چمدان خالی گردشگری

گردشگری خراسان رضوی متحمل بیشترین خسارت از کرونا

میرزا محمدعلی کاتب

بخش زیادی از اشتغال و اقتصاد استان و به ویژه مشهد وابسته به بخش گردشگری و زیارت است، این همان مسیری است که در اسناد توسعه بالادستی نیز پیش بینی شده است اگر چه تاکنون این اقتصاد یک مزیت نسبی محسوب می شد اما اکنون وابستگی اقتصاد و اشتغال به گردشگری به چالشی مهم برای استان تبدیل شده است به گونه‌ای که به گفته کارشناسان خراسان رضوی بیشترین خسارت را دیده است. البته هنوز آماری از میزان خسارت و ضرر و زیان گردشگری اعلام نشده است.

خراسان رضوی؛ متحمل بیشترین صدمه در حوزه گردشگری

به گزارش صبح امروز رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران در این باره می گوید: به جهت اینکه اقتصاد گردشگری و اقتصاد مبتنی بر زیارت رکن اصلی فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی محسوب می‌شود، از این رو می‌توان گفت که با شیوع ویروس کرونا خراسان رضوی بیشترین صدمه را در بخش گردشگری نسبت به سایر استان‌ها متحمل خواهد شد.

فرید جواهرزاده ادامه می دهد: این شرایط بحرانی ایجاد شده در جامعه نه تنها به گردشگری استان، بلکه به تمامی استان‌های کشور و حتی عرصه بین‌المللی خسارت‌هایی را وارد آورده است که این احتمال هم وجود دارد و‌ پیش‌بینی می‌شود ادامه این روند بسیاری از مشاغل را به مخاطره اندازد و موجب ورشکسته شدن بسیاری از بنگاه‌ها شود.

وی با بیان اینکه بحران ایجاد شده، بحران فزاینده‌ای است و تنها مختص خراسان رضوی نیست؛ بلکه این خطر تمامی مشاغل گردشگری و حتی سایر بخش‌های اقتصادی را در سراسر کشور تهدید می‌کند، تصریح می کند: به جهت اینکه اقتصاد گردشگری و اقتصاد مبتنی بر زیارت، رکن اصلی فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی محسوب می‌شود، از این رو می‌توان گفت که خراسان رضوی بیشترین صدمه را در بخش گردشگری نسبت به سایر استان‌ها متحمل خواهد شد.

جواهرزاده با بیان اینکه بحران فعلی در سطح جوامع جهانی بی‌سابقه بوده و تبعات آن را با جنگ‌جهانی دوم مقایسه می‌کنند، تأکید می کند: امروزه شرایط خاصی به وجود آمده و از این رو تفسیرهای متفاوتی نیز وجود دارد که بایستی با بررسی و برنامه‌ریزی متناسب به استقبال دوران پساکرونا رفت.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران می گوید: با این شرایط بحرانی، همواره نهادهای گردشگری ما و به‌ویژه آن دسته از نهادهایی که بیشتر خصوصی هستند، متأثر از این اتفاق می‌شوند و امکان از بین رفتن بسیاری از آن‌ها به دلیل عدم مقاومت و تاب‌آوری زیاد است.

جواهرزاده می افزاید: در این شرایط چشم‌ها به دولت‌ها دوخته می‌شود؛ بنابراین از دولت انتظار می‌رود که در این راستا کمک کند، به‌گونه‌ای که با ارائه بسته‌های حمایتی شامل تسهیلات بانکی، پایین آوردن و یا حذف جریمه‌های بانکی، بخشودگی‌های مالیاتی و بیمه امکان ادامه حیات بنگاه‌های مذکور را فراهم سازد.

تا زمان عادی شدن شرایط برآورد صحیحی از خسارت ها نمی توان اعلام کرد

وی ادامه می دهد: آنچه که در حال حاضر در کشور اعلام می‌شود، برآورد دقیقی از خسارت‌ها نیست و دقیقاً نمی‌توان برآورد صحیحی از میزان خسارت‌ها تخمین زد؛ چرا که زمان پایان بحران و روند عادی شدن شرایط را نیز نمی‌دانیم.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تصریح می کند: بنابراین باید صبر کرد تا برآورد دقیقی از این خسارت‌ها اعلام شود تا بتوانیم در این خصوص نظر دهیم. متأسفانه غالب برآوردهای ما نشان از صدمات فزاینده‌ای است که بخشی از آن آشکار و بخش دیگری با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

جواهرزاده یادآور می‌شود: من به تمامی دست‌اندرکاران حوزه گردشگری کشور توصیه می‌کنم که در شرایط فعلی با در نظرداشتن خسارت‌های به وجود آمده ضمن تأکید بر حفظ نیروی انسانی با برنامه‌ریزی و تأمین نیازهای نرم‌افزاری خود اعم‌از آموزش، تحقیق و برنامه‌ریزی سعی در ایجاد قابلیت فزاینده برای ورود به دوران پساکرونا داشته باشند.

وی اضافه می کند: همچنین این افراد می‌توانند از دوران رکود فعلی جهت افزایش آمادگی گروه‌های اجرایی خود نیز در قالب توان‌افزایی حوزه‌های عملیاتی نظیر عملیات تور، آموزش‌های تخصصی نظیر زبان‌آموزی، تحقیق در بازارهای مقصد و همچنین بالا بردن امکانات سیستم نت‌ورک و بازاریابی دیجیتال بهره بگیرند.

بسته‌های حمایتی تاسیسات گردشگری و اماکن اقامتی منوط به شرایط آینده است

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در این باره می گوید: بسته‌های حمایتی برای تاسیسات گردشگری و اماکن اقامتی منوط به شرایط آینده است، در حال حاضر اولویت اول شکست کروناست و پس از شکست کرونا با توجه به شرایط خراسان رضوی به تهران پیشنهاد خواهد شد.

محمدصادق براتی معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، در جلسه کمیته گردشگری و زیارتی ستاد پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونای خراسان رضوی که با حضور مدیران تشکل‌های اماکن اقامتی و گردشگری برگزار شد، می گوید: ما از متولیان در بخش دولتی و بخش خصوصی حوزه گردشگری که دستورالعمل‌های پیشگیری و مبارزه با شیوع ویروس کرونا را به نحو مطلوب انجام دادند، قدردانی می‌کنیم. تاسیسات گردشگری استان همکاری شایسته‌ای را با ستاد پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا داشته‌اند که موثر بوده است.
وی با اشاره به مصوبه ستاد پیشگیری از کرونا اظهار می کند: پس از شکست کرونا ضمن آمادگی لازم تاسیسات گردشگری، باید شاهد ادامه فعالیت واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری برای میزبانی زائران و گردشگران باشیم.

اولویت اول شکست کروناست

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه می دهد: بسته‌های حمایتی برای تاسیسات گردشگری و اماکن اقامتی منوط به شرایط آینده است، در حال حاضر اولویت اول شکست کروناست و پس از شکست کرونا با توجه به شرایط خراسان رضوی به تهران پیشنهاد خواهد شد.

براتی تصریح می کند: در صورتی که بتوانیم از منابع استانی کمک خواهیم کرد، همچنین نیازهای استان را به ستاد ملی پیشگیری و مبارزه با کرونا اعلام کرده و درخواست کمک خواهد شد تا ستاد ملی به استان کمک کند.

برنامه ریزی برای پسا کرونا

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری با توجه به شرایط اظهار کرد: برنامه عملیاتی برای ادامه همین وضعیت و برنامه عملیاتی دیگر برای بعد از کرونا ارائه شود تا جذب گردشگر و توریست، فعالیت نداشتن تاسیسات گردشگری و اماکن اقامتی جبران شود.

موج سفر به سوی مشهد بعد از کرونا

در ادامه ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی با بیان این که برنامه‌هایی را برای شرایط متفاوت تنظیم کرده‌ایم، اظهار کرد: با عبور از این بحران آمادگی کامل را داریم که به سرعت به شرایط قبل برگردیم و خدمات‌رسانی به زائران و مسافران را انجام دهیم.

وی یادآور می شود: به نظر با توجه به این که طی این مدت مردم در خانه بوده‌اند و نیاز به احیاء مجدد روحی دارند، مهمترین مقصد سفر آنها حرم مطهر رضوی خواهد بود و ما شاهد موجی از حضور مشتاقان بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در مشهد خواهیم بود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی با اشاره به مشوق‌های اعلام شده برای کمک به تاسیسات گردشگری، گفت: امیدواریم با شکست کرونا شاهد رونق دوباره گردشگری و زیارت در خراسان رضوی باشیم.

برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره در پائیز

همچنین امیر سزاوار رئیس هیات مدیره انجمن حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی در این جلسه گفت: اولویت اول همکاران ما در جامعه حرفه‌ای هتلداران سلامت مردم است و ما تا شکست کرونا همچنان که تاکنون همکاری داشته‌ایم، همکاری خواهیم داشت.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه با همت مردم کرونا را شکست خواهیم داد، برای پساکرونا جشنواره‌ای در پائیز که مسافران کمتری سفر می‌کنند برنامه‌ریزی شود تا با هماهنگی تاسیسات گردشگری و اصناف و حمایت دولت برگزار شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *