دستگاه حفاری تونل (تی­بی­ام) خط 3 قطار شهری مشهد از شفت پایانه مسافربری امام رضا(ع) خارج شد:

پایانه در انتظار مترو

مریم اصغری
روز گذشته مراسم ورود دستگاه حفاری تونل (TBM) خط3 به پایانه مسافربری امام رضا(ع) با حضور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، شهردار مشهد، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار، رئیس شورای شهر و جمعی از مدیران شهری، استانی و اعضای شورای شهر مشهد برگزار شد و با خروج دستگاه حفار (TBM) از شفت پایانه مسافربری امام رضا(ع)، حفاری جبهه شرقی تونل خط سوم قطار شهری مشهد به پایان رسید.
بهره برداری خط سوم قطارشهری مشهد تا سال 1400
به گزارش صبح امروز مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد روز گذشته در این مراسم با بیان اینکه عملیات حفاری خط سوم قطارشهری به طول ۲۸.۵ کیلومتر از سال ۹۵ در جبهه شرقی از میدان فردوسی به سمت سیدی و در جبهه غربی از میدان فردوسی تا قاسم‌آباد آغاز شده، اظهار کرد: با ورود دستگاه حفاری، عملیات در جبهه شرقی از میدان فردوسی به سمت پایانه امام رضا(ع) به طول ٨.٤ کیلومتر به پایان رسید. حائز اهمیت است که حفر تونل از میدان فردوسی تا پایانه امام رضا(ع) ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشت و از حدود سه ماه دیگر با انجام تعمیرات اساسی دستگاه، ادامه حفاری به سمت سیدی آغاز می‌شود. طبق برنامه زمان‌بندی شده تا سال ۱۴۰۰ مرحله اول خط سوم به طول ۵.۲ کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) به بهره‌برداری خواهد رسید.
کیانوش کیامرز اظهار کرد: دستگاه تی بی ام بدون توقف از میدان فردوسی 8.4 کیلومتر مسیر را طی کرده و انجام این پروژه با توجه به عبور از حرم مطهر و خیابان امام رضا (ع) دچار مشکلاتی زیادی بود که با همت همکاران به انجام رسید. حدود دوسال قبل، نگرانی ما در جلسه ای که در قرارگاه خاتم الانبیا(ص) داشتیم، این بود که قطعات دستگاه حفاری را به ما ندهند و مجبور بودیم برای دور زدن تحریم های ظالمانه، ترفند به کار بریم. به همین جهت با تولید کننده های داخلی جلساتی گذاشتیم و موفق شدیم مهمترین قطعات شامل واشرها، گیربکس اصلی دستگاه و جک های کشنده تی بی ام که برای دستگاه حفاری لازم بود را در داخل کشور تولید کنیم.
آغاز حفاری خط 4 در سال 1400
وی یادآور شد: دولت در خط چهارم قطارشهری تاکنون کمکی نکرده است ولی شهرداری تا امروز ۱۵ میلیارد تومان برای این خط اختصاص داده و ما توانستیم با تملک زمینی در انتهای خیابان مهر مادر، خط 4 قطارشهری را در آن‌جا احداث کنیم و به امید خدا در سال 1400 شروع عملیات حفاری خط 4 را به انجام خواهیم رساند.
افتخاری برای مدیریت شهری
هم چننین محمدرضا کلایی، شهردار مشهد در این مراسم گفت: بهترین تصمیم برای ما همت بر آغاز عملیات تجهیز و آماده سازی قطعه مورد نظر در خط سوم است و امیدوارم پیشنهاد قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) را که شهرداری مشهد پذیرفته‌ و تعدیل کرده، شورای شهر هم بپذیرد. هدف و تمرکز ما در احداث خطوط قطار شهری مشهد، اجرای ۵.۵ کیلومتر خط۳ از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) و اتصال خط۳ به حرم مطهر است.
وی ادامه داد: بهترین اتفاق این است که یک پروژه 36 ماهه را بتوانیم طی 15 ماه به اتمام برسانیم و یقینا این افتخاری برای مدیریت شهری و شهر مشهد است و امیدوارم این اتفاق به همت اعضای شورای اسلامی شهر و حمایت های لازم ان ها در این زمینه به انجام برسد.
تردد ویژه از حرم مطهر تا ترمینال و راه آهن
هم چنین سردار محمد اسلامی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم النبیا(ص) نیز با اشاره به اینکه سالانه 25میلیون نفر زائر داریم و به دنبال ارائه خدمات بهتر هستیم تاکید کرد: ما این تعهد را به شهردار داده ایم که در صورت تامین منابع مالی، ظرف مدت 15ماه این بخش مهم را تکمیل کنیم و از حرم مطهر تا ترمینال و راه آهن تردد ویژه داشته باشیم.
وی افزود: برای توسعه این خط مترو تا حرم مطهر رضوی، لازم است ۵ کیلومتری که از باب الجواد و شارستان تا ایستگاه پایانه امام رضا(ع) است را زودتر تکمیل کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.
پایان حفاری تا 24ماه آینده
هم چنین خلیل ا… کاظمی معاون عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه براساس برنامه ریزی تا اردیبهشت سال ١٤٠٠ شاهد خروج دستگاه حفار از شهرک ابوذر خواهیم بود ادامه داد: هشت هزار و ٤٠٠ میلیارد ریال برای حفاری خط سوم اختصاص یافته است و تا انتهای این خط در شهرک ابوذر حدود ٤.٦ کیلومتر حفاری باید انجام شود که تا ٢٤ ماه آینده کل حفاری به پایان خواهد رسید.
محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد نیز بیان کرد: در رویکردهای شورای پنجم به موضوع زیرساختی توجه و منابع را برای زیرساخت ها و هزینه-های قطار شهری فراهم کردیم. مسافرگیری در سال 1400 در اطراف حرم مطهر رضوی هدیه ارزشمندی برای مردم و زائرین این شهر مقدس است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *