اوج‌گیری فعالیت‌های خیرخواهانه‌ همدم در دوماه پایانی سال؛

اکسپوی عکس حضوری و بازارچه‌ مجازی

مریم اصغری

این روزها، موسسه‌ خیریه‌ توانبخشی همدم (فتح المبین) در تدارک ششمین اکسپوی بزرگ عکس است. هرچند اکسپوی عکس امسال با سال‌های دیگر کمی فرق دارد و دیگر حال هوای سال‌های قبل را ندارد. چراکه امسال دیگر دختران در کنار بازدیدکنندگان و خیرین نیستند و کرونا دیوار حائلی را به وجود آورده که برای سلامتی آنها باید پابرجا بماند.

آغاز این سری اکسپوها، سال ٩٠ بود و طی این‌سال‌ها، به همت خیّرین اهل هنر، پنج دوره نمایشگاه در نگارخانه‌ همدم برگزار شده و امسال نیز ششمین دوره آن رقم خورده است. در این اکسپوها، مجموعه‌ای از آثار عکاسان مطرح، در کنار عکس‌های برخی دختران مرکز، به منظور حمایت مادی و معنوی از آن‌ها به فروش می‌رسد. ناگفته نماند که برگزاری این اکسپوها، علاوه برشکوفایی هنر عکاسی و آورده‌های ریالی برای همدم، زمینه‌ آشنایی بیشتر مردم را با این خیریه نیز فراهم می‌کند.

بد نیست به این موضوع نیز اشاره‌ای کنیم که موسسه خیریه توانبخشی همدم (فتح المبین) توسط خیرین راه‌اندازی و به صورت هیات امنایی اداره می‌شود و آموزش، توانبخشی و نگهداری ۴٠٠ دختر کم‌توان ذهنی بی‌سرپرست را بر عهده دارد.

ششمین دوره اکسپوی سراسری عکس همدم

ششمین دوره اکسپوی سراسری عکس همدم که قرار بود از دهم اسفند سال گذشته آغاز به کار کند به دلیل شرایط کرونا، به سال جاری موکول شد.  شایان ذکر است داوری آثار این دوره نیز برعهده حمیدرضا گیلانی فر، فرامرز عامل بردبار و مسعود احمدزاده بوده است.

روز گذشته مدیر عامل موسسه خیریه توانبخشی همدم در نشست خبری و گفتگو با خبرنگاران در این خصوص بیان کرد: هدف از اجرای این برنامه‌های فرهنگی – اقتصادی، کمک به زندگی و توانبخشی بهینه‌ 400 دختر بی‌سرپرست این موسسه است.

دکتر زهرا حجت ادامه داد: ششمین اکسپوی همدم ساعت 16 روز شنبه یازدهم بهمن 1399 و در سرآغاز دهه‌ی مبارک فجر در محل نگارخانه‌ همدم افتتاح خواهد شد که امیدواریم مردم خیرخواه کشورمان استقبال خوبی از آن داشته باشند. این نمایشگاه تا 4 روز در دو شیفت صبح و عصر برپا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه «دختران همدم همیشه در سایه حمایت‌های خیرین از سرتاسر کشور و زیر نظر مربیان خود تلاشگر بوده و باعث افتخار این مجموعه هستند» مطرح کرد: در سال جاری به دلیل شیوع کرونا، از نعمت حضور و بازدیدها برخوردار نبودیم و حتی امکان بازدید خانواده‌ها به لحاظ حفظ سلامت بچه‌ها، امکان‌پذیر نبود و همین موضوع از لحاظ روحی آنها را تحت تاثیر قرار می‌داد. اما همواره با برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های داخلی، سعی در افزایش روحیه آنها داشتیم. خوشبختانه در روز جهانی معلولین سال جاری، علی‌الرغم اینکه در بحبوحه موج دوم کرونا بودیم، دختران این مجموعه در مسابقات رتبه اول و سوم را کسب کردند.

حمایت دانشگاه علوم پزشکی از همدمی‌ها

دکتر زهرا حجت ضمن تشکر از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص حمایت از این موسسه در دوران کرونا بیان کرد: در سالی که گذشت، شیوع ویروس کرونا اهالی این خانه را با تهدیدات و صدمات اقتصادی، اجتماعی و روانی خاصی روبرو کرد و اگر تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی نبود، نمی‌توانستیم به سلامت از این مسیر عبور کنیم. هرچند که تعدادی از فرزندان همدم دچار بیماری کرونا شدند، اما خوشبختانه با حضور به‌موقع و همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و هدایت عالمانه‌ سازمان بهزیستی استان و همینطور تلاش بی‌دریغ کادر درمان موسسه، توانستیم تا  امروز به خوبی با این بیماری خطرناک مقابله کنیم و هم اکنون تمام فرزندان و مادریاران موسسه در سلامت کامل به سر می‌برند و در این ایام هیچ کدام از این عزیزان  بر اثر کرونا فوت نکردند.

بازارچه اما مجازی…

دکتر حجت در خصوص برگزاری بازاچه‌ مجازی همدم نیز توضیح داد: بازارچه‌ های خیر و خرید همدم همه‌ساله در اسفندماه برگزار می‌شود و فضایی برای دیدار انسانهای خیرخواه کشور است. فروش در این بازاچه‌ها نیز کاملا به نفع موسسه است. امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، در هفته اول اسفندماه در بازارچه آثار دختران این مجموعه به صورت مجازی در خدمت همدم‌دوستان عزیز کشورمان خواهیم بود که امیدواریم در این بازاچه نیز میزبان خوبی برای حضور گرم مردم باشیم.

وی افزود: به یاری خداوند، بهمن و اسفندماه سال جاری شاهد اوجگیری فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی مشترک همدم و مردم مهربان ایران زمین خواهیم بود.

مدیرعامل خیریه‌ همدم در پایان ضمن تشکر از حضور گرم خبرنگاران رسانه‌های جمعی اظهار کرد: امیدواریم با کنترل ویروس کرونا، فرصتهای جدیدی از جمله آغاز ساخت ساختمان دوم موسسه در منطقه‌ی الهیه مشهد رقم بخورد و بازارچه‌های خیر و خرید حضوری، مسابقات ورزشی، حضور هنرمندان و قهرمانان ورزشی و خیرین عزیز را در کنار بچه‌ها داشته باشیم.

انتخاب 107 اثر از میان 1535 اثر ارسالی

همچنین در این نشست خبری، مدیر اجرایی اکسپوی سراسری عکس همدم در خصوص راجع به آثار راه یافته به بخش نهایی گفت: ششمین اکسپوی همدم با ارائه‌ی 107 عکس منتخب از میان 1535 اثر ارسالی به دبیرخانه‌ی این رویداد فرهنگی و با هدف فروش 100 درصدی به نفع فرزندان موسسه، برگزار می‌شود و انتظار ما از جامعه‌ هنری و خیرین هموطن این است که با استقبال مناسب و حضور دلسوزانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این اکسپوی هنری و خیرخواهانه را به خاطره‌ای ماندگار بدل کنند.

فرشته کاملان ادامه داد: از 107 اثر منتخب در این اکسپو 59 اثر در بخش آزاد و 48 اثر در بخش ایران ما بوده است. بد نیست اشاره ای کنم که 12اثر از آثار این نمایشگاه نیز توسط دختران همدم به ثبت رسیده است

18 دختر عکاس کم‌توان اما موفق

وی با اشاره به اینکه «از سال 93 گروه عکاسان همدم تشکیل شده است» گفت: از شش سال پیش 16 عکاس در مشهد به صورت افتخاری شروع به آموزش عکاسی برای دختران همدم کردند و در اکسپوهای برگزار شده نیز، هرسال پس از داوری، تعدادی از آثار بچه ها تائید میگردد. در مجموعه همدم 18 دختر عکاس داریم که همگی دوره های عکاسی را گذرانده و مدارک خود را اخذ نموده اند. از این تعداد 6 نف آنها به صورت حرفه ای عکاسی میکنند و در این هنر تفاوتی با نگاه سایر عکاسان ندارند.

مدیر اجرایی اکسپوی سراسری عکس مطرح کرد: عکاسان شرکت کننده در این اکسپو، از سرتاسر ایران هستند. همچنین چند اثر از سوئد، آلمان، کانادا و ترکیه نیز در بین آثار وجود دارد که توسط عکاسانی که سابق بر این نیز با ما همکاری داشتند، ارسال شده است.

به یاد کامران رحمتیان که سرطان بر او امان نداد

فرشته کاملان با یادآوری نام کامران رحمتیان که به عنوان مدیر هنری اکسپو در سالهای گذشته همراه این حرکت انسانی بود، گفت: نام ویاد کامران رحمتیان، به عنوان مدیرهنری افتخاری همیشگی این اکسپو، کماکان در کنار ما و در خاطر ما باقی خواهد ماند.

وی در پایان‌بندی صحبت‌های خود تصریح کرد: بی شک برگزاری دوره های اکسپو به جهت همیارای اندک جامعه عکاسان در شناساندن بیشتر موسسه به خیرین و کمک به موسسه است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *