صبح امروز بحث داغ این روزهای کرونایی را بررسی می‌کند:

از روغن بنفشه تا بهبودی کرونا

سال‌هاست که در کشورمان در کنار پزشکی مدرن، طبی با عنوان «طب سنتی» مطرح شده است و پس از فراز و فرود‌های بسیاری که از سرگذراند امروز به عنوان یک نظام طبی رایج و شناخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری به این طب و روش‌های درمانی آن اعتماد دارند و گاه به جای درمان از طریق روش‌های پزشکی مدرن از روش‌های درمانی طب سنتی استفاده می‌کنند و نتیجه هم می‌گیرند، اما در این میان و پس از مطرح شدن طب سنتی در کشورمان، سخن از طب‌های دیگری تحت عنوان طب ایرانی، طب اسلامی و امثال این‌ها مطرح شد که بر سر موثق و معتبر بودن آن‌ها مناقشه و بحث‌های زیادی درگرفت.

جدای از مناقشه میان طب سنتی و پزشکی مدرن، مناقشه دیگری با طب اسلامی در جریان است و حتی بسیاری از حامیان طب سنتی، طب تحت عنوان طب اسلامی را مورد قبول نمی‌دانند. طرفداران و متولیان طب موسوم به طب اسلامی در حالی مشغول به تبلیغ شیوه طبی خود هستند که سال ۱۳۹۶ محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در گفتگویی تأکید کرد که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. فارغ از اینکه چنین طبی وجود دارد یا نه و اینکه چقدر قابل اعتماد است، در این میان عده‌ای به قصد سودجویی و کسب درآمد به نام طب اسلامی به درمانگری می‌پردازند و هزینه و گاه جان مراجعه کنندگان را ضایع می‌کنند.

طب اسلامی؛ ورود خیالات به دنیای روحانیت و پزشکی

رییس سازمان نظام پزشکی استان خراسان رضوی می‌گوید: این‌ها همه وهم برخی از روحانیون و عده‌ای از جامعه پزشکی کشور بوده که به همه آسیب می‌زند که در دنیای امروز  مطرح نیستند.

به گزارش صبح امروز علی بیرجندی‌نژاد در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون طب اسلامی و تجویزات این طب برای درمان بیماری‌ها تصریح ‌‌می‌کند: متاسفانه  تدابیر طب سنتی آبروی روحانیت وجامعه پزشکی را لکه‌دار کرده وایشان که اسم خودشان را آیت الله گذاشتند حرف‌هایی زده که به هیچ وجه در شان روحانیت نیست وهیچکدام رفرنس علمی معتبری ندارد و بعضی از این حرف‌ها آسیب‌های بدی به مردم وارد می‌کند.

وی بیان می‌کند: آیت‌الله تبریزیان بی توجه به  ممنوعیت هر تجمعی  در مساجد حاضر شده و به توزیع داردهایی که گاه هیچ منبع علمی ندارد می‌پردازند.

از کذب تا واقعیت

بیرجندی‌نژاد ابراز می‌کند: حرف‌های کانالی که منسوب به ایشان را درمورد معالجه بیماران و ارسال تعدادی روحانی به بیمارستان‌ها برای آموزش، همه کذب است وهیچ کدام صحت ندارند، همه ی مطالب آنها غیر علمی هست.

وی توضیح می‌دهد: منشا طب اسلامی کجا هست و براساس چه چیزی است؟ من در این حوزه تخصصی ندارم ولی اینکه تمام علما بزرگ هم تایید کردند که چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد و فقط طب سنتی درهمه جا آورده شد که به عنوان سنت است واز قدیم بوده ودانشکده هم دارند که دراین حوزه با تحقیق کاروآموزش می‌دهند.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد اشاره می‌کند: همه امامان خودشان به پزشک (طبیب) مراجعه می کردند وهیچ وقت در مورد طب اسلامی چیزی نگفتند، حتی در بعضی روایات داریم که به پزشک غیر مسلمان مراجعه می کردند، و این کاملا چیز جدیدی است که به وجود آمده ومنشا معلومی هم ندارد و ارتباطی به دین و آموزه‌های علمی ندارد و وظیفه ی ما این است که اطلاع رسانی کنیم تامردم بیشتر از این گول این افراد را نخورند و حتما با علما وبزرگان هم این بحث را مطرح کنید تا بهتر شما را در این زمینه راهنمایی کنند. اما با علم پزشکی در هیچ زمینه ای مطابقت ندارد.

طب اسلامی و آقای تبریزیان مورد تایید وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نبوده و صحبت‌های ایشان نیز منبع علمی و دانشگاهی ندارد

سید جواد مجتبوی در رابطه با تاثیر این داروها، می‌افزاید: این داروها اصلا مورد تایید وزرات بهداشت نیست که بخواهد مورد ارزیابی هم قرار بگیرد.

وی توزیع دارو در مساجد را تخلف دانسته و ادامه می‌دهد: دارویی که بخواهد در اختیار مردم قرار بگیرد باید در ابتدا تاییدیه وزرات بهداشت را داشته باشد و تولید و بسته‌بندی آن نیز به صورت بهداشتی انجام گیرد و تاریخ مصرف و حتی عوارض مصرف آن نیز قید شود. اما این داروها در خانه و مکان‌های غیر مجاز تولید شده و حتی ممکن است دارای عوارض نیز باشد.

مجتبوی در خصوص برخورد با متخلفین ابراز می‌کند: هر موردی که به دانشگاه گزارش شود و بعد از بازرسی مقرض شود که شخصی که صلاحیت ندارد اما طبابت می‌کند و یا دارویی که مورد تایید بهداشت نیست را به مردم تجویز می‌کند، به دادگستری معرفی شده و در آنجا به پرونده آنها رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به کلیپ‌های منتشر شده در رابطه با توزیع داروی امام کاظم (ع) در چند شب اخیر در مساجد، اضافه می‌کند: این موارد را ما هم مشاهده کردیم و با مسئول مربوطه در امور مساجد هم به صورت تلفنی در این رابطه صحبت کرده و گفتیم جلوی این کار را بگیرند چراکه این موارد مربوط به امور مساجد است و تخلف محسوب می‌شود، مسجد مکان ویزیت بیمار و یا تجویز دارو نیست.

عدم درمان گیاهی برای کرونا

مدیر طب سنتی دانشگاه در رابطه با درمان کرونا به وسیله طب سنتی، بیان می‌کند: جلساتی با متخصصین طب ایرانی در دانشگاه برگزار شد، اما از آنجایی که کرونا، یک بیماری جدید است کسی نمی‌تواند ادعای درمان آن را بکند و تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه که وزرات بهداشت به اطلاع مردم رسانده است، می‌باشد. اقداماتی مثل: استراحت کافی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، عدم شرکت در محافل عمومی و…

وی تاکید می‌کند: تاکنون هیچ دارو و درمان گیاهی برای این بیماری شناخته نشده است و اگر کسی صحبتی می‌کند تنها در حد توصیه است و نمی‌توان آن را مبنا قرار داد چراکه تحقیق و اثبات در این رابطه انجام نشده است. مجتبوی معرفی داروی گیاهی مشخصی برای افزایش ایمنی بدن را رد و تصریح می‌کند: نمی‌توان برای همه افراد یک داروی واحد تجویز کرد زیرا مزاج آنها با هم متفاوت است؛ رعایت استراحت کافی و تغذیه مناسب و به همراه میوه‌ها و سبزیجات، کنترل استرس و رعایت بهداشت، مواردی هستند که سبب افزایش ایمنی بدن و در نتیجه پیشگیری از این بیماری می‌شوند.

مجتبوی در پایان توصیه می‌کند: مردم تا حد امکان از منزل خارج نشوند و توصیه‌های وزرات بهداشت را جدی و به آن ها عمل کنند.

همچنین رئیس اتحادیه داروهای گیاهی مشهد می‌گوید: در اطلاعیه‌ای که از طریق وزارت بهداشت برای ما ارسال شد، چنین مواردی مردود اعلام شد و مورد تایید ماهم نیست.

حسن بخارائی می‌افزاید: داروی امام کاظم (ع)، دارویی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل همه بیماری‌ها کمک می‌کند و خاص بیماری کرونا نیست.

وی اینطور ادامه می‌دهد: پیگیری این موارد بر عهده اداره بهداشت و درمان است و وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است تا موردی به اثبات علمی نرسد قابل استناد و استفاده نیست.

image_print
799 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *