با برگزاری جلسه توجیهی- آموزشی شهرداری الکترونیک ویژه کارکنان انجام شد:

شهرداری منطقه 11 مشهد در مسیر الکترونیکی

علی نژاد

شیوع ویروس کرونا در ایران و به ویژه مشهد شرایط خاصی را بر شهر حاکم کرده است، چند روز قبل محمدرضا کلائی شهردار مشهد وضعیت شهر مشهد را قرمز عنوان کرد و روز گذشته نیز استاندار خراسان رضوی را در وضعیت قرمز اعلام کرد، این شرایط خاص باعث شده تا شهرداری مشهد که پیش از این گام‌هایی را برای الکرونیکی کردن فرآیندها برداشته بود و از مراجعات حضور کاشته بود اکنون در این زمینه جدی تر ورود پیدا کرد و دو منطقه 8 و 12 که در شهرداری الکترونیک پیشقدم شد. و اکنون براساس گزارش‌ها شهرداری منطقه 11 مشهد نیز قرار است در این مسیر حرکت کند.

مراجعات غیر ضروری

برای بررسی میدانی وضعیت این منطقه روز گذشته به شهرداری منطقه 11 رفتم، تعداد زیادی از شهروندان برای دریافت قبض عوارض نوسازی، عوارض خودرو، یا پیگیری پرونده شهرسازی مراجعه کرده بودندف در حالی که تقریبا بسیاری از این مراجعات نیز به صورت الکترونیکی از طریق سیستم قابل پیگیری و انجام است.

البته تعدادی از کارکنان شهرداری در اداره حضور ندارند و تلفن همراه  یا ثابتی از آن ها پشت سیستم شان چسبانده شده که با تماس ارباب رجوع کارش را بلافاصله انجام می دهند، این نشان می‌دهد اگر چه حضور ندارند اما به سرعت و در اسرع وقت کار ارباب رجوع انجام می‌شود اما اطلاع نداشتن ارباب رجوع از این که به صورت غیر حضور پرونده اش قابل پیگیری است مراجعه کرده اند.

شهرداری الکترونیک چاره کم شدن حضور مردم، کاهش هزینه و چندین مزایای دیگر است که تاکنون در دو منطقه شهرداری نیز اجرا شده است، و اکنون در شهرداری منطقه 11 در حال برنامه ریزی است.

برگزاری جلسه توجیهی- آموزشی شهرداری الکترونیک ویژه کارکنان

سرپرست شهرداری منطقه 11 در این باره گفت: با توجه به دستور شهردار مشهد و معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی مبنی بر اتخاذ سازوکارهای فوری در خصوص توسعه خدمات الکترونیکی به شهروندان در راستای جلوگیری و کاهش مراجعات حضوری، جلسه توجیهی- آموزشی پروژه شهرداری الکترونیک ویژه کارکنان شهرداری منطقه برگزار شد.
به گزارش صبح امروز مریم عرب احمدی با بیان اینکه این جلسه به منظور اطلاع رسانی، آموزش ابعاد، نحوه اجرا و کارکردهای طرح شهرداری الکترونیک برنامه ریزی شده است یادآور شد: این جلسه ویژه کارکنان بخش هایی از منطقه است که بیشترین میزان مراجعات حضوری را دارند.
وی افزود: دراین جلسه کارکنان بخش های ادارات فضای سبز، خدمات شهری، فنی عمران، حمل و نقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی ، روابط عمومی، مسئول دفتر شهردار، امور درآمدها، اداره شهرسازی و نظارت برساخت و سازها حضور داشتند.

ارائه خدمات غیرحضوری

هم چنین شهریار آل شیخ معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با اشاره به  فراهم شدن بستر استفاده از خدمات غیرحضوری در شهرداری های مناطق مشهد گفته است: هم اکنون در مناطق ۸ ‌و ۱۲ شهرداری مشهد تمامی خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود و در سایر مناطق نیز به دنبال تحقق این مهم و ایجاد این بستر هستیم.
وی ادامه داد: همچنین شهروندان از طریق نرم‌افزارهای موبایلی شهری و سامانه میز خدمت می‌توانند از سامانه‌های شهرداری خدمات مورد نظر را به صورت غیرحضوری دریافت کنند و زمینه انتقال وجه و پرداخت آن نیز در بستر “اپ جامع شهروندی” فراهم شده‌ است.
آل شیخ اضافه کرد: در ناوگان حمل و نقل عمومی نیز امکان پرداخت الکترونیکی و انجام شارژ فراهم شده و شهروندان به راحتی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد اظهار کرد: همچنین با توجه به فرارسیدن هفته درختکاری برای جلوگیری از مراجعه حضوری شهروندان برای دریافت نهال، ثبت نام توزیع نهال رایگان به شهروندان در هفته درختکاری از طریق اپلیکیشن “شهر من” انجام می‌شود.
وی گفت: کاربران برای ثبت درخواست نهال در اپلیکشین شهر من باید وارد سرویس مربوطه شده و با پرکردن مشخصات درخواستی اقدام به ثبت نام کنند، در این سرویس امکان مشاهده زمان و مکان های توزیع نهال برای شهروندان فراهم‌ شده‌ است.

گفتنی است این طرح به صورت پایلوت در منطقه 8 و 12 اجرایی شده است و تا فروردین ماه در منطقه 11 شهرداری مشهد او چند شهرداری دیگر اجرا خواهد شد .

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *