این مشهد ، آن مشهد قدیم نیست

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهر آشفته را نشان دهنده ذهن آشفته و ذهن آشفته را عامل آشفتگی شهر دانست و توضیح داد: نمونه آشفتگی سیما و منظر شهری، خیابان امام رضا(ع) مشهد است که اگر شهرداری یزد مانند مشهد در حوزه شهرسازی عمل کرده بود، این شهر هیچ‌گاه ثبت جهانی نمی‌شد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، احمد مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور و مدیران وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی که در تالار شهر مشهد برگزار شد، در خصوص اهمیت معماری شهرها، به دیدارش با رهبر معظم انقلاب در شورای اسلامی چهارم تهران و اعلام تأسیس سه کمیسیون سلامت و محیط زیست، نظارت حقوقی و شهرسازی به ایشان اشاره کرد و افزود: در این جلسه ایشان تأکید کردند کمیسیون معماری و شهرسازی در شورای اسلامی شهر تشکیل شود.

مسجدجامعی شهر آشفته را نشان دهنده ذهن آشفته و ذهن آشفته را عامل آشفتگی شهر دانست و توضیح داد: نمونه آشفتگی سیما و منظر شهری، خیابان امام رضا(ع) مشهد است که اگر شهرداری یزد مانند مشهد در حوزه شهرسازی عمل کرده بود، این شهر هیچ‌گاه ثبت جهانی نمی‌شد.

وی با این توضیح که تعریف مقوله «فرهنگ» در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و در شهرداری‌ها متفاوت است، ادامه داد: در وزارت ارشاد با سیاست‌گذاری برای کالاها یا خدمات فرهنگی مختلف سروکار داریم اما در شهرداری‌ها این‌گونه نیست و به همین علت، ساخت تئاتر یا فیلم در حوزه کار شهرداری‌ها نیست.

مسجدجامعی با اظهار این مطلب که در گذشته شهرداری‌ها با اکران فیلمی که وزارت ارشاد مجوز داده بود یا رونمایی از کتابی که از این وزارت‌خانه مجوز گرفته بود مخالفت می‌کردند، افزود: این به نوعی دخالت مدیریت شهری در حوزه فرهنگ کشور به شمار می‌رود؛ به همین علت، مجوز دادن به تبلیغات شهری تنها در حوزه کارهای وزارت ارشاد است و شهرداری تنها آن را اجرا می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی تهران تأکید کرد:  بنابراین وقتی می‌خواهیم بین وزارت ارشاد و شهرداری‌ها کار مشترکی انجام شود باید حدود وظایف هرکدام مشخص شود.

مسجدجامعی ادامه داد: حوزه شهرداری‌ها، بین بخشی و فرابخشی است که در آن به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر کمک می‌شود.

به دنبال اجرای طرح‌ها و ایده‌های جدید و جذاب فرهنگی باشید

شهردار مشهد مقدس نیز در این جلسه گفت: مدیران فرهنگی کلان‌شهرهای کشور به دنبال اجرای طرح‌ها و ایده‌های جدید و جذاب فرهنگی باشند.

تقی زاده خامسی اظهار داشت: خوب به یاد دارم در سال 1370 که بنده به عنوان معاون شهردار تهران منصوب شدم وقتی با اجرای طرحی، برای اولین بار در کشور اقدام به برداشتن و جمع‌آوری نرده‌ها و دیوارهای پارک‌های سطح شهر نمودیم این اقدام مدیریت شهری برای مردم بسیار جالب بود لذا تشویق‌های زیادی را در پی داشت.

وی افزود: در گام بعد، وقتی ساخت فرهنگسراها را با احداث فرهنگسرای بهمن در تهران آغاز نمودیم عموم مردم این کارها را تحسین می‌کردند زیرا تا آن زمان مرسوم نبود که شهرداری کار فرهنگی انجام دهد. اینها نخستین کارهای جدیدی بود که در دهه هفتاد توسط مدیریت شهری صورت گرفت.

شهردار مشهد مقدس ادامه داد: از نیمه دوم دهه هفتاد تا نیمه دوم دهه هشتاد، تونل‌هایی در تهران ساخته شد که اینگونه پروژه‌ها نیز مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت اما امروز، در دهه 90، دیگر این کارها جزو وظایف شهرداری شده است و اگر انجام نشود، مردم ما را مورد بازخواست قرار خواهند داد و انجام این طرح‌ها نیز دیگر جاذبه چندانی برای مردم ندارد. حالا دیگر ساخت فرهنگسرا جزو وظایف این سازمان شده است.

تقی‌زاده خامسی تاکید کرد: لذا امروزه همه کسانی که در حوزه فرهنگی مدیریت شهری فعالیت می‌کنند باید به دنبال اجرای ایده‌ها و طرح‌های جدید بروند تا کارشان برای مردم جذابیت داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که ما باید در حوزه آموزش شهروندی و ترویج آن وارد شویم، خاطرنشان ساخت: متاسفانه طی سال‌های گذشته، کارهایی بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است که جزو وظایف سایر نهادها بوده و اعتباراتش را نیز آن دستگاه‌ها دریافت می‌کنند، به طور مثال می‌توان به برگزاری مناسبت‌ها اشاره کرد که انرژی زیادی از شهرداری می‌گیرد بعد همان دستگاه‌ها که اعتبار گرفته و وظیفه خود را انجام نداده‌اند به ایرادگیری از شهرداری می‌پردازند.

تقی‌زاده خامسی عنوان کرد: یکی از موضوعات مناسب برای ورود و تمرکز روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور، پرداختن به فرهنگ شهروندی است زیرا ما در شهر مشهد از ضعف در این حوزه رنج می‌بریم که احتمالا سایر شهرها نیز مشکل مشابه در این حوزه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال کارهای جدید بروید تا برای مردم جذابیت داشته باشد، تصریح کرد: باید مشخص شود شهروندان چه وظایفی در قبال شهر دارند که عمدتا هم شهروندان با این وظایف نا آشنا هستند. کارهای روزمره مدیریت شهری نیز دیگر جذابیت چندانی برای شهروندان ندارد و همه به دنبال اجرای ایده‌ها و طرح‌های نو می‌گردند.

لزوم توجه به سیره ائمه ‌اطهار(ع) در کنار برگزاری جشن‌های مذهبی و ملی

رئیس شورای شهر مشهد مقدس بر توجه به سیره نبوی و ائمه ‌اطهار(ع) در کنار پاسداشت و برگزاری جشن‌های مذهبی و ملی تاکید کرد.

محمدرضا حیدری ضمن تبریک ولادت امام‌رضا(ع)، اظهار کرد: در شهر مشهد ضمن برخورداری از نعمت همجواری با امام ‌مهربانی‌ها، توفیقی نصیب شده تا فرهیختگان، اندیشمندان و عالمان بسیاری به بهانه زیارت امام‌رضا(ع) به این شهر سفر کنند.

حیدری افزود: چنین شرایطی فرصت مناسبی برای گفتگو و برپایی نشست و حل مسائل و مشکلات شهر و کشور را فراهم می‌کند و باید از آن به بهترین شکل استفاده و بهره‌برداری کرد؛ شرکت در اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) موقعیت ارزشمندی فراهم آورد که این نشست با حضور مسئولان فرهنگی کشور و استان خراسان رضوی برگزار شود.

رئیس شورای شهر مشهد مقدس هدف اساسی نشست هم‌اندیشی روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد وزارت ارشاد را شناسایی راهکارهای ایجاد هم‌افزایی بین بخش‌های شرکت‌ کننده عنوان کرد و گفت: از توان و ظرفیت‌های یکدیگر می‌توان برای برپایی باشکوه‌تر و موثرتر جشنواره‌های مختلف و رویدادهای ملی و مذهبی بهره برد.

حیدری خاطرنشان کرد: در حاشیه برگزاری جشنواره‌ها و مناسبت‌ها و در کنار پاسداشت این ایام، شناخت متغیرها و شاخص‌های سیره نبوی و ائمه اطهار(ع) در زندگی فردی و اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه رواداری و گفتگو یکی از فضیلت‌های اخلاقی و نکات شاخص در سیره رضوی محسوب می‌شود، گفت: این دو خصلت نیاز مبرم و جدی امروز جامعه و جهان است؛ اگر رواداری و گفتگو را در جامعه خود توسعه دهیم بدون شک همه ما از ثمرات این درخت پربار متنعم خواهیم شد.
انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *