ما چیزی به شما نمی گوییم اما شما هرچه دلتان خواست قضاوت کنید

تریبون دست کیست؟

وقتی تریبون مجلس می‌شود خوراک رسانه‌های آنور آبی و کلماتی از جایگاه مجلس شنیده می‌شود که به نقل خود طرفین درگیر گفتنش برای شبکه‌های معاند هم سخت است. چند روز گذشته فضای رسانه‌ای و مجازی کشور پرشد از فیلم کوتاهی از صحن علنی مجلس که در آن واژه‌هایی شنیده می‌شد که اصلا در شان جایگاه مجلس نبود. اما داستان چه بود:

به گزارش «صبح امروز» علی لاریجانی در نشست علنی روز (چهارشنبه، 3 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی در پاسخ به تذکرات مکرر نصرالله پژمانفر، گفت: آقای پژمانفر توهین نکنید، تذکرتان را در سیستم ثبت کنید، جوابتان را می دهیم، اینکه شما فریاد بزنید و به جایگاه هیات رئیسه بیایید درست نیست.

وی افزود: فقط که در مجلس شما تشریف ندارید، مجلس آئین نامه دارد تذکرتان را ثبت کنید. عادت کردید با فریاد کارهایتان را جلو ببرید. شما هم مانند سایر نمایندگان هستید.

لاریجانی در پاسخ به فریادهای «دیکتاتور دیکتاتوری» پژمانفر، ادامه داد: توهین نکنید، یک چیز یاد گرفتید، این شماها هستید که این بساط را در کشور به راه انداختید. تریبون یک طرفه شمائید که همه تریبون ها را در اختیار دارید و هرچه خواستید به همه می گویید، کسی هم هیچ چیز به شماها نمی گوید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مملکت این طوری شده است، 4 نفر این طور حرف بزنند و بقیه تسلیم شان شوند، ما چیزی به شما نمی گوییم اما هرچه شما دلتان خواست گفتید.

گفتنی است در جریان رأی گیری کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی نصرالله پژمانفر مقابل جایگاه هیات رئیسه قرار گرفت و اعتراض خود مبنی بر اینکه دو سوم آراء برای کلیات این طرح لازم بود را نسبت به رأی گیری اعلام کرد.

ما برای اینکه بخواهیم حرف خود را مطرح کنیم، باید داد و بیداد کنیم

اما این پایان ماجرای صحن آن روز مجلس نبود، پژمانفر در جریان بررسی جزئیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی در انتقاد به نتایج رأی کلیات طرح مذکور خطاب به لاریجانی گفت: جنابعالی در صحن علنی مطالبی مطرح کردید که شاید در رادیوهای بیگانه نیز این مسائل به راحتی مطرح نشود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: بنده تذکری داشتم مبنی بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی به دو سوم آرا نیاز دارد و برای این ادعا نیز 5 دلیل مطرح کردم، اما شما اجازه ندادید مسئله مطرح شود.

وی با طرح این سوال که آیا تریبون در اختیار ماست؟ اظهار کرد: تریبون در اختیار ما نیست، چرا که ما برای اینکه بخواهیم حرف خود را مطرح کنیم، باید داد و بیداد کنیم، حال تریبون در دست بنده است یا شما؟

پژمانفر با بیان اینکه براساس وظیفه قانونی مسائلی داریم که باید مطرح شود، ادامه داد: شما علی رغم اینکه برای اجرای آیین نامه قسم یاد کرده اید، آن را زیرپا گذاشتید. حال ما دیکتاتور هستیم یا مدیریتی که باعث می شود فردی نتواند به وظیفه قانونی خود عمل کند.

وی با بیان اینکه اگر اجازه می دادید حرف هایی گفته شود، مردم به عنوان اعتراض غیرقانونی در خیابان تجمع نمی کردند، گفت: عامل بسیاری از مسائل بسته شده تریبون هاست و نمایندگان مردم نتوانستند مسائل خود را مطرح کنند. وقتی مردم احساس کردند 180 نماینده نمی توانند مسائل آنها را مطرح کنند، به خیابان ها آمدند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: شما باعث این بی نظمی ها شدید، باعث شدید زمینه برای حمله به نظام توسط رادیوهای بیگانه فراهم شود، ما به کجای چارچوب این نظام صدمه زدیم؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تشکیل وزارت بازرگانی با بند 10 سیاست های نظام اداری، با بند 16 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و بند (الف) ماده 28 برنامه ششم توسعه مغایرت دارد، اما آیا شما توجیهی که مطرح می شود دو وزارتخانه هزینه ای برای دولت ندارد را می پذیرید؟

پژمانفر ادامه داد: شما مطرح کردید تشکیل وزارت گردشگری به دو سوم رأی نمایندگان نیاز دارد، حال باید دید چه تفاوتی میان تشکیل وزارت بازرگانی با گردشگری وجود دارد.

وی خطاب به لاریجانی گفت: شما برادر ما هستید و همه در یک نظام هستیم، اما شما مرز ایجاد کردید و بیان می کنید ما در چارچوب نظام عمل نمی کنیم. ما تنها خواستار اجرای قوانین هستیم.

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که ما مملکت را به اینجا رساندیم؟ ادامه داد: کار به دست شماست، امروز اختیارات مجلس به جلسه سران سه قوه واگذار شده است و تصمیم گیری ها در این شورا انجام می گیرد که به موجب آن مجلس در خیلی از موارد ناکارآمد شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما سعی نکنید با حرف هایی که دیگران می زنند از چارچوب نظام خارج شوید و مطالبی را که رادیوهای بیگانه نیز نمی توانند با ما بزنند مطرح کنید.

کشور ما یک نظام مردم سالار است که در رأس آن ولی فقیه قرار دارد

اما این صحبت‌های پزمانفر از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی بی پاسخ نماند و لاریجانی در پاسخ به صحبت های نماینده مشهد مبنی بر اینکه تنها چند نفر کشور را اداره می کنند، گفت: شما با طرح موضوعاتی مانند اینکه شما کشور را اداره می کنید خود را خراب می کنید، در حالی که در کشور ما مردم سالاری بوده و ولی فقیه در رأُس آن است.

لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده مشهد تأکید کرد که کسی نباید زحمات مجلس را زیر سوال ببرد. کشور ما یک نظام مردم سالار است که در رأس آن ولی فقیه قرار دارد و همگی باید از کیان مجلس دفاع کنیم.

رئیس مجلس گفت: از شما تشکر می کنم، مطالبی را شما فرمودید که قضاوت آن با نمایندگان مجلس و با ملت است؛ آیا زمانی که نمایندگان قصد بیان مطلبی را داشتند ما مانع شدیم؟ آیا اکنون شما پشت تریبون صحبت نکردید؟

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه صحبت های شما را رادیوهای بیگانه استفاده می کنند، تصریح کرد: اینکه مطرح کردید اختیارات مجلس به جای دیگری منتقل شده است، درست نیست، چرا که این تصمیم تدبیر رهبری بود. رهبر معظم انقلاب در شرایط تحریمی فرمودند شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شود تا موارد تحریمی را بررسی کنند. حال این تصمیم را به من نسبت می دهید؟ مقام معظم رهبری فرموند که رئیس قوه مقننه نیز در این شورا حضور داشته باشد. اگر ایشان نمی فرمودند، بنده نیز شرکت نمی کردم، بنابراین چرا مطرح کردید؟

وی درباره تذکر پژمانفر درباره تعداد رأی مورد نیاز برای تشکیل وزارت بازرگانی افزود: من نگفتم شما مطلبتان را مطرح نکنید، بلکه تاکید داشتم این مطلب براساس آیین نامه اعلام شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: براساس آیین نامه ممکن است نماینده ای به موضوع اشکال آیین نامه ای بگیرد، بنابراین رئیس مجلس باید آن را بپذیرد و به رأی بگذارد یا نماینده ای تذکر آیین نامه ای دهد، رئیس مجلس باید بپذیرد، اما ممکن است در این روند تشخیص بنده با شما یکی نباشد. شما نباید بنده را به دیکتاتوری محکوم کنید.

لاریجانی گفت: براساس آیین نامه مجلس نماینده می تواند تذکر آیین نامه ای دهد و تشخیص اینکه آیا موضوع مورد بحث خلاف قانون اساسی و آیین نامه مجلس است با رئیس مجلس است.

وی تصریح کرد: اینکه می فرمایید کشور در دست شماست، درست نیست. کشور دست مجلس و دولت است. مجلس یک نفر نیست، همانگونه که شما تصمیم می گیرید، بنده نیز یک نفر هستم و تصمیم می گیرم و تفاوتی میان بنده و شما نیست. من نماینده تر از شما نیستم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما با طرح موضوعاتی مانند اینکه شما کشور را اداره می کنید خود را خراب می کنید، در حالی که در کشور ما مردم سالاری بوده و ولی فقیه در رأُس آن است.

لاریجانی با اشاره به نطق پیش از دستور خود در صحن علنی روز گذشته تصریح کرد: من از اینکه مجلس در رسانه تمسخر شود، ناراحت بودم، مجلس پایگاه دموکراسی است، مرتب در مورد بنده در رسانه ها صحبت می کنند، آیا بنده جوابی به آنها می دهم؟ جوابی نمی دهم اما زمانی که درباره کیان مجلس صحبت می کنند و الفاظ رکیک را در مورد مجلس به کار می برند، همه باید از مجلس دفاع کنیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: آقای پژمانفر شما برادر عزیز ما هستید و همه نمایندگان باید به دنبال حل مشکلات کشور باشند، مجلس جلسات علنی و غیرعلنی بسیاری برای حل این مشکلات برگزار کرد، نباید زحمات مجلس را زیر سوال ببریم. اما شما با الفاظی که به کار می برید، مجلس را زیر سوال می برید. اینکه می گویید ما چند نفر کشور را اداره می کنیم، صحیح نیست، بنده قصد اساعه ادب به شما را نداشتم. شما نکاتی فرمودید و ممکن است بنده نیز ناراحت شده باشم.

تخریب و گستاخی هنر نیست

در پایان همانطور که انتظارش می‌رفت خیلی زود و حتی قبل از پایان صحن علنی مجلس این جدال لفظی پایش به صفحات مجازی باز و خوراک بسیاری از شبکه‌های آنور آبی هم برای چند وقت تامین شد. در همین رابطه عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: « تخریب و گستاخی هنر نیست، بلکه باید نقد خود را محترمانه ارائه کنیم که مجلس بتواند الگوی تعاملات سیاسی باشد. ما به اندازه کافی در تعاملات سیاسی دچار مشکل هستیم. این تعاملات سیاسی بیمارگونه باید اصلاح شود.»

به گزارش جماران، وی با بیان اینکه کمترین انتظار ما از نمایندگان مجلس حفظ حرمت خانه ملت هم در عرصه سیاسی و هم در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، افزود: اگر نمایندگان حرمت جایگاه رفیع ریاست مجلس را حفظ نکنند بنابراین الگوی مناسبی برای جامعه نخواهند بود. ما در مجلس می‌توانیم با صراحت صحبت کنیم اما این امر با توهین متمایز است. ما نباید به دلیل توهین و و تخریب دیگران به خود ببالیم، این دسته از اعمال از عهده هر کسی بر می‌آید اما با استدلال نقد کردن کار هر کسی نیست. من این نوع از برخوردها را به هیچ وجه نمی‌پسندم چراکه شایسته افرادی که مدعی تعهد به نظرات خاصی هستند، نیست.

سلیمی نمین تصریح کرد: اکنون بین جریانات سیاسی به‌جای اینکه منطق حاکم باشد، برخوردهای تخریبی وجود دارد. این ناشی از کم تحملی برخی از سیاستمداران است که دارای ظرف وجودی کوچکی هستند، لذا بلافاصله دست به دامان پرخاشگری می‌شوند. این به ضعف وجودی افراد بازمی‌گردد. افراد حتی در مورد جلسات هماهنگی سران قوا که البته براساس ضرورت کشور شکل گرفته است نیز می‌توانند انتقاد کنند. البته باید نقدها محترمانه و مستدل باشند . با بکارگیری این شیوه‌ها هیچ دستاوردی عاید جامعه نخواهد شد. متاسفانه ادبیات بسیار پرخاشگرانه‌ای که امروز در بین جریانات سیاسی دیده می‌شود و این دست از هتک حرمت‌ها به دستاویز برخی بدل شده است .ما باید یاد بگیریم که نقد طرف مقابل به‌مثابه هتک نیست بلکه به معنای اصلاح و اقناع طرف مقابل است. بنابراین نقد یک فرد یا دستگاه باید با حفظ حرمت‌ها انجام شود. از این رو زمانی که در نقد از ادبیات مناسب و محترمانه استفاده می‌شود، تاثیرگذاری نیز افزایش می‌یابد. البته در مواردی هدف نیل به منافع حزبی و گروهی قرار می‌گیرد که طبیعی است در این دیدگاه، تخریب طرف مقابل اصل قرار بگیرد که امروز نیز شاهد ترویج این نوع برخوردها هستیم. اما اصلاح نه تنها با تخریب انجام نمی‌شود بلکه دشوارتر نیز خواهد شد.

وی با تاکید براینکه برخوردهای چکشی را افکارعمومی و جامعه از وکلای خود در مجلس می‌آموزند، ادامه داد: اگر به محض اینکه اختلاف پیدا کردیم از همین تعابیر استفاده کنیم. بنابراین الگوی بسیار مخربی را به جامعه اشاعه می دهیم. در جامعه نیز افراد به‌جای برخوردهای سازنده، برخوردهای چکشی خواهند داشت.

واکنش پژمانفر به انتشار فیلم درگیری لفظی خود با علی لاریجانی

اما بعد از انتشار گسترده فیلم درگیری لفظی صحن علنی مجلس نماینده مردم مشهد در مجلس در واکنشی به این اتفاق، بیان کرد:از رسانه هایی که در این موضوع به نشر اکاذیب پرداختند شکایت خواهم کرد.

پژمانفر گفت: از روز گذشته که در مقابل سو گیری هایی که در بحث اداره مجلس شد و به صورت روشن درباره مدیریت شخص آقای لاریجانی در قوه مقننه در مقابل رسانه ها و در مقابل مردم صحبت کردم توقع این هجمه گسترده و بی مبنارا حتی در ساعات بعد از صحبت در صحن علنی و روزهای آینده داشتم.

وی افزود: این موضوع را قطعا پیگیری خواهم کرد، از روز شنبه از رسانه هایی که در این موضوع به نشر اکاذیب پرداختند شکایت خواهم کرد ،بیش از این هم از جریانی که وابسته به آن فضای سیاسی که در صحن در نطق خود اشاره کردم توقع نداشتم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *