پنج واحد صنعتی قطعه‌سازی در استان خراسان رضوی آغاز به کار کردند؛

اشتغال‌زایی حاصل از راه‌اندازی خطوط تولید

مریم اصغری

هم‌زمان با ششمین روز از دهه مبارک فجر، چندین پروژه از صنعت قطعه‌سازی استان شامل خط تولید رنگ، مانتینگ، جعبه فرمان، واشر سرسیلندر، خط رام و… با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیرعامل شرکت‌های ساپکو، جمعی از مسئولین و مدیران ارشد صنایع خودروسازی افتتاح شد که از دستاوردهای حائز اهمیت این پروژه‌ها، اشتغال‌زایی مستقیم ناشی از راه‌اندازی این خطوط تولید است. همچنین آغاز به کار این پروژه‌ها از افزایش سطح بومی‌سازی دانش فنی در استان خبر می‌دهد که می‌تواند با تکیه بر پتانسیل و ظرفیت‌های مهندسین خراسانی، نویدبخش فعالیت‌های اقتصادی بهتری در آینده باشد.

استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور در حوزه طراحی

در اولین گام از مراسم افتتاحیه واحدهای تولیدی قطعه‌سازان استانی، خط توليد رنگ اقلام پليمري سايت خراسان شركت مهركام پارس در شهرک صنعتی بینالود افتتاح شد که ضمن رعايت الزامات زيست محيطي يورو4 با سرمايه‌گذاري 16 ميليارد توماني و با ظرفيت رنگ روزانه 2200 سپر راه‌اندازي و سبب كاهش سالانه دو ميليارد تومان هزينه حمل و لجستيك قطعات مورد نياز محصولات ايران‌خودرو خراسان شد. همچنین براساس تعهدات گروه صنعتي ايران خودرو در قبال محيط زيست و جلوگيري از ايجاد آلايندگي، تمامي پسماندهاي صنعتي اين واحد بازيافت خواهد شد.

مدیرعامل ایران‌خودرو استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور در حوزه طراحی و راه‌اندازی این خط تولید را ویژگی مهم این پروژه دانست و گفت: اولویت ما استفاده از توان داخلی در خطوط تولید است. سایت خراسان بهترین سایت استانی ایران‌خودرو است که با برنامه‌ریزی های صورت گرفته به زودی شاهد تحولات بسیار مهمی در آن خواهیم بود. بنابراین سایت خراسان در چارچوب فعالیت‌های اقتصادی باید تبدیل به الگویی برای تولیدکنندگان شود.

در ادامه این بازدیدها، خط تولید قطعه رام زیر موتور دنا پلاس اتوماتیک ایران خودرو در شرکت رینگ‌سازی مشهد با ظرفیت تولید سالانه 100هزار مجموعه قطعه رام و سرمایه گذاری بیش از 34میلیارد تومان به تولید انبوه رسید. این قطعه برای نخستین بار در کشور با بومی سازی دانش فنی طراحی شد که برای گیربکس اتومات مورد استفاده قرار می‌گیرد. كاهش حدود 20 درصدي مصرف سوخت خودرو به دليل تغيير طراحي در گرماي موتور و ارتقاي فني از مزايا و نتايج بهره‌مندي از اين قطعه در موتور دناپلاس اتوماتيك است.

تولید انبوه با تکیه بر دانش بومی

پارت لاستیک در شهرک صنعتی چناران نیز به‌عنوان تنها منبع داخلی مجهز به دانش طراحی، دسته موتورهای دناپلاس را با تکیه بر دانش بومی طراحی و به تولید انبوه رساند. این خط تولید با سرمایه‌‌گذاری ۱۰ میلیارد تومان و با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار عدد دسته‌موتور به بهره‌برداری رسید.

همچنین توليد جعبه فرمان ۲۰۶ كه پيش از اين به صورت كامل وارد مي‌شد، با عمق داخلي سازي 50 درصد در شركت پمپ فرمان توس از مجموعه شركت پيروز آغاز و با ظرفيت تولید ۱۵ هزار دستگاه در ماه به بهره‌برداري رسيد. براي اجراي اين پروژه 3 ميليون يورو سرمايه گذاري ارزي و 30 ميليارد ريال سرمايه گذاري ريالي صورت گرفته است. علاوه بر جعبه فرمان، ستون فرمان 206 نيز در اين شركت به بهره‌برداري رسيد كه براي تحقق آن و خريد خط مونتاژ و دستگاه‌هاي رباتيك جوش، يك ميليون یورو سرمايه گذاري ارزي و 20 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري ريالي صرف شده است.

افتتاح خط تولید واشر سرسیلندر شرکت پیوند قطعات آرین در شهرک صنعتی توس نیز از دیگر برنامههای این بازدید و افتتاحیه استانی بود که همانند دیگر پروژه ها، نقشی را در افزایش بومی سازی و اشتغال‌زایی ایجاد کردهاست.

طراحی خودرو فرمول یک

شایان ذکر است در پایان این مراسم یک روزه، فرشاد مقیمی به اتفاق هیات همراه از غرفه‌های ایران خودرو خراسان و قطعه‌سازان تامین کننده این شرکت و همچنین سالن شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در بیست‌ویکمین نمایشگاه صنعت شهر مشهد بازدید کرد. از جمله جذابیت‌های غرفه ایران خودرو خراسان در این نمایشگاه، نمایش خودرو فرمول یک طراحی و ساخته شده با حمایت مادی و معنوی این شرکت با مهندسان دانشگاه فردوسی مشهد است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *