یادبود پنجمین سالگرد درگذشت انوشیروان ارجمند؛

مردی که تمام وجودش را به تئاتر هدیه کرد

مریم اصغری

یادبود پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم انوشیروان ارجمند با حضور هنرمندان، مدیران و پیشکسوتان تئاتر و سینمای کشور در هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار شد. در این مراسم بزرگانی چون اصغر همت مدیرعامل پیشین و عضو هیئت مدیر خانه تئاتر، دکتر محمدعلی لطفی مقدم از پیشکسوتان تئاتر خراسان، محمد الهی از هنرمندان حرفه بازیگری در سطح کشور، علی آزادنیا کارگردان تئاتر، علیرضا سوزنچی از پیشکسوتان عرصه تئاتر و سینما و همچنین کیهان دخت امین همسر زنده­یاد ارجمند، بهار ارجمند دختر او و جمعی پیشکسوتان حضور داشتند.

او انسانی خاص بود

کیهان دخت امین، همسر زنده یاد انوشیروان ارجمند در ارتباط با وی گفت: من با او زندگی کردم و این افتخار را داشتم که او را تجربه کنم. هر کس او را بشناسد نیازی به گفتن من ندارد، ایشان انسانی خاص بود. مهربانی، خشم، هنر، افتادگی و متانت او مختص به خود او بود. او همسری هنرمند و پدری فوق­العاده­ بود. فرزندانی را پرورش داد که باعث افتخار ما هستند. خیلی­ها که در این مراسم حضور دارند از شاگردان انوشیروان بودند، از جمله فرشید تمرین که از اهالی قوچان بود و از آنجایی که آینده او را بسیار روشن پیش­بینی می­کرد، برای آموزش او بسیار تلاش کرد.

وی ادامه داد: بهار و برزو از دو سالگی در تئاتر بودند اما ایشان به آن­ها اجازه حضور در برابر دوربین را نمی­داد، تا زمانی که هر دوی آن­ها دانشگاه قبول شدند. یعنی ارجمند با توجه به اینکه خودش استاد فوق­العاده­ای بود، برای بچه­هایش سخت­گیری زیادی داشت و می­گفت تا دانشگاه و تحصیلات آکادمیک را به پایان نرسانید، اجازه حضور جلوی دوربین را ندارید.

همسر زنده یاد ارجمند ادامه داد: همسر من جزو پنج نفر اعضای اولیه موسس پیشکسوتان تئاتر است. موسسه­ای که فقط هنرمندان بالای 60 سال که رتبه درجه یک هنری داشته باشند در آن حضور دارند و ما کسانی که همسران­مان را از دست داده­ایم، در آنجا احساس می­کنیم در جایگاه همان پیشکسوتان هستیم.

او به عنوان کسی که همیشه در مجامع هنری حضور داشته و در کنار هنرمندان بوده­است، در ارتباط با وضعیت تئاتر فعلی نسبت به سابق گفت: تئاتر فعلی تئاتر بسیار خوبی است ولی ای کاش جوانان امروز به کار پیشکسوتان توجه بیشتری داشته باشند و آن­ها را الگوی خود قرار دهند. شما در کارهای انوشیروان شاهد کاری نیستید که حتی ذره­ای ضعف به عنوان کارگردان داشته باشد. انوشیروان افتخارات زیادی به من داد که شاید در زمان زنده بودنش متوجه این افتخارات نبودم. این احساسات را هر کسی تجربه نخواهد کرد. امروز افتخار من وجود فرزندانم است و سرم را بالا می­گیرم. زنده­یاد در وزارت­خانه طوری رفتار کرده­است که پس از گذشت 5 سال هنوز نسبت به ما لطف دارند و اینکه بدانیم یاد و خاطره انوشیروان در اذهان باقی می­ماند برای من کافی است. او به نظر من افتخار تئاتر ایران است

خلق آثاری ماندگار با تلفیق عشق و مهارت

همچنین دکتر محمدعلی لطفی مقدم در ارتباط با مرحوم ارجمند گفت: . تلفیق عشق و مهارت در هر کاری خالق شاهکاری ماندگار است و کارهای انوشیروان از این دست کارها بوده است. انوشیروان ارجمند مردی بود که تمام وجودش را به تئاتر هدیه کرد. متاسفانه در حال حاضر هنرمندان مانند سابق و در حد انتظارات مردم حضور ندارند. مردم باید تئاتر را ببینند. بچه­های تئاتر چه از لحاظ نویسندگی، چه بازیگری و چه کارگردانی فوق­العاده هستند و پتانسیل خوبی دارند و تنها به میدان و عرصه بیشتری برای به نمایش رسیدن نیاز دارند.

بهار، دختر جوان زنده یاد ارجمند نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع پیشکسوتان گفت: اگر امروز برزو در جمع ما نیست من خواهران و برادران زیادی در این جمع دارم. حضور این بزرگان برای من افتخار است. امروز من به خود می­بالم که فرزند انوشیروان ارجمند هستم و نام پدرم که پدری مهربان برای تئاتر نیز بود این چنین در یادها ماندگار شده است.

کسی به تنهایی نمی­تواند به موفقیت دست پیدا کند

فرشید تمرین از دیگر پیشکسوتانی که در این گردمان حضور داشت گفت: خوشحالم که رد پای کارگردان­های بزرگ را در اینجا می­بینم. من تئاتر را از کسانی آموختم که نظم و تعهد برای آن­ها جایگاه خاصی داشت و می­دانم که تئاتر هنری پیوسته است و تئاتری­ها اگر موفقیتی دارند به هم پیوسته است و امکان ندارد کسی به تنهایی بتواند به موفقیت دست پیدا کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *