آمدیم برای ایران

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح جمعه دوم اسفندماه همزمان با سراسر کشور در شهرستان‌های استان خراسان رضوی آغاز شد.

مشارکت 43 درصدی استان خراسان رضوی

حسن جعفری در جمع خبرنگاران درخصوص میزان مشارکت در انتخابات در استان خراسان رضوی اظهار کرد: تا ساعت ۱۹:۳۰ شاهد ۴۳ درصد مشارکت واجدین شرایط در انتخابات هستیم و هر ۷۵ حوزه اصلی و فرعی ما به دلیل ازدحام و استقبال خوب مردم درخواست تمدید کردند، به همین دلیل تا ساعت ۲۲ امشب درخواست تمدید کردیم و احتمالا تا ساعت ۲۴ که ساعت قانونی ما است باید درخواست تمدید داشته باشیم.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان رضوی عنوان کرد: کل صندوق‌هایی که ما در استان افزایش دادیم ۱۷ درصد بوده که بر اساس عدالت جغرافیایی تقسیم شده است.

تاکنون مشارکت قابل قبول بوده است

علیرضا رزم‌حسینی با حضور در ستاد انتخابات شهرستان مشهد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ما از ۸ صبح، انتخابات را همزمان در ۴۰۲۳ شعبه در کل استان شروع کردیم. همه فرمانداران، هیات‌های اجرایی، هیات‌های نظارت و نیروهای امنیتی حدود ۸۲ هزار نفردر جهت امنیت و سلامت انتخابات مشغول هستند تا از رای مردم‌ حفاطت کنند و مردم به آسانی رای خود را در صندوق بریرند.

وی بیان کرد: تاکنون مشارکت قابل قبول بوده است و امیدواریم با تمدیدی که صورت گرفته، مشارکت بیشتر شود، اکنون در برخی شعب ما ازدحام جمعیت هست، مخصوصا شهر مشهد، با این تمدید امکان رای دادن آنها فراهم می‌شود. در حوزه مشهد و کلات ۱۵۷۰ صندوق رای فعال هستند. باید در مشهد نیز که بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان حضور دارند، متمرکز شویم تا بیشترین رای را اخذ کنیم.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: رسانه‌ ملی و اصحاب رسانه بسیار فعال هستند و فضای بسیار خوبی را در استان فراهم کردند. این مشارکت بزرگ سیاسی، حق مردم است و مردم این حق را دادند که مسئولان و‌ نمایندگان را خودشان انتخاب کنند. مجلس نیز جایگاه رفیعی در نظام اداره کشور دارد. در کل فضای خوبی فراهم شده‌ و امیدواریم مشارکت بسیار خوب و قابل قبولی داشته باشیم.

استاندار خراسان رضوی در خصوص اخذ رای به صورت الکترونیک، گفت: این شیوه اخذ رای مشکلی ایجاد نکرد، در ساعات اولیه کند بود، اما بعدا روان شد. این روش دقت کار را بالا برده که فوق‌العاده است. حرکت بسیار خوبی برای اولین بار بود. ممکن است در دفعات بعد صندوق‌ها نیز بر اساس نظر شورای نگهبان الکترونیکی شود. اکنون با این روش تعداد تعرفه و درصد رای را می‌دانیم.

انتخابات در 1520 شعبه اخذ رای به موقع شروع

محمدرضا هاشمی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز با تلاش همه عوامل چه هیات‌های اجرایی، چه نظارت، چه بازرسی و چه دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی انتخابات در 1520 شعبه اخذ رای به موقع شروع شد و دغدغه‌ای نداشتیم، تعرفه نیز به مقدار کافی در اختیار شعب قرار گرفته بود.

فرماندار مشهد در خصوص تمدید زمان رای‌گیری، عنوان کرد: زمان رای‌گیری حتما تمدید خواهد شد و اگر تا ۱۲ شب هم نیاز باشد و با استقبال مواجه شویم، این روند را ادامه می‌دهیم، به استاندار پیشنهاد داده و استاندار نیز به وزارت کشور اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کوچک‌ترین مساله امنیتی نداشتیم، تصریح کرد:  از ۱۵۲۰ شعبه اخذ رای حداکثر ۷ شعبه آفلاین و مابقی شعب ۱۰۰ درصد آنلاین بود. به عنوان حرکت اول که از دستگاه احراز هویت استفاده شد کار خوبی بود و امیدواریم در دوره‌های آینده انتخابات ۱۰۰ درصد تمام الکترونیک باشد که هم روند کار تسریع خواهد شد و هم دقت در انجام کار خواهیم داشت.

مجلس خوب یعنی برخورداری از قوانین خوب

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: مهم ترین عاملی که در سال های آینده می تواند منافع فردی، استانی و  ملی ما را تامین کند، مشارکت امروز مردم در انتخابات است.

غلامعلی صادقی در ستاد انتخابات خراسان رضوی پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران در خصوص اهمیت رای و انتخابات اظهار کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمود، امروز عید و یوم الله ملی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه شرایط، از عوامل اجرایی، نظارتی و انتظامی گرفته تا عوامل امنیتی و بسیج مقدمات  لازم را برای مشارکت مردم در انتخابات فراهم کرده اند تا مشارکت حداکثری رخ دهد.

صادقی تاکید کرد: مردم نیز در پیام های خود اشاره داشته اند که در انتخابات شرکت می کنند. انتظار می رود با مشارکت حداکثری رای حداکثری به صندوق ها ریخته شود و نتیجه انتخاب نیز انتخاب اصلح و گزینه خوب باشد. مطمئنا با این وضعیت مجلس خوبی خواهیم داشت.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی تصریح کرد: مجلس خوب یعنی برخورداری از قوانین خوب و حمایت های خوب از منافع ملی و استانی. امیدواریم آنچه مقدمات آن فراهم شده، در این انتخابات شاهد آن باشیم. امیدواریم مردم با انتخاب خود به هدفی که دارند دسترسی پیدا کنند.

دو مورد بازداشت مرتبط با تخلفات تبلیغاتی

معاون امور اجتماعی و پیشگیری ازجرم دادگستری خراسان رضوی گفت: تاکنون یکی، دو مورد بازداشت مرتبط با تخلفات تبلیغاتی داشتیم.

امیر مرتضوی در خصوص بازداشت متخلفان در جریان انتخابات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا کنون یکی، دو مورد بازداشت داشته‌ایم و آن‌ هم به بحث کاروان‌های اتوبوسی و مینی‌بوسی مربوط می‌شود و در حوزه قضایی چناران اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اکثر تخلفاتی که امروز گزارش شده بیشتر در ارتباط با هواداران است، یکی در بحث ایجاد کاروان‌های اتوبوسی و مینی‌بوسی و اعزام آن‌ها به بعضی از شعب اخذ رای و این ممکن است در یک حوزه انتخابیه و یا از یک حوزه به حوزه دیگر باشد، این از مواردی است که روی آن تاکید شده و اتفاق افتاده است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری ازجرم دادگستری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مواردی هم به صورت محدود داشتیم که برخی اسامی را نوشته‌اند و در اختیار مردم قرار دادند تا به آن‌ها رای بدهند و آن‌ها به شکل افرادی که در صف یا پیرامون آن بوده‌اند، شناسایی شدند و با آن‌ها برخورد می‌شود.

مرتضوی افزود: مورد دیگری که در حد خبر داشته‌ایم، این بوده که یکی از نامزدها مردم را به رای دادن در منطقه‌ای دعوت کرده و علاوه بر آن که به آن‌ها غذا می‌داده است وجه نقدی را نیز به پیوست به آن‌ها می‌داده است. این اتفاق در حوزه قضایی فریمان افتاده است.

وی اضافه کرد: در قالب مجالس تعزیه و محافلی که وجود دارد برخی از نامزدها حضور پیدا کرده‌اند و این‌ها اگر حالت تبلیغی پیدا کند قطعا برخورد می‌شود و ما درمورد همه این‌ها به موقع برای پیش‌گیری اطلاع داده‌ایم.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری ازجرم دادگستری خراسان رضوی در خصوص برخورد با تخلفات عنوان کرد: اگر بررسی شود که در یک حوزه انتخابیه و یا یک صندوق رای تخلفی صورت گرفته است شورای نگهبان اجازه دارد آرای آن صندوق را باطل اعلام کند و این در حوزه اختیارات مربوط به شورای نگهبان است.

مرتضوی اضافه کرد: رسیدگی‌های قضایی در حوزه ما است اما بحث بررسی صندوق که آیا آرا آن براساس خرید و فروش، تهدید و یا تطمیع بوده است، برعهده شورای نگهبان است.

خراسان رضوی چهار میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۱۰ نفر واجد شرایط رای دارد که از این تعداد سهم بیشتر با دو میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۸۲ متعلق به خانم‌ها و سهم کمتر با دو میلیون و ۲۴۳ هزار و ۱۲۸ متعلق به آقایان است.

همچنین در این دور انتخابات ۲۵۴ هزار و ۱۹۸ رای‌اولی توانستند در پای صندوق‌های رای حضور یابند و به نامزدهای مدنظر خود رای بدهند.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *