به مناسبت سالگرد شهادت اولین سپهبد ایران:

سید الشهدای ارتش

عاطفه خوافیان
سپهبد شهید علی صیاد شیرازی پس از پایان جنگ تحمیلی، در تاریخ ۰۸/‏۰۷/‏۱۳۶۸‬ بنا به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، به معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد و از تاریخ ۱۰/‏۰۶/‏۱۳۷۲‬ به فرمان معظم له، با حفظ شغل معاونت بازرسی، در سِمت جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انجام وظیفه کرد.
شهید سپهبد علی صیادشیرازی پس از مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی ارتش، بدون وقفه، از شهریورماه سال ۱۳۶۵ بنا به امر امام راحل به نمایندگی معظم‌له در شورای عالی دفاع منصوب شد که تا پایان جنگ این مأموریت ادامه یافت. او به پاس قدردانی از رشادت‌ها وفداکاری‌هایی که در صحنه‌های نبرد داشت، به دریافت دو نشان فتح درجه یک از دست مبارک مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نائل شد.
او در روز ششم فروردین‌ماه ۱۳۷۸ مصادف با ۱۸ ذی‌الحجه ۱۴۲۹از دست مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به درجه سرلشکری ارتقا درجه یافت.
نظم و مدیریت
نظم، مدیریت و قدرت جهادی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در عرصه نبرد و سیستم اداری برای اداره کارها موجب شد که او یکی از شخصیت‌های مهم ارتش باشد؛ به گونه‌ای که عنوان «سیدالشهدای ارتش» در قاموس او بگنجد.
روز بیست و یکم فروردین‌ ماه سال ۱۳۷۸ سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در پی ترور منافقین کوردل در مقابل دیدگان فرزندنش به شهادت رسید.
به همین مناسبت مروری بر رشادت‌ها و عملکرد این فرمانده شهید در دوران دفاع مقدس و پس از آن داشته و به توصیف صیاد از زبان همرزمانش میپردازیم.
حمایت از پاسداران
صیاد شیرازی با حمایت از پاسداران انقلاب، شرکت دادن ایشان در مسایل نظامی و آموزش تخصص‌های لازم بستر اصلی تشکیل قطب نیرومند نظامی دیگری بنام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» از ایران بعد از انقلاب را فراهم ساخت.
یکی از روحیات خاص شهید، گرایش به وحدت و پرهیز از اختلافات بود. او این اعتقاد را در کلیه شئون زندگی خود سرایت داده بود، در بُعد نظامی و در زمان جنگ هدف او در کنار هم جنگیدن رزمندگان بود و در نهایت ثابت شد که هر عملیاتی که وحدت قلبی و همراهی ارگانیکی در نیروها تحت فرماندهی مطلع واحد وجود دارد، فتح بهمراه خواهد داشت. در راستای همین پرهیز از اختلاف، شهید صیاد بعد از جنگ تحمیلی نیز هیچ‌گاه وارد احزاب و گروه‌های سیاسی نشد و در خط واحد ولایت ماند.
در باب امور فرهنگی و اجتماعی چنانکه از خاطرات نزدیکان و یادداشت‌های خود او بدست می‌آید وی در عین مشغله کاری فراوان با برنامه‌ریزی مناسب به مطالعه تفاسیر قرآن مجید و مطالعات علمی و اجتماعی پرداخته و حداقل هفته‌ای یک بار به دیدار علما می‌رفت. کمک به خانه و خانواده، تربیت فرزندان با تزریق روحیه اعتماد به نفس و آموزش عملی اصول و مبانی عالیه و اصیل اسلامی در سرلوحه برنامه‌های او بود.
یکی از همرزمان این سپهبد در توصیف وی می‌گوید: از ابتدای مهر 1375 در جبهه‌های جنگ حاضر بوده کی ابتدا 14 ماه در کنار شهید چمران خدمت کرده و پس از آن صیادشیرازی فرماندهی نیروی ازتش را به دست گرفتند.
ذکاوتی مثال زدنی
به گزارش روزنامه صبح امروز، سید کاظم فرتاش اضافه می‌کند: سپهبد افسری فوق‌العاده باهوش بود و از آنجا که یکی از ارکان اصلی جنگ وحدت فرماندهی است که وی در این خصوص به سدت تبحر داشت و با وجود این‌که نیروهای مختلف را با حسن سلوک که در ذات و شخصیت خود داشت این نیروها را سامان دهی کرده و وحدت فرماندهی بی نظیری را در زمانخدمت خود به وجود آورد.
حسن سلوک
وی تصریح می‌کند: بسیاری از سربازانی که در زمان فرماندهی این سپهبذ با او همرزم بودند حدود 10 تا 15 سال ارشدتر بوده اما با توجه به تبحر وی در فرماندهی و حسن سلوکی که جزیی لاینفک از شخصیت او بود تمام این سربازان با جان و دل به دستورات وی گوش داده و از او فرمان می‌برند.
سرهنگ فرتاش ابراز می‌کند: سپهبد با هدف قرار دادن وحدت نیروهای انتظامی و استفاده از تکنیک‌های خاص فرماندهی موفق شد در زمان خدمت خود نیروهای سپاه، بسیج، ژاندارمری و شهربانی و ارتش را به صورت یکپارچه درآورد و این نیروها با وحدت و کمترین تفرقه به کار خود ادامه دهند و از این طریق به فتوحات زیادی در زمان فرماندهی خود دست یافت.
وی توضیح میدهد: شخصیت این سپهبد به طوری بود که همه پیرو و حامی اوبوده و در بین نیروهای انتظامی وارتش از احترام و ارزش خاصی برخوردار بود .

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *