از جنگ «صادرات» تا آتش بس «تولید»

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: تا زمانی که صادرات را یک جنگ تلقی نکنیم، هر آنچه در‌این نوع نشست‌ها بگوییم، جنبه فرمایشی دارد و راه به جایی نمی‌برد
رضا حمیدی ازغدی روز یکشنبه در میزگرد «چالش‌های پیش روی صادرات در خراسان رضوی» که توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: اگر این باور شکل گرفت که اهمیت صادرات فراتر از چاه نفت است و تلاش برای اتکای به آورده‌های این عرصه بر درآمدهای نفتی اولویت یافت در آن صورت هم تولید و هم صادرات رونق می‌گیرد.

وی تاکید کرد: تحقق توسعه نه فقط در بخش صادرات بلکه در تمامی حوزه‌های اقتصاد، زمانی میسر می‌شود که همه ارکان جامعه و از آن مهم‌تر صدر تا ذیل ساختارهای دولتی و حکومتی به ضرورت‌این امر باور داشته و همدلانه در راستای رسیدن به‌این مهم گام بردارند.

وی گفت: بررسی چالش‌های عرصه صادرات با نگاهی واقع‌بینانه ممکن می‌شود و از‌این منظر، ضعف‌های درونی را نیز باید مورد بررسی قرار داد یعنی ضعف‌هایی متوجه فعالان اقتصادی کشور است که وابستگی آن‌ها را به حمایت‌های مکرر دولت رقم زده است.

او افزود: باید اذعان کرد که دسته‌ای از تولیدکنندگان که دچار کوتاهی در رویکردهای خود بوده‌اند. نتوانسته‌اند جایگاه خود را بدون حمایت‌های دولتی حفظ کنند و توان رقابت در‌این عرصه را ندارند.

وی گفت: صادرکنندگان موفق افرادی هستند که در کارزار اقتصادی باورمندانه جنگیده و دست از رسالت خویش نمی‌کشند و البته که توفیق در‌این مبارزه بدون حمایت و اصلاح ساختارها ممکن نیست.

حمیدی یکی از عوامل و مشکلات حاد بخش تولید را که دامنگیر عرصه صادرات شده، صدور مجوزهای بی‌رویه و‌ایجاد مراکز تولیدی مشابه بدون توجه به نیاز بازارهای داخلی و خارجی دانست و گفت: از 750 واحد فرش ماشینی که در کاشان‌ ایجاد شده، هم اکنون حدود 500 واحد فعالیت خود را متوقف کرده‌اند چرا که بازاری برای عرضه محصولات خود ندارند و توان رقابت را از دست داده‌اند.

وی گفت: در چنین شرایطی باید از مسئولان و متولیان امر پرسید که چرا در برهه‌های مختلف با وجود اشباع بودن بازار، باز هم مجوز تاسیس‌این مراکز تولیدی صادر شده است.

وی همچنین از به روز نبودن آموزش‌های دانشگاهی انتقاد کرد و افزود: تفاوت آموزش‌هایی که در حال حاضر در مراکز دانشگاهی ما ارائه می‌شود با آنچه حدود30 سال پیش تدریس می‌شد، شاید حدود 2 درصد باشد و متاسفانه مقوله مهم دیگری که در‌این حوزه مورد غفلت قرار گرفته، موضوع تربیت نیروی متخصص است.

حمیدی تاکید کرد: تنها در صورتی می‌توان در‌این عرصه موفق شد که همه با‌این بخش و تغییر در زیرساخت‌های آن همراه باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *