صبح امروز از وضعیت پاکبانان مشهد در مواجه با زباله ها با شیوع کرونا گزارش می دهد:

پیاده نظام پاکی

وحدانه آخوند شریف- انسیه سروش- احمد نجفی

اخراج، تهدیدی برای کارگران شهرداری مشهد است، پشت بی سیم اعلام می شود هر کارگری تمرد کرد، با او تسویه حساب کنید… این صدایی است که مسئولی در بی سیم خدمات شهری یکی از نواحی یک منطقه شهرداری مشهد اعلام می کند، از کارمند سوال می کنم، آیا رواست که کارگر شهرداری که در خط مقدم مبارزه با کرونا با نظافت معابر عمومی است تهدید به اخراج شود؟ کارمند شهرداری مدعی می شود کارگران ماسک استفاده نمی کنند، این پشت بی سیم اعلام شد تا کارگران بترسند و از وسایل حفاظتی و ماسک استفاده کنند…

از او می پرسم ماسک و دستکش دارند و استفاده نمی کنند که با اطمینان می گوید: بله. با تعجب می پرسم ماسک دارند ولی استفاده نمی کنند؟  او به جدی نگرفتن شیوع ویروس کرونا اشاره می کند و می گوید: بله، هم ماسک و هم دستکش در اختیارشان قرار داده شده ولی متاسفانه به دلیل این که از خطرناک بودن این ویروس آگاهی ندارند از ماسک و دستکش استفاده نمی کنند….

چند دقیقه بعد یکی از مسئولان از راه می رسد و هنوز پشت میزش ننشسته است که تلفن اش زنگ می‌زند، او از کمبود ماسک برای کارگران فضای سبز گلایه می کند و می گوید: ماسک ندارند که استفاده کنند… همین امروز که گفتند از شورای شهر می خواهند برای بازدید بیایند، رفته ام از حوزه 10-15 ماسک گرفته ایم ….

این روایت یکی از خبرنگاران است که برای بررسی وضعیت توزیع ماسک به شهرداری های مناطق مختلف رفته است.

برای بررسی بیشتر به سطح شهر و مناطق دیگر می رویم، دریکی از مناطق کم برخوردار به سراغ یکی از پاک بانان می روم، او دستکش و ماسک دارد، ابتدا تصور می کنم که ماسک و دستکش در اختیارش قرار گرفته است، اما او اعلام می کند که ماسک و دستکش در اختیارش قرار نگرفته است.

دستکش کارگری اش پاره شده و دستکش پلاستیکی(فریزی) از زیرش دیده می شود، از او می‌پرسم، زیر این دستکش پلاستیکی پوشیدی؟ او می‌گوید: دستکش پاره شده و برای این که بعضی از زباله های خیس است، زیر دستکشم همیشه دستکش پلاستکی می‌پوشم…

اگر چه دستکش نداشت ولی انتظار داشتم حداقل با توجه به شیوع ویروس کرونا، آموزش هایی را در این زمینه دیده باشد، اما اطلاعات او محدود به اطلاعات برخی شبکه های تلویزیونی بود…

یکی دیگر از خبرنگاران که به یکی دیگر از مناطق مشهد رفته است، با کارگر دیگری از شهرداری گفت و گو کرده است، این کارگر که در نوبت شب فعالیت می کرده است و اکنون برای رنگ آمیزی جداول به نوبت روز منتقل شده است و از ساعت 4 صبح تا یک بعد از ظهر هر روز کار می کند.

او دستکش «لاتکس» در دست دارد، خوشحال می شوم از این که شهرداری دستکش توزیع کرده است اما این کارگر مدعی می شود این دستکش را هفته قبل پیمانکار شهرداری به او داده است.

تجهیزات بهداشتی را در اختیارداریم

برای بررسی بیشتر به سراغ سرکارگر شیفت شب در منطقه … شهرداری می رویم او می‌گوید: شیفت کاری ما از ده شب تا شش صبح است و به هر پاکبان قبل از شروع کار یک ماسک، یک جفت دستکش و مایع ضدعفونی‌کننده و سه پک دستمال مرطوب داده می‌شود.

او در پاسخ به اینکه آیا با وجود شرایط حاکم، پاکبانان مجبور به اضافه‌کاری هستند یا خیر؟ عنوان می کند: ازآنجاکه شرایط پاک‌سازی شهر در دو شیفت شب و ظهر انجام می‌گیرد و نیروها مدام در حال چرخش هستند لذا نیاز به ‌اضافه‌کاری برای پاکبانان وجود ندارد مگر اینکه شرایط خاصی حاکم باشد به‌عنوان‌مثال در شب‌های جمعه بعض نیروها که در شیفت صبح انجام‌وظیفه می‌کردند موظف می‌شوند که در شیفت شب هم به‌عنوان اضافه‌کاری خدمت‌رسانی کنند و حقوق این اضافه‌کاری آن‌ها هم پرداخت خواهد شد.

پاکبان کرونایی تابه‌حال نداشتیم

این سرکارگر رعایت کردن اصول حفاظت فردی پاکبانان را دلیل مبتلا نشدن آن ها به ویروس کرونا عنوان می کند و می‌گوید:  ازآنجاکه هنگام استخدام افراد در این حوزه به خصوص ازلحاظ سلامت ریوی وضعیت آن‌ها چک می‌شود، خوشبختانه هیچ‌کدام از همکاران ما مبتلا نشده‌اند.

وی در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی پیشگیری از کرونا برای پاکبانان می‌گوید: از اینکه چنین کلاس‌هایی برگزارشده باشد بی‌اطلاع هستم و فکر می‌کنم تعدادی از پاکبانان برای آموزش در این کلاس‌ها حضور یافته باشند، اما اینکه بخواهد ابلاغیه برای حضور همگان باشد تا به حال چنین چیزی به دست ما نرسیده است.

بی توقع ترین قشر اجتماع

سرکارگر منطقه … شهرداری  با اشاره به اینکه، جز در اختیار داشتن تجهیزات بهداشتی هیچ مطالبه‌ای از مسئولان ندارند عنوان می کند: از مسئولان ممنون هستیم که حداقل در این برهه از زمان ما را از یاد نبرده و سلامت جان پاکبانان را در اولویت‌ کارهای  خود قرار دادند به‌گونه‌ای که ما در این چند روز با کمبود ماسک و یا هر وسیله بهداشتی دیگر مواجه نبودیم.

ابلاغ یا اجتناب؟

ساعت دوازده شب است، به منطقه … می‌رویم تا با پاکبانان زحمتکش این منطقه گفت‌وگویی داشته باشیم. به‌محض احوال‌پرسی و مطلع شدن از این‌که ما خبرنگار هستیم به‌سرعت و با عذرخواهی فراوان از ما دور شده و می‌گوید به ما ابلاغ‌شده که با کسی از نزدیک حرف نزنیم، صحت اینکه چنین برخوردی مربوط به تذکرات مافوق وی بوده یا اجتناب از مصاحبه دادن خود فرد ما را ترغیب می‌کند که به سراغ دیگر پاکبانان برویم.

ترس مانع از برخورد مناسب

ساعت شش صبح در یکی از پارک های شهر مشهد به سراغ کارگران می‌رویم، چند نفر از کارگران از این که مصاحبه انجام دهند واهمه دارند اما یکی از کارگران حاضر به گفت‌وگو شده و می گوید: متأسفانه آگاهی زیاد ما از یک موضوع و ایجاد ترس و دلهره از طرف دیگر باعث می‌شود نتوانیم برخورد مناسبی با یک قشر از اجتماع داشته باشیم.

از مردم گله‌مندیم

وی ادامه می‌دهد: با شیوع کرونا و همه‌گیر شدن آن در سطح اجتماع من و همکارانم شاهد برخوردهای زننده از سوی افراد جامعه هستیم چراکه الان بچه‌های کوچک هم می‌دانند که کرونا چیست و راه‌های انتقال آن چگونه است اما متأسفانه هنوز دید مردم نسبت به ما مثبت نیست چراکه به تصور آن‌ها و لطف اطلاع‌رسانی فضای مجازی، همکاران من با ماسک و دستکش رهاشده در زباله‌ها سروکار دارند و میزان درگیری ما با این ویروس به نسبت بقیه بالاتر است اما چرا مردم عزیزمان این نکته را از یاد برده‌اند که ما بیشتر از هر قشر دیگری نگران این هستیم که همین کار را هم از دست بدهیم و برای ما سلامتی‌مان در اولویت است، پس هر آنچه در فضای مجازی و رسانه است را رصد کرده و نسبت به تمام مسائل بهداشتی آگاهی کامل داریم.

روزهای قبل و بعد از کرونا

وی از روزهای قبل از کرونا و بعدازآن می‌گوید: کاری به کرونا ندارم، اما به خاطر حرفه‌ای که در آن مشغول هستم خودم را موظف به رعایت نکات بهداشتی می‌دانم. من بعد از ورود به منزل لباس‌هایم را در کاور جداگانه‌ای به‌دوراز بقیه لباس‌ها نگه‌داشته و بدون معطلی اول استحمام می‌کنم. در حین کار تمام حواسم به این موضوع معطوف است که دستکش‌هایم سوراخ نشوند  و همیشه از ماسک برای سلامت ریه‌هایم استفاده می‌کنم. حال با شرایط به وجود آمده تنها گزینه‌ای که به این کارها اضافه شده این است که با خانواده فاصله یک متری را رعایت کرده و لحظه شیرین به آغوش کشیدن فرزندم را به بعد از کرونا موکول می‌کنم.

دستکش و ماسک دارند اما استفاده نمی کنند

ساعت از نیمه شب گذشته که خودروی حمل زباله وارد کوچه می‌شود، خودروی حمل زباله در دور برگردان انتهای کوچه توقف می‌کند و زباله‌ها را داخل مخزن اصلی جا به جا می کند که به سراغ شان می روم، دستکش دارند، راننده دستکش و ماسک دارد اما کارگران دستکش و ماسک حین جمع آوری استفاده نمی کنند از آن ها در مورد علت استفاده نکردن ماسک و دستکش را سوال می کنم که یکی از آن ها می گوید: موقع جمع آوری سرعت کار ما بالاست و صورت مان عرق می کند…

البته طی چند شب که به وضعیت نحوه کار این افراد می‌پردازم برخی ها  از ماسک  استفاده نمی کنند و به نظر چندان شیوع ویروس کرونا را جدی نگرفته اند.

تناقض در داشتن  و توزیع ماسک و دستکش

خبرنگاران به مناطق مختلف شهرداری می روند اما با شرایط متفاوتی مواجه می شوند برخی کارگران ماسک و دستکش دارند و برخی نیز ندارند، برخی ادعا می کنند به تازگی ماسک و دستکش دریافت نکرده اند البته نباید فراموش کنیم که بیشتر پاکبانان قبل از شیوع ویروس کرونا نیزبا تجهیزاتی مانند و ماسک و دستکش زباله ها را جمع آوری می کردند یا به نظافت معابر مشغول بودند و اکنون باید استفاده از این وسایل را جدی تر بگیرند.

توزیع امکانات بهداشتی کارگران  در سطح شهر

به سراغ مسئولان شهرداری مشهد می رویم، محمد پذیرا رئیس اداره محیط‌زیست و سلامت شهرداری مشهد در گفت‌وگو با صبح امروز می گوید: توزیع یکسان بر اساس تعداد کارگر در حد بضاعت شهرداری در تمام مناطق انجام و تابه‌حال سی هزار پد الکلی و حدود 29 هزار ماسک و همچنین ماده ضدعفونی‌کننده به تعداد 11000عدد و تعداد 9700عدد دستکش مناسب  نیز برای کارگران انجام‌گرفته است، کارگران در هنگام کار الزام به استفاده از لوازم حفاظتی دارند و در صورت عدم استفاده، ناظرین پیمان جرائمی را برای پیمانکاران مدنظر قرار می‌دهند.

کارگران؛ خط مقدم جبهه کرونا

وی ادامه می دهد: در طول روز تب سنجی را برای کارگران شیفت مربوطه، انجام و اگر مورد مشکوکی دیده شد به درمانگاه شهرداری ارجاع داده می‌شوند. لازم به ذکر است سلامت نیروهای خدمات شهریِ ما به‌خصوص پاکبانان در این شرایط بر بقیه ارگان‌ها ارجحیت داده می‌شود و اولویت را با کارگرانی که در خط مقدم این جبهه هستند قرار داده‌ایم.

حفظ سلامت کارگران فضای سبز و پاکبانان خدمات شهری

هم چینین به سراغ معاون خدمات شهری شهرداری مشهد می‌رویم، سوالات را برای روابط عمومی این معاونت ارسال می کنیم، که پاسخی مکتوب دریافت می کنیم، پاسخ تنظیم شده این مسئول را می خوانید.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از بسیج تمامی امکانات حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در زمینه مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در سطح شهر خبر می‌دهد.

مهدی یعقوبی می‌گوید: بنا بر پیش بینی های صورت گرفته، در روزهای ابتدایی آغاز مقابله با شیوع ویروس کرونا، به جهت یکسان سازی اجرای امور در کلیه نقاط شهر، دستورالعمل کلی نحوه گندزدایی الزامات ایمنی و اجرایی و نقاط حساس برای تمامی سطح مناطق ۱۳ گانه شهرداری مشهد تدوین و ابلاغ شد.

وی می‌افزاید: در همین راستا آموزش های لازم به روسای اجرایی مناطق (خدمات شهری و فضای سبز) و مدیران پارک ها در جهت رعایت دستورالعمل ها داده شده است.

یعقوبی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه سلامت کارگران که در خط مبارزه با این ویروس هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است و شهرداری نیز بر این موضوع تاکید دارد، بیش  از ۲۸۷۰۰ عدد ماسک و حدود ۹۷۰۰ عدد دستکش مناسب، جهت اجرای عملیات در میان کارگران خدمات شهری و فضای سبز توزیع گردید که استفاده از این ماسک ها برای همه کارگران الزامی است و همچنین بصورت روزانه عملیات تب سنجی برای کارگران مذکور انجام می شود‌. همچنین ۲۰۰ عدد هندراب، ۱۱۲۰۰ عدد محلول ضدعفونی کننده شخصی و ۳۰ هزار عدد پد الکلی، در میان کارگران خدمات شهری و فضای سبز توزیع گردیده است.

انجام مستمر گندزدایی تا رسیدن به وضعیت سفید

یعقوبی اعلام می‌کند: برای حفظ سلامت شهروندان عزیزمان، مکان های پر تردد و نقاط‌ حساس بیمارستانی، مراکز پزشکی و معابر حساس شهری در مرحله اول شناسایی گردید و عملیات گندزدایی و مه پاشی در حدود ۱۸۰ کیلومتر توسط تانکرهای مخصوص به جهت گندزدایی در هر شب طی ۹ شب گذشته در حال انجام است و تا زمان رسیدن به وضعیت سفید ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص کارگران جمع‌آوری پسماند، می‌افزاید: کارگران جمع آوری پسماند پزشکی و ناظران دفن به وسایل حفاظت فردی ویژه تجهیز شده اند، همچنین سالن های ورزشی بزرگ شهر مشهد، به همت پاکبانان خدمات شهری ضدعفونی شده و در بخش مساجد ضدعفونی به صورت مستمر در حال انجام است و گندزدایی محدوده ۱۰۰ مرکز خرید توسط نیروهای مخصوص از جمله اقدامات برای مقابله با شیوع ویروس کرونا می باشد.

وی تاکید می‌کند: به جهت حفظ سلامت کارگران شاغل در خطوط پردازش زباله در سایت های میامی و کمپوست، فعالیت این خطوط نیز تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

راه اندازی 15 اکیپ سیار ضدعفونی

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، به راه اندازی ۱۵ اکیپ سیار جهت ضد عفونی کردن ۱۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی عمومی سطح مناطق شهر، ۵۶۰۰ مخزن ۱۱۰۰ لیتری جمع آوری زباله، ۳۰۰ پل هوایی شامل راه پله ها و عرشه پل ها ، ۷۴ آسانسور پل هوایی و ۱۲۰۰ ایستگاه اتوبوس به صورت روزانه در نقاط شاخص شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: بنا بر پیش بینی های صورت گرفته، ۸ عدد دوش سیار کانکسی بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی به بیمارستان شریعتی تحویل و نصب شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۲۰ نفر نیروی کارگری برای انجام اقدامات پیشگیرانه در سطح مناطق و در ۶۳۰ بوستان و ۲۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی پارک ها و فضای سبز بکارگیری شده است، خاطرنشان می‌کند: در همین راستا و برای حفظ سلامت بازدید کنندگان از بوستان ها، استفاده از آبخوری ها و آبسردکن های موجود در سطح بوستان ها ممنوع اعلام شده است. همچنین کلیه مجموعه های انتفاعی و بهره برداری کاربری‌های لوازم بازی کودکان و شهربازی و پارک‌های موضوعی گلها، دانش و ریحانه تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشند.

تمهیدات در آرامستان‌ها

یعقوبی درخصوص اقدامات انجام شده در سازمان آرامستان ها اینطور ادامه می‌دهد: برای حفظ سلامت مراجعان و همراهان متوفیان، سالن های انتظار معراج به صورت مکرر ضدعفونی می شود ، همچنین سه دستگاه خودروی  حمل متوفیات مشکوک و آلوده به ویروس کرونا در نظر گرفته شده که به صورت شبانه روزی آماده باش هستند.همچنین سردخانه مجزا جهت متوفیات مشکوک به ویروس کرونا در نظر گرفته شده و در خصوص تجهیز، تکفین و تدفین متوفی بر اساس پروتکل های ابلاغی و تهیه کلیه لوازم  محافظتی برای پرسنل غسال، حفار و سردخانه اقدام می شود، تمامی آبخوری های سطح آرامستان ها تعطیل بوده و استفاده از زمین های بازی کودکان ممنوع اعلام شده است، همچنین روزانه ایستگاههای اتوبوس و سرویس‌های بهداشتی سطح آرامستان ضدعفونی می گردد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص اقدامات انجام شده در بازارهای شهرداری (شهرما) تصریح می‌کند: تمام سبد های فروشگاهی و  سطوح فروش بصورت مستمر حداقل سه نوبت در روز ضدعفونی می شود، همچنین دستگیره یخچالها ، فریزرها ، ترازوها، پوزها و دستگاه های ATM داخل فروشگاه ها و بازارها نیز ضدعفونی می شوند.

وی با اشاره به اینکه تمامی پرسنل بازارها و فروشگاه ها از دستکش و ماسک استفاده می کنند، ابراز می‌کند: در ورودی فروشگاه های دارای مراجعه بالا ، هندراب (محلول ضدعفونی دست ) نصب شده است. برای رفاه حال شروندان نیز خرید تلفنی 5159 جهت کاهش مراجعه مشتریان با فروشگاه ها با امکان پیک رایگان در نظر گرفته شده است.

ضدعفونی‌های مکان‌های عمومی

یعقوبی درخصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای پل های عابر پیاده می‌گوید: برای حفظ سلامت شهروندان کلیه کلیدهای آسانسورهای پله‌های عابر پیاده ۳ نوبت در روز ضدعفونی می شود، همچنین کابین آسانسورها بصورت مستمر نظافت می شود. هندریل های پله برقی های و پل ها به صورت مستمر ضدعفونی شده و اطلاعیه های اقدامات پیشگیرانه از انتقال ویروس در آسانسورها نصب شده است.

وی بیان می‌کند: بازار خودرو ،کلیه ی روز بازار ها و شب بازارها و جمعه بازار شوشتری و گلفروشی‌های سیار چهارراه ها تعطیل شده است و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته به صورت روزانه تعدادی ماسک با قیمت مصوب در ۳ نقطه شهر عرضه می شود. علاوه بر اقدامات صورت گرفته ۳ دستگاه خودروی آتش نشانی نیز به نازل مه پاش مجهز شده اند و عملیات ضدعفونی مساجد توسط نیروهای آتش نشانی به طور مستمر در حال انجام است.

کلیه خدمات بهداشتی و حفاظتی بر عهده پیمانکاران هست

به سراغ مسئول طب کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی می رویم، محمدجواد فحول در گفت‌وگو با خبرنگارصبح امروز می گوید: نیروهای خدماتی به‌خصوص پاکبانان، نیروهایی پیمانکاری هستند که زیر نظر و تحت کارفرمایی خدمات شهری کار می‌کنند و طبق ماده چهار آیین‌نامه امور پیمانکاری کلیه خدمات بهداشتی و حفاظتی بر عهده پیمانکاران است و پیمانکار باید وسایل حفاظت فردی و آموزش‌های لازم  را طبق قانون 91 قانون کار در اختیار کارگران قرار دهد و نظارت کلی آن بر انجام وقایع بر عهده شهرداری می‌باشد.

ارزیابی پزشکی؛ بازهم وظیفه پیمانکاران

وی ابراز می کند: در بحث ارزیابی پزشکی بازهم وظیفه پیمانکاران است که طبق ماده 92 قانون کار ارزیابی پزشکی نیروهای خود را انجام، ثبت و پرونده پزشکی تشکیل داده و هرساله این کار را باید انجام و سلامت نیروها را مورد پایش قرار دهند همچنین لازم به ذکر است که از طرف معاونت بهداشتی هم دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های لازم در خصوص کرونا و سایر موارد بهداشتی  ابلاغ‌شده است.

مسئولیت و وظیفه سلامت پاکبانان بر عهده شهرداری است

به سراغ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد پیشگیری ویروس کرونا در استان می رویم، علی رحیمی در پاسخ به سؤالات این رسانه در خصوص لزوم آشنایی پاکبانان با بیماری‌های واگیر، برگزاری کلاس‌های بهداشت محیط، واکسینه شدن این گروهِ در معرض خطر در برابر بیماری‌ها و یکسان توزیع شدن و نحوه توزیع ماسک و لوازم بهداشتی دیگر و این‌که مواد بهداشتی از کجا تأمین و با چه نرخی تهیه می‌شود، عنوان می کند: مسئولیت و وظیفه سلامت پاکبانان بر عهده شهرداری است و ما برای هر صنف و گروهی من‌جمله شهرداری دستورالعمل‌های لازم را ارسال می‌کنیم و وظیفه اجرا کردن آن بر عهده دستگاه مربوطه است.

رئیس و نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر پاسخگو نبودند

در ادامه به سراغ رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر مشهد رفتیم، متاسفانه با وجود تماس‌های مکرر با محمد حاجیان شهری نتوانستیم ارتباط برقرار کنیم. البته پس از پیگیری و هماهنگی مقرر شد پاسخگو باشد اما بازهم در پاسخ پیامکی به خبرنگار ما اعلام کرد که کسالت دارد و خبرنگار ما را به شهریاری نائب رئیس این کمیسیون ارجاع داد اما  با او نیز نتوانستیم ارتباط برقرار کنیم.

چند تناقض در گفتار و رفتار

با وجود آن که آمار مبتلایان به ویروس کرونا  روز به روز در حال افرایش است و هر روز بر رعایت بهداشت فردی و عمومی تاکید می‌شود و پویش در خانه بمانیم، تبلیغ می شود اما هر روز کارگران در حال کارند… شاید نظافت شهر تعطیل شدنی نباشد اما رنگ آمیزی جداول و کاشتن گل در برخی بولوارهای شهر هم تعطیل شدنی نیست؟ یا حداقل امکانش نیست که با امکانات حفاظت و پیشگیری بیشتری انجام شود؟

چند روز قبل معاون شهردار مشهد خواستار جداسازی زباله های عفونی در منازل شد اما با وجود این که کارگران شهرداری در خط مقدم بهداشت عمومی شهر حضور دارند هم چنان آموزش در مواجه با ویروس کرونا چندان توجیه نشده اند…

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *