توسعه مذهب شیعه با مجاهدت‌های امام جواد (ع)

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مذهب شیعه با مجاهدت‌های امام جواد(ع) توسعه پیدا کرد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی روز گذشته در ویژه برنامه روز شهادت امام محمد تقی(ع) که با حضور خیل عظیم عاشقان و عزاداران در رواق حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: امام جواد(ع) در طول امامت 13 ساله خود فعالیت‌های ارزنده‌ای در راستای احیاء و توسعه مذهب شیعه انجام داد.
وی با بیان اینکه باید نسبت به اهل بیت(ع) معرفت و شناخت پیدا کنیم، گفت: ائمه اطهار(ع) در دوران زندگی پر فراز و نشیب خود در راستای احیای دین و مقابله با انحراف‌ها نقش اساسی ایفا کرد‌ه‌اند، اما متاسفانه ما آن گونه که شایسته است نسبت به این بزرگوراران معرفت و شناخت کافی نداریم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امامت امام جواد(ع) شرایطی را به وجود آورد که هیچ قدرتی نمی‌توانست در برابر این جریان انقلابی ایستادگی کند، گفت: فعالیت‌ها و آموزه‌های دینی این امام بزرگوار تنها مربوط به دوران زندگی و حیاتشان نیست، بلکه رهنمودها، فعالیت‌ها و احادیث این امام همام در تمام دوران نقش سازنده و آموزنده‌ ای ایفا می‌کند.
وی با بیان اینکه حضرت جواد(ع) در احیای امامت نقش خارق العاده‌ای داشته‌اند، بیان کرد: مامون از تجربیات گذشته حکام بنی امیه و بنی عباس به این نتیجه رسید که امام زدایی مشکل را حل نمی‌کند، بلکه هر امامی که بیشتر مورد ظلم و ستم قرار می گیرد، بیشتر در دل‌های مردم رسوخ پیدا می کند. از این رو سیاست خود را براندازی اصل امامت قرار داد.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: در دروان امامت امام هشتم(ع) مامون تلاش های زیادی برای براندازی اصل امامت انجام داد، اما علی بن موسی الرضا(ع) تمامی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و توانست امامت را به عنوان یک جریان فکری و اعتقادی در میان امت اسلامی گسترش دهد.
وی با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ امامت حکومت بنی عباس را با چالش مواجه کرده بود، بیان کرد: مامون با امامت حضرت جواد(ع) بیش از گذشته احساس خطر کرد و برای کنترل و نفوذ بیشتر این امام همام را از مدینه به بغداد منتقل کرد و فرزند خود ام‌الفضل را به همسری ایشان درآورد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: امام جواد(ع) نیز همچون پدر بزرگوار خود امام رضا(ع) تهدیدهای مامون را به فرصت تبدیل کرد و فعالیت‌های ارزنده‌ای در راستای گسترش معارف الهی در میان امت اسلامی انجام داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *