صبح امروز از فیلم‌هایی که با حضور هنرمندان محبوب، بازهم ناکام ماندند، گزارش می‌دهد؛

گیشه‌های شکست خورده!

احمد صبریان

قسمت دوم | روز گذشته در قسمت اول این گزارش به مرور فیلم‌‌هایی که با وجود حضور بازیگران نام آشنا، کارگردانان صاحب نام و سوژه‌‌های جذاب در گیشه شکست خورده‌اند، پرداختیم. فیلم‌هایی چون بی‌خداحافظی، ازدواج صورتی، آل، نقاب، مزار شریف، نقش نگار، گل یخ، فوتبالیست‌ها، ملاقات با طوطی و جایی برای زندگی …

چراکه همانطور که مشخص است همیشه معادلات جور درنمی‌‌آید و برخی موارد دست به دست هم می‌‌دهند و فیلمی با وجود نقش آفرینی چهره‌‌ها و ستاره‌های محبوب سینما، برخورداری از مضمونی جذاب و در اختیار داشتن سالن‌های کافی و مناسب، نمی‌تواند نبض گیشه را در دست گیرد. امروز در قسمت دوم و البته پایانی، به معرفی باقی مانده این لیست عریض و طویل می‌پردازیم.

پس کوچه‌های شمرون(کامران قدکچیان)

فیلم «پس کوچه‌های شمرون» اثری رمانتیک بود که کامران قدکچیان سال 1391 آن را ساخت. اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا و شاهرخ استخری به عنوان ستارگان ناجی فیلم در این اثر نقش آفرینی کرده‌اند. فیلم داستان زندگی دو جوان را که به تازگی ازدواج کرده‌‌اند، به تصویر می‌کشد که به دلیل شرایطی، قادر به ادامه زندگی با همدیگر نیستند و قصد جدایی دارند. اما در روزی که برای ثبت طلاق خود به محضر رفته‌اند با اتفاقات غیرمنتظره‌ای مواجه می‌‌شوند.«پس‌کوچه‌های شمرون» خرداد1391 در سینماهای ایران به نمایش عمومی درآمد اما چون در فهرست فیلم‌های تحریم شده توسط حوزه هنری قرار داشت نتوانست در سینماهای تحت پوشش این نهاد به نمایش درآید و با فروش حدود 400 میلیون تومانی از گیشه‌ها خداحافظی کرد.

قفس طلایی(محمد زرین دست)

«قفس طلایی» ساخته زنده یاد محمد زرین دست با وجود بهره‌گیری از لوکیشن‌های جذاب ایران و خارج از کشور به عنوان فیلمی‌ متعلق به جریان سینمای تجاری در گیشه شکست خورد. اثری که بازیگران چهره و پولسازی همچون امین حیایی، نیلوفر خوش خلق، سروش گودرزی، کامبیز دیرباز و آهو خردمند داشت. ولی به واسطه نگرش سنتی سازنده نتوانست مورد توجه مخاطبان و منتقدان سینما قرار گیرد.  فیلم روایت داستان«امیر» فرزند کوچک خانواده ایزدی بزرگ است که با امید کسب موقعیت‌های بهتر از سوی پدرش به خارج از کشور فرستاده می‌شود. ولی پس از چندی به دلیل بروز اختلافاتی رابطه امیر با خانواده‌اش قطع می‌‌شود. محمد زرین‌دست که از نوع اکران «قفس  طلایی»آزرده‌خاطر شده پس از پایان نمایش عمومی این فیلم اعلام کرد که احتمالا از سینما خداحافظی خواهد کرد. امین حیایی، نیلوفر خوش خلق، سروش گودرزی و کامبیز دیرباز نیز نتوانستند فیلم را نجات دهند. با وجود فيلمبرداری اثر در ايران و آمريكا، کارگردان هزينه زيادی روی دست تهيه‌كنندگان گذاشت و با فروش بسيار نامناسب 500 میلیونی در واقع يك شكست تمام عيار را تجربه کرد.

شب برهنه (سعید سهیلی)

سعید سهیلی کارگردان فیلم‌‌های پرفروشی چون «سنگ، کاغذ، قیچی»،«چارچنگولی»،«چهار انگشتی»و «گشت ارشاد» یک فیلم شکست خورده نیز در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است. وی پس از فروش بالای فیلم «پر پرواز» برای ساخت «شب برهنه» سراغ شادمهرعقیلی خواننده محبوب آن سال رفت. پس از رسانه‌‌ای شدن حضور این خواننده در فیلم سهیلی بسیاری ثبت یک فیلم پرفروش همچون «پر پرواز» را در کارنامه سهیلی پیش بینی می‌‌کردند. «شب برهنه» با بازی شادمهر عقیلی، علی قربان زاده، نادیا دلدار گلچین، ساعد سهیلی  و سینا مهراد به نمایش درآمد و در گیشه شکست خورد. در شب عروسی پوریا و شیوا، منشی شرکت پوریا ادعای رابطه با پوریا را می‌کند و مراسم عروسی به‌هم می‌خورد. در پی این ماجرا مثلا منشی خودکشی می‌کند و آرش دوست پوریا، او را تشویق به فرار می‌‌کند .این فیلم با 121 میلیون تومان فروش جزو فیلم‌های شکست خورده در گیشه به شمار می‌رود.

اعتراض(مسعود کیمیایی)

مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینما یک شکست تجاری را به نام خود ثبت کرده است. وی اواخر دهه 70 و دراوج شرایط ملتهب سیاسی آن زمان فیلم سیاسی«اعتراض» را با بازی چهره‌‌های مطرحی چون داریوش ارجمند، محمدرضا فروتن، میترا حجار، زنده یاد مهدی فتحی، بیتا فرهی، پولاد کیمیایی، پارسا پیروزفر، حسام نواب صفوی، شیلا خداداد و رامین پرچمی جلوی دوربین برد. فیلم روایتگر داستان «امیرعلی» بود که «شریفه» نامزد برادرش رضا، را به دلیل رابطه نامشروعش با مردی به نام احمد به قتل رسانده و پس از دوازده سال از زندان آزاد می‌‌شود. بسیاری بر این گمان بودند که با پرداختن به مضمون ملتهب و سیاسی آن روزها و استفاده از چهره‌های محبوب آن سال‌ها «اعتراض» در صدر پرفروش‌‌های سال خواهدبود. ولی«اعتراض» برخلاف انتظار در گیشه شکست خورد و با 89 میلیون تومان فروش با گیشه خداحافظی کرد.

یک عاشقانه ساده(سامان مقدم)

حتی آن‌‌ها که در جشنواره فجر، فیلم «یه عاشقانه ساده» سامان مقدم را ضعیف ترین ساخته او می‌‌دانستند، پیش بینی این فروش پایین را برای آن نمی‌‌کردند. همه فیلم‌های سامان مقدم از گذشته تا به حال مخاطب حداقلی داشتند و اکنون با حضور مهناز افشار این امید وجود داشت «یک عاشقانه ساده» فروش خوبی داشته باشد؛ اما این بار هم پیش بینی‌‌ها غلط از آب درآمد و این فیلم 360 میلیون تومان فروخت. داستان فیلم درباره دو دوست قدیمی است که از جوانی با هم عهد و پیمانی دارند. وصلت «گندم»دختر امان، با«کرامت» پسر صفر، تقدیری نیست که گندم به آن تن دهد. او عشق  وسرنوشت خودش را می‌خواهد. مهناز افشار، مصطفی زمانی و احمد مهرانفر، آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، فرهاد آئیش، مهراوه شریفی نیا، علی قربان زاده، امیرحسین رستمی و سارا بهرامی هم برای جلوگیری از شکست یک فیلم روستایی مدرن هیچ کاری از دستشان برنیامد.

هر چه خدا بخواهد(نوید میهن دوست)

فیلم«هرچه خدا بخواهد» با فیلمنامه‌ای از پرویز شهبازی و با حضور جمع زیادی از بازیگران سینمای ایران از رضا عطاران، ترانه علیدوستی و پوریا پورسرخ گرفته تا حامد کمیلی، سعید آقا خانی، ارژنگ امیرفضلی و تینا آخوند تبارساخته شد. در ابتدا قرار کارگردان فیلم پرویز شهبازی باشد اما چند روز مانده به آغاز  فیلم برداری، شهبازی از کارگردانی این فیلم انصراف داد و دستیارش نوید میهن دوست جایگزین او شد. داستان فیلم درباره«ونداد طاهری» است که به وی اطلاع می‌‌دهند که پدرش در جزیره کیش فوت کرده‌ است. همزمان به «پارمیدا نصیری» هم اطلاع می‌‌دهند که مادرش در جزیره کیش دچار سانحه شده و مردهاست. داستان فیلم از فرودگاه مهرآباد شروع می‌شود و بااتفاقاتی ادامه می‌یابد. نتیجه کار اما برخلاف انتظار مورد توجه تماشاگران قرار نگرفت و «هرچه خدا بخواهد» با فروش120 میلیون تومانی درگیشه شکست سختی خورد.

شیر و عسل(آرش معیریان)

آرش معیریان هم که سال‌های دورتر با فیلم‌های «کما »و«شارلاتان»جمعیت میلیونی را به سینماها ‌کشاند، باز همان فرمول‌‌ها را در« شیروعسل» پیاده کرد. فیلم روایتگر داستان«پیمان» است که به دلیل مشکلات مالی به گروهی که از عوامل سرقت طلافروشی‌ها هستند می‌پیوندد و طی جریانی وارد خانه‌ای می‌شود و در نقش شاهرخ خان، جوانی ۳۰ ساله و هندی تبار که بعد از درگذشت مادرش به همراه مباشرش آمیتا به ایران برمی‌گردد تا طبق وصیت‌نامه ارثیه‌اش را از دایی‌اش تحویل بگیرد. این فیلم از حضور چهره‌‌ها و ستاره‌هایی چون پوریا پورسرخ، مهران غفوریان، فتحعلی اویسی، افسانه پاکرو، علی صادقی، احمد پورمخبر، حسین رفیعی، فلور نظری و مهران رجبی سود برد. ولی ستاره‌‌ها هم نتوانستند مانع شکست تجاری این فیلم شوند. نتیجه‌اش فروش ضعیف 300 میلیونی در تهران شد.

دیگرفیلم‌هایی که با وجود حضور بازیگران نام آشنا شکست تجاری را تجربه کردند

«کیش و مات»جمشید حیدری 980 میلیون (بازیگران: اکبر عبدی، الناز شاکردوست، حمید گودرزی، نیما شاهرخ شاهی، بهنوش بختیاری، علی صادقی، محمد رضا هدایتی و احمد پورمخبر)

«آقای هفت رنگ» شهرام شاه‌حسینی 765 میلیون(بازیگران: رضا عطاران، نیکی کریمی، افسانه بایگان، حسن پورشیرازی، لیندا کیانی و مریم امیرجلالی)

«دختر میلیونر» اکبر خامین 635 میلیون(بازیگران: مهران غفوریان، یوسف تیموری و ثریا قاسمی)

«دلخون» محمدرضا رحمانی 590 میلیون(بازیگران: الناز شاکردوست، حامد بهداد، پوریا پورسرخ، حبیب دهقان نسب، افسانه ناصری و هنگامه حمیدزاده)

«هر شب تنهایی» رسول صدرعاملی 190 میلیون( بازیگران: لیلا حاتمی و حامد بهداد)

«پستچی سه بار در نمی‌‌زند» حسن فتحی 580 میلیون( بازیگران: علی نصیریان، محمد رضا فروتن، باران کوثری، امیر جعفری، پانته آ بهرام، رویا تیموریان و لیلا زارع)

«وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی 500 میلیون( بازیگران: مژده شمسایی، علیرضا جلالی تبار، مجید مظفری، هدایت هاشمی، حسام نواب صفوی، شقایق فراهانی، سحر دولتشاهی، سید مهرداد ضیایی، میرطاهر مظلومی و زنده یاد حسین محب اهری)

«بیست» عبدالرضا کاهانی 410 میلیون( بازیگران: پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، علیرضا خمسه، مهران احمدی، حبیب رضایی و فرشته صدرعرفایی)

«امشب شب مهتابه» محمدهادی کریمی، 220 میلیون( بازیگران: مهناز افشار، دانیال عبادی، امیرحسین آرمان، مهوش افشارپناه و شیوا خنیاگر)

«پاتو زمین نذار» ایرج قادری 285 میلیون( بازیگران: ایرج قادری، مهرانه مهین ترابی، شیلا خداداد، مهدی سلوکی و میرطاهر مظلومی)

«حریم» رضاخطیبی 270 میلیون( بازیگران: حمید فرخ نژاد، شیرین بینا، چکامه چمن ماه و عنایت شفیعی)

«تردید» واروژ کریم‌مسیحی 265 میلیون ( بازیگران: ترانه علیدوستی، بهرام رادان، حامد کمیلی، مهتاب کرامتی، انوشیروان ارجمند، علیرضا شجاع نوری، جمشید هاشم پور، محمد مطیع و امید روحانی)

«خاک آشنا» بهمن فرمان‌آرا 180 میلیون ( بازیگران: رضا کیانیان، بابک حمیدیان، مریم بوبانی، بیتا فرهی، رویا نو نهالی، نیکو خردمند، هدایت هاشمی، رعنا آزادی ور و امیرحسین رستمی)

«شبانه» کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار 170 میلیون( بازیگران: هدیه تهرانی،کورش تهامی، کمند امیرسلیمانی، ستاره اسکندری،آتیلا پسیانی، بهاره رهنما، حمیدرضا پگاه، امیرحسین صدیق،آرش مجیدی و مهدی پاکدل)

«تردست» محمدعلی سجادی 110 میلیون( بازیگران: شهرام حقیقت دوست، گوهر خیراندیش، نیوشا ضیغمی، امیر جعفری، سیروس ابراهیم زاده و بهزاد فراهانی)

«تاکسی نارنجی» ابراهیم وحیدزاده 110 میلیون (بازیگران: آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، ماهایا پطروسیان، سیروس ابراهیم زاده، علی دهکردی، محمد رضا هدایتی و الهه حصاری)

«شکار روباه» مجید جوانمرد 95 میلیون( بازیگران: دانیال حکیمی، سام درخشانی، پوراندخت مهیمن و فرهاد قائمیان)

«صداها» ساخته فرزاد موتمن 90 میلیون( بازیگران: آتیلا پسیانی، رویا نو نهالی، طناز طباطبایی، پگاه آهنگرانی، نازنین فراهانی، میکائیل شهرستانی)

«محافظ» محمدجواد کاسه‌ساز 65 میلیون( بازیگران: جمشید هاشم پور، چکامه چمن ماه، فلور نظری، چنگیز وثوقی)

«پنجمین سوار سرنوشت» سعیدمطلبی بعد از 30 سال توقیف 60 میلیون (بازیگران: فخری خوروش و ایرج قادری،)

«تنها دوبار زندگی می‌کنیم» بهنام بهزادی 60 میلیون( بازیگران: علیرضا آقا خانی، نگار جواهریان، رامین راستاد)

«ماجراهای اینترنتی» حسین قناعت 50 میلیون( بازیگران: بهاره رهنما، مریم بوبانی، شهرام قائدی، مهدی پاکدل، رابعه اسکویی)

آخرین ملکه زمین» محمدرضاعرب 30 میلیون( بازیگران: اصغر همت، قربان نجفی، علی آزاد نیا)

«چهره به چهره» علی ژکان 30 میلیون( بازیگران: جمشید هاشم پور، علی عمرانی، شیوا خنیاگر، مصطفی طاری)

«استشهادی برای خدا» علیرضاامینی 30 میلیون( بازیگران: جمشید هاشم پور، محسن تنابنده، احمد مهران فر، علی سرابی)

«شاعر زباله‌ها»محمد احمدی 25 میلیون( بازیگران: لیلا حاتمی، فرزین محدث، صابر ابر، احمد مهران فر)

«در میان ابرها» روح‌ا… حجازی 20 میلیون( بازیگران: الناز شاکر دوست، یونس غزالی، سید مهرداد ضیایی، نوید محمد زاده)

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *