خطر کویید-19 در کمین سربازان نظام وظیفه:

کرونای اجباری

این روزها که ویروس” کویید-19″ غوغای جهانی به پا کرده و تمام دنیا را به خود گرفتار کرده است و به موجب کنترل و پیشگیری از شیوع این ویروس مسئولان، مراکز تجمع را عامل شیوع این ویروس دانسته و  هرگونه اجتماع غیر ضروری را منع کرده‌اند.

مشمولان نظام وظیفه نیز برای گذران دوران خدمت مجبور به اسکان دو ساله در مراکز تجمع که گاهی به شدت از لحاظ بهداشتی عملکرد ضعیفی دارند، هستند.

از ابتدای شیوع این بیماری رسانه صبح امروز پیامک‌های مردمی فراوانی مبنی بر رسیدگی به نوع خدمت‌رسانی و گندزدایی از پادگان‌ها و دلنگرانی خانواده‌ها از وضعیت سربازهایشان در این برهه از زمان دریافت کرد که بنا بر رسالت رسانه‌ای با دریافت این حجم از نگرانی مردم برآن شدیم تا وضعیت  سربازان این مرز و بوم را بررسی کرده و تا حدالمقدور آرامشی به دل خانواده‌هایشان تزریق کنیم.

سربازی در ایران به خدمت سربازی عمومی گفته می‌شود که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمام مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، به جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید به خدمت سربازی بروند.

طبق ماده یک قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 1363، دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران و جان و مال و ناموس مردم وظیفه دینی و ملی هر فرد ایرانی است و در اجرای این وظیفه کلیه اتباع ذکور دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به خدمت وظیفه عمومی برابر مقررات این قانون می‌باشند و هیچ فرد مشمول خدمت وظیفه عمومی را جز در موارد مصرح در این قانون نمی‌توان از خدمت معاف کرد.

باید در نظر داشت بر اساس آمار موجود، به‌طور متوسط هر سال ۸۰۰هزار مشمول در کشور به خدمت سربازی اعزام می‌شوند وهر چند سامانه مشخصی برای اعلام تعداد سربازها وجود ندارد اما گفته می‌شود هم‌اکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر در حال گذراندن دوره سربازی در کل کشور هستند.” همشهری آنلاین. ۶ تیر ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۳ دی ۱۳۹۵.”که با توجه به قانون جدید که سربازان بایستی در نزدیکی محل زندگی خود خدمت کنند تنها حدود 35 درصد از این تعداد شبانه به عنوان سرباز کشیک و نگهبان و … در محل پادگانی شب را گذران می‌کنند.

بررسی وضعیت مکان خدمت سربازان

به منظور بررسی وضعیت موجود، خبرنگاران رسانه ما به چندین کلانتری و محل‌هایی که سربازان تحت پوشش ارگان‌های نظامی” ارتش-سپاه- نیروی انتظامی و مرزبانی” در حال خدمت نظام وظیفه بوده، در قالب ارباب رجوع مراجعه کردند که در  ادامه به شرح آن می پردازیم.

در همان روزهای ابتدایی که تعدادی از اهالی مشهد به دلیل کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده خبرنگار ما به سازمان زندان‌ها که یکی از مراکز خدمت سربازی بوده، مراجعه کرده که با توجه به ازدحام جمعیت و رفت ‌وآمد افراد گوناگون و خانواده‌های زندانیان، سربازان تنها از ماسک استفاده کرده و از دیگر حداقل‌های بهداشتی جهت پیشگیری مانند موادضدعفونی کننده ودستکش محروم بودند.

ضدعفونی هرروزه

یکی از سربازان در این حوزه می‌گوید: با توجه به حجم بالای رفت ‌و آمد در این سازمان ما سربازها موظف هستیم هرروز و هر ساعت زمین‌ها را ضدعفونی کرده و در پایان ساعات اداری و ممنوعیت رفت‌و آمد ارباب رجوع تمام وسایل مصرفی ضدعفونی می‌شود.

خبرنگار ما به بهانه اقامه نماز نیز به نمازخانه سازمان زندان‌ها رفته و بیان می‌کند: به محض ورود بوی تند انواع ضدعفونی کننده بینی‌ام را سوزاند و وضعیت نمازخانه نیز بسیار مطلوب بود.

عدم امکانات بهداشتی اولیه در حاشیه شهر

دیگر خبرنگار ما در  کلانتری‌های حاشیه شهر حضور پیدا کرده و از وضعیت بسیار بد این مکان‌ها می‌گوید: چندین سرباز در این مکان مشغول به انجام وظیفه بوده که نه ماسک و دستکش داشته و طبق صحبت خبرنگار با سربازان این کلانتری هیچ ماده ضدعفونی کننده‌ای در دست نداشتند.

با توجه به وضعیت بد برخی از محل‌های خدمت برآن شدیم تا بررسی جدی در این زمینه صورت گرفته و تمام مسئولان ذی‌ربط را برای بهبود اوضاع به میدان عمل بیاوریم.

تمهیدات ویژه ناجا جهت مقابله با کرونا

ابتدا  به سراغ معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا رفته تا از اقدامات پیشگیرانه و در جهت دکنترل شیوع کرونا در میان سربازها مطلع شویم:

معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا از تشکیل دبیرخانه کرونا در این معاونت، پیش بینی تمهیدات آموزشی و بهداشتی پیشگیرانه در یگان‌ها و پایانه‌های مرزی و آمادگی کامل بیمارستان‌های ناجا برای پایش بیماران مشکوک به کرونا خبر داد.

به گزارش صبح امروز، سردار دکتر “محمد رضا حسینی” بیان میکند: از حدود 3 ماه پیش که نام ویروس کرونا بر سر زبان‌ها افتاد و تبدیل به دغدغه جهانی شد، اقدامات و تمهیدات آموزشی و بهداشتی پیشگیرانه در یگان‌ها و پایانه‌های مرزی در 15 استان کشور، دریابانی‌ها و مراکز درمانی و آموزشی ناجا با تشدید نظارت‌ها بر بهداشت فردی، بهداشت محیط و مواد غذایی و تهویه آسایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه می‌دهد: با مشاهده اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در اوایل اسفند ماه  در شهر قم همچنین شناسایی تعداد دیگری از مبتلایان در چند شهر کشور، بلافاصله دبیرخانه کرونا به مرکزیت اداره کل بهداشت این معاونت تشکیل و به منظور پاسخگویی به سوالات و ابهامات یگان ها و رده های تابعه در خصوص تصمیم گیری در موارد مواجهه با مبتلایان احتمالی و افراد مشکوک به کرونا به حالت آماده باش درآمد.

تعیین بیمارستان معین برای شرایط اضطرار

معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا با بیان اینکه در حوزه درمان، پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در خصوص مقابله با کرونا ویروس به بیمارستان های ناجا در سراسر کشور  ابلاغ شده  است، ابراز می‌کند: بیمارستان امام سجاد(ع) به عنوان بیمارستان معین پذیرش کننده بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شد با این حال در صورت شناسایی موارد ابتلا به کرونا، مقرر شد بیماران به اولین بیمارستان معین پذیرش کننده بیماران کرونا در استان یا استان همجوار منتقل شوند و انتقال بیماران به بیمارستان‌های معین در تهران و بیمارستان امام سجاد(ع)ناجا در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور، شش هزار و 566 نفر گزارش شده است، توضیح می‌دهد: کانون انتشار بیماری شهر قم بوده است و اغلب مبتلایان  به شهر قم سفر داشته اند.

پیش فرض کرونای قمی از مسافران چینی

وی ادامه می‌دهد: قم یک شهر توریستی است و روزانه مسافران زیادی به این شهر رفت و آمد می کنند و با توجه به این که فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره ) در نزدیکی قم قرار دارد، این پیش فرض مطرح است که  کرونا ویروس از طریق مسافران چینی  به این شهر انتقال یافته باشد.

معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا با اشاره به سفر مدیر کل بهداشت این معاونت به شهر قم بیان کرد: در حال حاضر یک بیمارستان به طور کامل و بخش هایی از یک بیمارستان دیگر نیز به قرنطینه بیماران کرونا اختصاص یافته است و قرار است آزمایش های تشخیص قطعی کرونا ویروس نیز به زودی در قم انجام شود.

تفاوت کرونا ویروس با ویروس آنفلوآنزا

دکتر حسینی تبیین می‌کند: بیش از 100 ویروس، تظاهرات  مشابه سرماخوردگی دارند که شایع ترین این ویروس ها، کرونا ویروس است  که اغلب افراد، ابتلا به این ویروس را تجربه کرده و بعد از پشت سر گذاشتن عوارض آن بهبودی حاصل کرده اند اما آنچه  که کرونا ویروس کوید 2019 را از سایر انواع ویروس های خانواده کرونا متمایز می کند جهش ژنتیکی این ویروس است که سبب تغییر در نوع بیماری زایی و علائم و تظاهرات آن در فرد مبتلا می شود.

وی با اشاره به این که پیش از این و در کمتر از 20 سال گذشته شاهد تغییر ویروس‌های خانواده کرونا بوده ایم، می‌افزاید: در سال 2002  شیوع  ویروس جدیدی  از خانواده کرونا به نام سارس از شرق آسیا، در سال 2012 شیوع نوع دیگرویروس به نام مرس از عربستان و خاورمیانه و امسال نیز شاهد شیوع ویروس جهش یافته کرونا به نام کوید 2019 از کشور چین  بودیم که طبق آخرین اخبار دریافتی از سازمان بهداشت جهانی تاکنون 38 کشور جهان را درگیر و هزاران نفر را قربانی کرده است.

وحشت کرونایی

دکتر حسینی با دعوت مردم به آرامش می‌گوید: در حال حاضر آمار تلفات ناشی از تصادفات بسیار بیشتر از بیماری کرونا است و از هر 100 نفر مبتلا به بیماری احتمال مرگ تنها یک درصد از این افراد وجود دارد و این یک درصد همان  افراد مستعد ابتلا به آنفلوآنزا و بیماری های زمینه ای هستند نه لزوماهمه افراد، بنابراین وحشت مردم از این بیماری بی مورد است.

وی اذعان می‌کند: استفاده از ماسک و دستکش را به عموم مردم توصیه نمی‌کنیم در عین حال توصیه می کنیم همه افراد نسبت به رعایت بهداشت فردی خود و حقوق اجتماعی سایر افراد احساس مسئولیت کنند و با توجه به این که این بیماری از طریق ترشحات عطسه و سرفه، لمس وسایل و سطوح مشترک آلوده به ویروس انتقال پیدا می کند، بر رعایت بهداشت فردی با شستشوی دقیق و مرتب دست ها با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه، گندزدایی سطوح مشترک و خودداری  از روبوسی و دست دادن تاکید داریم.

معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا به افراد مسن و افراد دارای نقص ایمنی و  بیماری های زمینه ای نیز توصیه کرد ترجیحا از حضور در اماکن پر ازدحام پرهیز کنند.

جهت پیگیری سلامت سربازان و موارد مشکوک مبتلایان به کرونا با معاون تربیت و آموزش ناجا گفت‌وگویی داشته که آن را شرح می‌دهیم.:

هیچ سربازی به کرونا مبتلا نشده است

سردار جان نثاری با بیان اینکه پادگان‌های آموزشی و درجه داری ناجا، مداوم ضدعفونی می‌شود، گفت: هیچ موردی از ابتلا به کرونا در پادگان‌ها و سربازخانه‌ها نداشتیم.

سردار  حبیب اله جان نثاری، معاون تربیت و آموزش ناجا درباره وضعیت سربازان در پادگان‌های آموزشی و سربازخانه‌ها اظهار می‌کند: با اطمینان اعلام می‌کنم هیچ موردی از ابتلای سربازان عزیز وظیفه به ویروس کرونا را نداشتیم.

سم‌زدایی مراکز آموزشی

وی با بیان اینکه بر مبنای تمهیدات پیش بینی شده اعم از ضد عفونی کردن و سم زدایی مراکز آموزشی، پادگان‌ها و سربازخانه ها، رعایت همه جانبه نکات و اصول بهداشتی در این مراکز، بررسی‌های بهداشتی و پزشکی روزانه و مداوم سربازان عزیز وظیفه، ارائه آموزش‌های لازم و … تاکید کرد: پادگان‌های آموزشی و درجه داری نیروی انتظامی از نقاط امن و عاری از وجود هرگونه ویروس و بیماری می‌باشد.

در ادامه نیز به صحبتهای معاون تربیت و آموزش ناجا در خصوص وضعیت سربازان نظام وظیفه می‌پردازیم:

معاون تربیت و آموزش ناجا با تاکید بر اینکه سربازان وظیفه را، چون فرزندان خود عزیز می‌دانیم و بر حفظ سلامت جسم و روح آن‌ها دغدغه و تاکید داریم، می‌گوید: به خانواده‌های سربازان عزیز اطمینان می‌دهم جای هیچ گونه نگرانی نیست، حساسیت ما نسبت به سلامت سربازان عزیز وظیفه اگر بیشتر از خانواده‌ها نباشد قطعا کمتر نیست؛ این فرزندان عزیز در دستان ما چونان امانت هستند و به رسم امانت داری قائلیم.

سردار جان نثاری تصریح می‌کند: برای حفظ سلامت سربازان در این شرایط نه تنها غلفتی صورت نمی‌گیرد بلکه از همه ظرفیت‌ها بهره گرفته‌ایم.

بسیاری از خانواده‌ها که فرزندانشان عازم خدمت بودند نگرانی داشته که به همین دلیل سراغ معاون ستاد کل نیروهای مسلح رفته و از اعلام خبر او مبنی بر تعویق دو ماهه خدمت پرسیده که به آن می‌پردازیم:

تعویق 2ماهه خدمت سربازی

معاون ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: در پی شیوع ویروس کرونا، اعزام مشمولان سربازی تا ۲ ماه به تعویق افتاده است.

سردار حسن عراقی‌زاده معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح و سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا نیرو‌های مسلح می‌گوید: اعزام مشمولان سربازی تا دو ماه به تعویق افتاده و ابلاغ شده است تا تمام دوره‌های آموزشی سربازان به مدت حداقل دو ماه متوقف شود؛ یعنی مشمولان خدمت سربازی که قرار بود در روز‌های آینده برای گذراندن دوره‌های آموزشی به پادگان‌های مربوطه اعزام شوند، اعزام آن‌ها تا اول اردیبهشت سال ۹۹ به تعویق افتاده است؛ اما آن‌هایی که چند روزی بیشتر به اتمام دوره‌های آموزشی آن‌ها باقی نمانده، تا اتمام دوره آموزشی البته با رعایت تمام نکات بهداشتی، در پادگان‌ها باقی می‌مانند.

سردار عراقی زاده ابراز می‌کند: یگان‌هایی هم که باید در محل مأموریت خود حضور داشته باشند، حضور آن‌ها در محل‌های خدمت ادامه دارذ؛ چون برقراری امنیت کشور تعطیل‌بردار نیست.

تعطیلی دانشگاه‌های نیروی مسلح

وی بیان می‌کند: همچنین بخشی از دانشگاه‌های نیرو‌های مسلح نیز هفته گذشته تعطیل شدند و بخش دیگری که هنوز تعطیل نشده‌اند، درباره وضعیت آن‌ها طی روز‌های آینده در قرارگاه مقابله با ویروس کرونا ستاد کل نیرو‌های مسلح تصمیم‌گیری می‌شود.

سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا نیرو‌های مسلح تصریح می‌کند: به رده‌های تابعه نیرو‌های مسلح ابلاغ شده است تا افرادی که دارای بیمار‌ی زمینه‌ای هستند، مثل جانبازان شیمیایی و بیماران قلبی و عروقی که در نیرو‌های مسلح حضور دارند، از حضور در محل کار خودداری کنند و به مرخصی بروند؛ البته این مرخصی جزء مرخصی‌های استحقاقی سالیانه آن‌ها منظور نمی‌شود.

آمادگی ۵۸ بیمارستان نیرو‌های مسلح برای مقابله با کرونا

سردار عراقی‌زاده اشاره می‌کند: ویروس‌ها یا عوامل بیولوژیک همواره در طول تاریخ وجود داشته اند و با انسان زندگی کرده‌اند که گاهی این زندگی، همزیستی مسالمت‌آمیز بوده و گاهی هم بواسطه ذات‌شان دچار جهش‌هایی شدند و به اشکال بیماری‌زا و خارج از کنترل تبدیل شدند که این هم موضوعی طبیعی است؛ لذا این موضوع جدیدی نیست و بار‌ها تکرار شده است.

سردار عراقی زاده ادامه می‌دهد: بنابراین ویروس کرونا شکل جدیدی از ویروسی است که در گذشته وجود داشته و اکنون با مشخصات جدید ژنتیکی خودش را نشان داده است؛ این ویروس تاکنون در بیش از ۴۰ کشور افرادی را مبتلا کرده که ایران هم یکی از همین کشور‌هاست.

سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا نیرو‌های مسلح اظهار می‌کند: بر این اساس، بدون اینکه ترس و واهمه‌ای از کرونا داشته باشیم، باید آمادگی‌های خود را در برابر این ویروس افزایش دهیم تا بتوانیم با کنترل ویروس، با آن مقابله کنیم و این هم موضوعی است که قطعاً می‌توانیم انجام دهیم؛ زیرا کرونا خطرناک‌تر از سایر ویروس‌ها نیست و با توجه به اینکه مرگ و میر ناشی از ویروس آنفلونزای «N ۱ H ۱» به مراتب بیشتر از ویروس کروناست، معتقدم باید با درایت و تدبیر و آرامش و در عین حال محکم و مطمئن با این ویروس برخورد کرد و اقدامات پیشگیرانه را انجام داد تا بر این ویروس فایق آییم.

اقدامات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص کرونا ویروس

سردار عراقی زاده درباره اینکه ستاد کل نیرو‌های مسلح برای پیشگیری و مقابله با این ویروس چه اقداماتی را انجام داده است؟ توضیح می‌دهد: اولین کاری که انجام دادیم، تشکیل قرارگاه مبارزه با ویروس کرونا در سطح ستاد کل نیرو‌های مسلح و تمام سازمان‌ها و نیرو‌های تابعه بود؛ بدین‌صورت که در سازمان‌ها معاون هماهنگ‌کننده یا جانشین رئیس سازمان، رئیس قرارگاه در مجموعه تحت فرماندهی و مدیریتی خود هستند و معاونان بهداشت و درمان در سازمان یا نیرو نیز دبیر قرارگاه هستند؛ بدین‌ترتیب این قرارگاه در سطح ستاد کل نیرو‌های مسلح به ریاست سردار «عبداللهی» معاون هماهنگ‌کننده رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تشکیل شده است.

حمایت از بخش کشوری بهداشت ودرمان

وی تبیین می‌کند: من هم به عنوان معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح و نماینده ستاد کل به عنوان عضو ثابت در تمام جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا وزارت بهداشت حضور داشتم که در آن جلسات اعلام کردیم که در تمامی بخش‌ها اعم از بهداشت، درمان و حتی پشتیبانی عمومی نیرو‌های مسلح آماده ارائه هر کمکی هستیم. این استراتژی از سوی سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مبنی بر حمایت همه‌جانبه از بخش کشوری بهداشت و درمان در موضوع مورد اشاره اتخاذ شده است.

سردار عراقی زاده درباره محور‌های همکاری با بخش کشوری بهداشت و درمان می‌گوید: این محور‌ها در چهار بخش در اختیار قرار دادن ۵۸ بیمارستان شهری نیرو‌های مسلح، در اختیار گذاشتن ظرفیت بیمارستان‌های صحرایی یا سیار، ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیری مانند ضدعفونی کردن محیط با استفاده از خودرو‌هایی که برای چنین مواردی پیش‌بینی شده و کمک به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز تخصصی و غیر تخصصی تعیین شده است.

شش دستورالعمل جهت پیشگیری از کرونا در پادگان‌ها

سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا نیرو‌های مسلح تشریح می‌کند: برای مقابله و پیشگیری، دستورالعمل خاصی به مراکز آموزشی، پادگان‌ها و ستاد‌ها حدود شش دستورالعمل به امضای سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ابلاغ کردیم تا چگونه محیط را برای پرسنل نیرو‌های مسلح، ایمن کنند.

وی می‌گوید: در این رابطه تاکنون تعدادی از بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، شامل بیمارستان‌های علی بن ابی طالب (ع) سپاه قم، قائم (عج) نیروی دریایی سپاه در بوشهر، بعثت نیرو‌ی هوایی ارتش در تهران، هاجر نیروی زمینی ارتش در تهران، ولی عصر (عج) ارتش در رشت هستند؛ علاوه بر این، یک دستگاه سی تی اسکن سیار نیروی زمینی سپاه نیز در بیمارستان یافت‌آباد برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ویروس کرونا مستقر شده است.

پذیرش 100 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های نیروهای مسلح

سردار عراقی زاده اتبیین می‌کند: هر چند بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح تا ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا را پذیرش کرده‌اند، اما به صورت رسمی بیماری از سوی قرارگاه کشوری مقابله با کرونا به این بیمارستان‌ها اعزام نشده است؛ این در حالی است که امکان افزایش تعداد بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح برای موضوع یاد شده در صورت درخواست وزارت بهداشت وجود دارد.

تولید کیت تشخیص این ویروس هم با کمک وزارت دفاع و با تأیید انستیتو پاستور راه‌اندازی شده است که کمک بسیار زیادی در راه تشخیص ویروس کرونا است.

سردار عراقی زاده می‌گوید: تمام فعالیت‌هایی که در این رابطه از سوی نیرو‌های مسلح صورت می‌گیرد، با نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود؛ چون بعضاً نمایندگان و مسئولان محلی با نیرو‌های مسلح در استان‌ها تماس می‌گیرند و تقاضای ارائه خدمات دارند؛ لذا برای اینکه مشکلی در ارائه خدمات به بیماران به‌وجود نیاید، تمام این درخواست‌ها را به سمت وزارت بهداشت سوق می‌دهیم تا ارائه خدمات با نظر آن‌ها باشد. بنابر این، هر تقاضایی که به صورت رسمی از سوی وزارت بهداشت به نیرو‌های مسلح اعلام شود، مبنای فعالیت است.

دو آزمایشگاه نیروهای مسلح در اختیار تشخیص کرونا

وی درباره اینکه آیا آزمایشگاه‌های نیرو‌های مسلح امکان تشخیص ویروس کرونا را دارندهم توضیح می‌دهد: تشخیص این ویروس تا پیش از این تنها در دو آزمایشگاه انستیتو پاستور و دانشگاه تهران صورت می‌گرفت، اما اکنون ۲۲ آزمایشگاه در سطح کشور می‌توانند این آزمایش را انجام دهند که از این تعداد دو آزمایشگاه برای نیرو‌های مسلح است؛ یعنی آزمایشگاه‌های دو دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) سپاه و ارتش امکان تشخیص این ویروس را دارند.

وی خبر می‌دهد: مجموعه نیرو‌های مسلح این آمادگی را دارند چنانچه از سوی وزارت بهداشت درخواستی مبنی بر احداث چنین بیمارستانی ارائه شود، در کمتر از ۲۴ ساعت آن را عملی سازند که تاکنون چنین درخواستی اعلام نشده است. اگر چنین درخواستی ارائه شود، آمادگی داریم دو بیمارستان صحرایی مجهز در استان‌های قم و گیلان که تعداد مبتلایان به این بیماری زیاد است، احداث کنیم؛ چون آن‌ها اولویت‌ها و نیاز‌ها را بهتر تشخیص می‌دهند.

در پایان جهت اطلاع از اقدامات ارتش با فرمانده قرارگاه شمالشرق کشور مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه می‌آید:

کرونا را شکست می‌دهیم

تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس کرونا در قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا تشکیل شد.

فرمانده ‌قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا گفت: قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس کرونا با به‌کارگیری یگان‌های جنگ نوین در قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا تشکیل شد.

امیر سرتیپ دوم ستاد رضا آذریان در مراسم آغاز به کار قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس کرونا در ستاد فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا، اظهار می‌کند: از آنجا که ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نیروی ولایتمدار در خصوص امنیت جانی مردم مسئولیت دارد و این مجموعه نظامی همچنان که مرزبان مرزهای شرق کشور است مرزبان امنیت و سلامت ملت ایران هم هست.

وی می‌افزاید: در همین راستا و در جهت خنثی‌سازی کامل ویروس کرونا یگان‌های ارتش در مشهد با یک حرکت جهادی، آفندی در سطح قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا اقدام به این کار نمود و تا نابودی کامل این ویروس در کنار هموطنان ‌خواهد بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا با بیان اینکه امروز یک مرحله از این رزمایش به یاد عملیات کربلای ۷ در منطقه شمال شرق با نام مبارک حضرت علی(ع) آغاز شد، خاطرنشان کرد: در قالب این عملیات خودروها و تجهیزات یگان‌های قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق برای شستشوی رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر رضوی اعزام شدند تا شاهد پاک‌سازی و ضدعفونی کامل این مکان مقدس باشیم.

آذریان می‌کند: همچنین یک تیم هم جهت پاکسازی و ضدعفونی کردن منطقه مرزی دوغارون جهت کمک‌رسانی به مسئولان بهداشت و درمان این منطقه و همچنین تکمیل تجهیزات مربوطه و مورد نیاز اعزام شد.

وی تاکید می‌کند: ارتش همچنان که در کنار مردم در سیل و زلزله بوده است در این خصوص هم تا نابودی کامل ویروس کرونا در کنار مردم و همشهریان در استان‌های گلستان، سمنان، خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی است.

آذریان تبیین می‌کند: تمام پادگان‌های تحت پوشش ارتش سم زدایی زده و هرروزه سربازان معاینه می‌شوند و تمهیدات وژه دیگری نیز اندیشیده شده که بنا بر مسایل امنیتی از بازگویی آن در رسانه معذوریم.

خبر خوب صبح امروزی‌ها

لازم به ذکر است با توجه به اهمیت موضوع خبرنگاران ما جهت رصد وضعیت هرروزه به این مراکز مراجعه کرده و بایستی این خبر خوب که حاصل نتیجه گزارش و فعالیت بچه‌های صبح امروز است را این‌گونه بیان کنیم: با توجه به رصد هرروزه و اطلاع رسانی وضعیت مزاکز آموزشی و سربازی به مسیولان ذی‌ربط قبل از چاپ این گزارش مواد ضدعفونی کننده به صورت رایگان در اختیار تمام سربازان قرار گرفته و مراکز ضدعفونی شدند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *