حمایت‌ها به میدان عمل می‌آیند یا در انحصار کلام می‌مانند؛

حلقه یا حباب همدلی گرد اصناف

انسیه سروش

سکوت حاکم بر بازارهای پرهیاهوی سابق، کسادی صنوف مختلف، بیکاری کسبه و دلواپسی از دخلی که پر نمی‌شود و جواب‌گوی مخارج نیست، سررسید چک‌هایی که پاس نمی‌شوند، حق بیمه و مالیات که عدم پرداخت آن بهایی مضاعف به همراه دارد، مطالباتی که وصول نمی‌شوند، قبوضی که از راه نرسیده مهلت پرداخت آن رو به اتمام است، اقساطی که جریمه روزانه به دنبال خود دارند، صاحب ملکی که اجاره خود را سرموعد مقرر مطالبه می‌کند و …. همه این‌ها دستاورد یک ویروس کوچک است که مسبب فاجعه‌های بزرگ انسانی، اقتصادی و اجتماعی شده است.

متاسفانه حال اقتصاد کشورمان خوب نیست و این لازمه یک همدلی و همکاری همگانی است و همه ارگان‌های دولتی و مردم نیز باید پای کار آمده تا بتوانیم با زیان کمتری از این بحران عبور کنیم. رسالت خود دانسته که به بررسی وضعیت صنوف پرداخته و از ارگان‌های متولی مطالبه گری کنیم؛ گزارش صبح امروز را در این رابطه می‌خوانید.

نگرانی از بروز بحران اقتصادی

رئیس اتاق اصناف مشهد با ابراز نگرانی از بروز بحران اقتصادی به دلیل شیوع بیماری کرونا، می‌گوید: دغدغه‌های کسبه در خصوص هزینه‌های ثابت مانند حقوق کارگران، اجاره مغازه، هزینه بیمه، آب، برق و گاز کاملاً درست است.

محمود بنا نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه، می‌افزاید: در همین رابطه نیاز است تا دستگاه‌های خدمات رسان، انعطاف بیشتری برای دریافت هزینه خدمات از کسبه داشته باشند. متأسفانه بسیاری از اصناف به امید فروش شب عید و برپایی نمایشگاه‌های بهاره و همچنین حضور مسافران و زائران در بازار بودند که تمامی این فرصت‌ها برای عرضه کالا، از دست رفت.

وی با بیان اینکه رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی، فروشندگان شیرینی و آجیل، واحدهای عرضه فست‌فود، کارگاه‌های خشک‌شویی، قالی‌شویی و همچنین برخی دیگر از صنوف خدماتی زیان‌دیدگان اصلی وضعیت کنونی بازار در سطح این کلان‌شهر هستند، ادامه می‌دهد: بیماری کرونا آن‌هم در روزهای پایان سال که اصناف امید به افزایش حجم فروش و تجارت را داشتند رکود حاکم بر بازار را در این کلان‌شهر تشدید کرده است.

تعطیلی موقت برخی از اصناف

رئیس اتاق اصناف مشهد تبیین می‌کند: به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، اتحادیه‌های صنفی زیرپوشش این اتاق طی بخشنامه‌ای، برخی از اصناف را مکلف به تعطیلی موقت یا ملزم به کاهش ساعت کاری خود ضمن رعایت دستورالعمل بهداشتی کردند. براساس این بخشنامه صنوف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه، مشاوران معاملات املاک، نمایشگاه‌های خودرو و اتحادیه محصولات فرهنگی و بازی‌های رایانه‌ای مشمول تعطیلی موقت شدند.

وی اضافه می‌کند: همچنین طبق این بخشنامه برخی از صنوف مانند آرایشگاه‌های مردانه و زنانه و نیز مراکز فروش تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشمول کاهش ساعت کاری و رعایت کامل دستورالعمل بهداشتی مرکز بهداشت استان خواهند بود. فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و نقره در این کلانشهر نیز مکلف به فعالیت در نوبت بعدازظهر با رعایت کامل موارد بهداشتی طبق دستورالعمل مربوطه شده‌اند

عدم دریافت وجه نقد از شهروندان

بنانژاد ادامه می‌دهد: مقرر شده است ساعات فعالیت اتحادیه موبایل به ۱۲ تا ۱۹ و رایانه به ۱۰ تا ۱۸ تغییر کند. به احتمال زیاد ساعات فعالیت واحد‌های صنفی عرضه لوازم خانگی نیز در مشهد محدود خواهد شد. وی ادامه داد: از تمام واحد‌های صنفی درخواست کرده‌ایم فعالیت خود را به یک شفیت کاهش دهند، با‌این‌حال فعالیت واحد‌های صنفی‌ای که ارزاق عمومی شهروندان را عرضه می‌کنند، همچنان مانند گذشته ادامه خواهد داشت. با‌این‌حال به این واحد‌ها نیز تأکید شده است که مسائل بهداشتی را به دقت رعایت کنند و از شهروندان وجه نقد نگیرند. وی درخصوص ضرر و زیان واحد‌هایی که ساعات کاری آن‌ها کاهش می‌یابد، گفت: در صحبت‌هایی که با مسئولان استانی شده، مقرر شده است تمهیداتی برای جبران زیان این‌واحد‌ها در نظرگرفته شود. البته خوشبختانه در بخش مردمی نیز برخی از مدیران مجتمع‌های تجاری پای کار آمده‌اند و با تعویق دریافت اجاره‌بها سعی کرده‌اند مستأجران خود را یاری کنند.

بنانژاد، از ارسال نامه‌ای به استانداری خبر می‌دهد و تصریح می‌کند که در این نامه درخواست شده تا در صورت امکان، دستگاه‌هایی همچون سازمان تأمین اجتماعی، شرکت‌های آب، برق، گاز، اداره‌های امور اقتصادی و دارایی و نیز امور مالیاتی دستور داده شود تا در زمان سررسید دریافت بهای خدماتشان و ادای تکالیف قانونی مالی بازاریان، نسبت به فعالان صنفی انعطاف نشان دهند. البته اتفاقات مثبتی نیز انجام شده و توسط ارگان‌های مختلف، تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

پیشنهادات اتاق اصناف

وی در ادامه با اشاره به تعدادی از پیشنهادات اتاق اصناف در جهت بهبود شرایط صنوف مختلف، می‌گوید: عدم ابلاغ بدهی در زمینه های مالیات، شهرداری، بیمه و کار در طی  ماه های اخیر و تمدید مهلت پرداخت بدهی های آماده ابلاغ  شامل قبوض انرژی، شهرداری، مالیات، بیمه و ….می‌تواند در شرایط فعلی به کسبه کمک کند. بخشودگی صددرصدی جرایم در زمینه های مختلف، اعطای فرجه ۴ ماهه برای پرداخت اقساط تسهیلات سررسیده، فرجه چندماهه جهت پرداخت حق بیمه و مالیات حقوق طی ماههای آتی، عدم دعوت به هیات های تشخیص مطالبات بیمه ای، کار و حل اختلاف مالیاتی، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به بخشهای ضروری، پیش بینی قانونی عدم اقدام چکهای برگشتی در ماههای آتی در حوزه کسب و کار، اعطای تخفیف ۲۰درصد حق بیمه سهم کارفرما، مکلف نمودن جراید به اقدام جهت ترویج پویش عدم دریافت اجاره بها توسط مالکین، همه از مواردی هستند که انجام آن‌ها در شرایط فعلی بسیار مهم و موثر است.

در ادامه به سراغ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی رفته تا از تمهیدات بانکی در نظرگرفته شده برای اصناف مطلع شویم.

تعویق سه ماهه پرداخت اقساط

دبیرشورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی می‌گوید: با اعلام بانک مرکزی، ده گروه شغلی آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا، چنانچه در بازه زمانی سه ماهه (اسفندماه تا پایان اردیبهشت‌ماه) سررسید وام و یا اقساط داشته باشند، پرداخت آن بدون انتصاب جریمه به پایان دوره انتقال پیدا می‌کند. این کار به طور سیستمی و بدون نیاز به حضور فرد در بانک، انجام می‌شود.

حسن مونسان در رابطه با چک‌های برگشتی صاحبان کسب‌وکارهای آسیب دیده، در این دوره زمانی می‌افزاید: این چک‌ها از محرومیت‌های مالی مثل عدم افتتاح حساب یا دریافت تسهیلات در این ایام، معاف می‌شوند اما وضعیت حقوقی آن‌ها به قوت خود باقیست.

وی از اعطای تسهیلات در گردش خبر می‌دهد و ابراز می‌کند: پرداخت این تسهیلات، پیش از این نیز انجام می‌شد اما در حال حاضر الویت با اقشار آسیب دیده است و ما تلاش می‌کنیم که حداکثر حمایت پولی و مالی از این اقشار انجام شود.

مونسان با تاکید برعدم مراجعه حضوری مردم به شعب بانک‌ها، خاطرنشان می‌کند: مردم برای حفظ سلامتی خود و دیگران بهتر است که در خانه بمانند و تا حد امکان، امور بانکی خود را از طریق بانکداری الکترونیکی انجام دهند. علاوه براین از انتقال اسکناس به شدت پرهیز کنند چراکه منبع آلودگی است.

تمهیدات سازمان تامین اجتماعی

با توجه به لزوم تداوم تمهیدات لازم برای کنترل شیوع ویروس کرونا و کاهش ترددها و جلوگیری از هرگونه وقفه در ارائه تعهدات قانونی، سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی مهلت های مقرر مربوط به فرآیندهای بیمه صاحبان حرف ومشاغل آزاد، ادامه بیمه بطور اختیاری، باربران، خادمین ثابت مساجد و قالیبافان و شاغلان صنایع دستی شناسه دار و … اعم از “مهلت درخواست” ، “انعقاد قرارداد” و “پرداخت حق بیمه” که از تاریخ 1‏/12‏/98 به بعد منقضی شده و همچنین مهلت مقرر” در “برگ پرداخت حق بیمه بهمن ماه 98” بیمه شدگان توافقی فعال انفرادی، رانندگان، خادمین  ثابت مساجد، باربران، کارگران ساختمانی و … را تا پایان فروردین ماه99 تمدید می‌کند.

همچنین، بیمه شدگان متقاضی برقراری مستمری بازنشستگی نیازی به مراجعه حضوری جهت ارائه و ثبت درخواست مربوطه به شعبه ذیربط در اسفند ماه سال 1398 نداشته و در صورت احراز شرایط مقرر قانونی، تاریخ ترک کار آنان به منزله تاریخ درخواست لحاظ خواهد گردید.ضمناً این قبیل از افراد تا پایان فروردین ماه سال 1399 می بایست به منظور پیگیری موضوع به آخرین شعبه دریافت کننده حق بیمه مراجعه نمایند.

بسیاری از شرکتها، کارخانجات، موسسات دولتی و غیر دولتی، دستگاههای اجرایی و … از کارکنان خود گواهی میزان سوابق پرداخت حق بیمه مورد تائید این سازمان را مطالبه می کنند، از آنجا که امکان مشاهده و اطلاع از سوابق بیمه شدگان و دریافت و تأیید آن از طریق اخذ کد رمز ویژه در سامانۀ غیرحضوری سازمان به نشانی eservices.tamin.ir فراهم گردیده، لذا با تاکید بر استفاده از این امکان نیازی به حضور افراد در شعب تأمین اجتماعی نخواهد بود.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی از برنامه این سازمان برای مساعدت در دریافت لیست و حق بیمه 10 رسته فعالیت شغلی زیان دیده از کرونا خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: پیرو دستورات ریاست محترم جمهوری و تصمیمات متخذه کارگروه معاونت اقتصادی رئیس جمهور در بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، این سازمان ضمن صدور دستور اداری لازم برای واحدهای اجرایی تابعه، فهرست 10 رسته از فعالیت‌ها در بخش های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی که بیشترین آسیب را از این ناحیه متحمل شده اند را ابلاغ کرد.

عدم پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی

مهرداد قریب می‌افزاید: براساس دستور اداری ابلاغ شده به واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی، کارفرمایان مشمول نسبت به ارسال لیست حقوق و مزد ماهیانه مربوط به ماههای اسفند 98، فروردین و اردیبهشت 99 بدون پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی (20درصد حق بیمه سهم کارفرمایی ) اقدام می‌کنند و بعد از اتمام دوره یاد شده درتیر ماه 99 می‌توانند در صورت عدم توانایی پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی ماههای یاد شده نسبت به پرداخت تدریجی و تا حداکثر پایان سال 99 اقدام کنند.

وی تصریح می‌کند: حق بیمه سهم کارفرمایی ماه‌های اشاره شده در صورت ارسال صورت مزد و حقوق ماهیانه وفق ماده (39) تامین اجتماعی ( هر ماه تا آخرین روز ماه بعد ) مشمول جرایم تاخیر پرداخت نخواهد بود و واحدهای اجرایی تابعه مکلف هستند نسبت به دریافت لیست حقوق و مزد کارگاههای مزبور در ماههای اشاره شده با رعایت دستور اداری صادره اقدام لازم بعمل آورند.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی بیان می‌کند: فهرست فعالیت‌ها و زیربخش‌های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی آسیب‌پذیر از کرونا از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این سازمان ابلاغ شده است مبنای اعمال تمهیدات مورد اشاره در این دستور اداری خواهد بود.

فهرست اصناف آسیب‌پذیر از کرونا

قریب در پایان فهرست فعالیت‌ها و زیربخش‌های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی آسیب‌پذیر از کرونا را به شرح زیر اعلام کرد:

  • مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت.
  • مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  • حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی.
  • دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری.
  • تولید و توزیع پوشاک.
  • تولید و توزیع کیف و کفش.
  • مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه.
  • مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی.
  • مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی.
  • مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی.

تعدیل بهای خدمات تجاری موقت

هم‌چنین محمدرضا کلایی شهردار مشهد، با تاکید بر این که در مقابله با ویروس کرونا تنها به اقدام برای پیشگیری از شیوع اقدام نخواهیم کرد، می‌گوید: حمایت از شهروندان متضرر نیز در الویت شهرداری مشهد است و در اولین گام، تعدیل بهای خدمات تجاری موقت در سه ماهه اول سال 99 را خواهیم داشت.

رضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد، نیز با اشاره به شرایط دشواری که کسبه، بازاریان و اصناف در این روزها دارند، ابراز می‌کند: شورای شهر مشهد خود را حامی اصناف می‌داند و در همین راستا، کاهش عوارض سه ماه تجاری موقت و صنفی کسبه پیش‌بینی شده است.

بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی

هم‌چنین مدیر کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی می‌گوید: مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفندماه 1398 با موضوع قوانین مالیت‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده تا پایان خرداد ماه 1399 تمدید می‌شود.

یحیی یعقوب‌نژاد می‌افزاید: هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی مربوط به کلیه مودیان اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان فروردین ماه 1399 تشکیل نمی‌شود.

وی تصریح می‌کند: از همه ابزارهای قانونی و تفویض اختیارها برای اعمال معافیت‌ها، بخشودگی جرایم و تقسیط برای کلیه مودیان و اصنافی که در ارتباط با شیوع بیماری کرونا دچار رکود قهری ناشی از کسب‌وکار و درآمد شده‌اند، استفاده می‌شود.

یعقوب‌نژاد ابراز می‌کند: گواهی‌های ثبت نام موقت در نظام مالیات بر ارزش افزوده که اعتبار آن تا سه ماهه منتهی به سال 1398 بوده و یا در فروردین ماه سال 1399 منقضی می‌گردد، تا پایان اردیبهشت ماه سال 1399 دارای اعتبار خواهد بود، البته این موضوع شامل شرکت‌های فاقد اعتبار که اسامی آن‌ها در سامانه مالیات بر ارزش افزوده درج گردیده، نمی‌باشد.

ضرورت حمایت تمام قد دولت از کسب وکارها

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: فروشندگان بیشترین سود خود را در اسفند ماه به دست می‌آورند و از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از خرید و فروش کساد شده، دولت باید تمام قد برای حل این مشکلات فروشندگان ورود کند.

علاءالدین بروجردی درباره ضرورت توجه به کسب و کارها، گفت: در نظر گرفتن مهلت زمانی برای پرداخت تسهیلات و تسویه قبوض آب، برق و… از جمله اقدامات مناسب برای کمک به کسب و کارها همزمان با شیوه کرونا است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: فروشندگان بیشترین سود خود را در اسفند ماه به دست می‌آورند و از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از خرید و فروش‌ها کساد شده، دولت باید تمام قد برای حل مشکلات آنها ورود کند.

وی درباره وضعیت بازار و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها تصریح کرد: سازمان‌های عریض و طویلی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی باید بر بازار به درستی نظات داشته باشند تا از بروز مکشلاتی مانند گرانی در شرایط خاص و اضطراری جلوگیری کنند.

راه‌اندازی کارگروه ستاد تسهیل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه در همین راستا نسبت به راه‌اندازی کارگروه ستاد استانی تسهیل و رفع موانع تولید، صنوف و شرکت‌های خدماتی متضرر اقدام شده است، اظهار می‌کند: بر اساس مصوبه از شرایط به وجود آمده ناشی از احتمال شیوع بیماری همه‌گیر در خصوص پرداخت مالیات، عوارض شهرداری، بیمه و مطالبات بانکی موردحمایت قرار می‌گیرند.

علی رسولیان خاطرنشان می‌کند: مقررشده است تا اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی به مدت سه ماه در ابلاغیه‌ها و وصول مالیات‌های مربوط به صنوف و شرکت‌های خدماتی که در امر پرداخت دیون خود مشکل جدی دارند و مورد تائید اتحادیه مربوطه هستند، همکاری کرده و در این زمینه مساعدت جدی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: هم‌چنین مقررشده است تا اداره ‌کل تأمین اجتماعی لیست‌های حقوقی مربوط به کارکنان هر شرکت یا صنف را به‌ویژه آن‌ها که بیش از ۱۵ کارمند دارند، به‌صورت ویژه موردبررسی قرار دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به همکاری بانک‌ها و تعویق دریافت اقساط کسبه زیان‌دیده نیز بیان می‌کند: ارائه تسهیلات در قالب کمیته تأمین مالی ویژه نیز یکی دیگر از راه‌کارها برای حمایت اصناف است.

وی می‌افزاید: در حوزه پرداخت عوارض شهرداری نیز مقررشده تا حمایت‌های لازم در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

کرونا_را_شکست_می‌دهیم

در کنار انتظاراتی که از مسئولین برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده داریم، شاید هر کدام از ما هم بتوانیم سهمی در این همدلی داشته باشیم. کسانی در همین شهر هستند که نشان دادند هنوز هم نوع‌دوستی بیدار است؛ آن‌هایی که با پیوستن به پویش‌های مختلف، از همشهریان خود حمایت کردند، مالکینی که با سخاوت، از دریافت اجاره بهای مغازه خود، گذشتند و یا آن‌هایی که با وجود نیاز مردم به کالایشان، در وقت ضرورت انصاف را از یاد نبردند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *