همکاری و به فکر سلامت مردم بودن، ولی برخی زائرنماها و خرافه‌پرست‌ها به حرم و کارکنان آنجا توهین می‌کنند و می‌خواهند با بعضی شایعات وجهه ما را زیر سوال ببرند.

قلیان در مورد واکسینه شدن کارمندان بخش خصوصی بیان کرد: نوع واکسن و اینکه چه کسانی در اولویت تزریق واکسن هستند را وزارت تعیین می‌کند. در مورد درگیری بخش خصوصی با این بیماری و تعداد بیماران کرونایی که بستری کردند، درصدی توسط معاونت درمان در نظر گرفته شده است. ولی به خاطر محدودیت در تعداد واکسن‌ها خود بیمارستان‌ها بر اساس اولویت این واکسن‌هارا تزریق می‌کنند‌. گفتنی است بخش خصوصی و دولتی به نسبت فعالیتشان در کرونا از واکسن بهره‌مند شدند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *