اشراف کامل به هر حوزه لازمه پلیس هوشمند  

عاطفه خوافیان

 رییس پلیس فتای استان خراسان رضوی در ششمین روز از هفته ناجا در دفتر روزنامه “صبح امروز” حضور یافت.

رییس پلیس فتای استان خراسان رضوی گفت: امسال هفته ناجا با شعار پلیس هوشمند آغاز شد و امید است بتوانیم به این شعار جامه عمل بپوشانیم.

به گزارش”صبح امروز” سرهنگ جواد جهانشیری افزود: ماموریت‌های پلیس فتا در ناجا مشخص شده و اگر جرمی در حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی و فضای مجازی رخ دهد بررسی تخصصی این جرم بر عهده پلیس فتا است.

وی تصریح کرد: برای ایجاد فضای سایبری امن و بدون جرم و مجرم بایستی پلیس این حوزه پویا و هوشمند باشد که لازمه پلیس هوشمند  دانش و اشراف کامل بر حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی است.

پوشش سایبری کل استان

سرهنگ جهانشیری بیان کرد: اقداماتی که در پلیس پیشگیری از سال ۸۹ به بعد رخ داد و شکل و شمایل واقعی خود را پیدا کرد و جای شکر دارد که در سایه نظام جمهوری اسلامی امروزه پلیس فتای این استان تمام شهرها و شهرستان‌های خراسان را به جز دو روستا تحت پوشش خود دارد.

وی اظهار داشت: ماموریت پلیس فتا بیشتر در حوزه فعالیت‌های مجازی و یا جرایم تکامل یافته‌ای که شاید در بخش فیزیکال به وقوع پیوسته اما آثار و ادله اثبات جرم آن در فضای مجازی باز نشر پیدا کرده است.

رشد۱۲۰درصدی جرایم مجازی

رییس پلیس فتای استان خراسان رضوی آمار داد: از هفته ناجای سال گذشته تا ابتدای هفته ناجای سال جاری جرایم در حوزه سایبری افزایش ۱۲۰درصدی داشته که این افزایش دلایل زیادی داشته که مهم‌ترین و عمده‌ترین دلیل این بالارفتن این آمار افزایش کاربران فعال در حوزه مجازی است.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: ۸۰تا ۸۵ درصد از این جرایم مربوط به بخش اقتصادی مربوط شده و شاید افزایش بانکداری الکترونیک و عدم آگاهی کاربرانی که از این فضا استفاده می‌کنند از مهم‌ترین دلایل   افزایش جرایم اقتصادی و فیشینگ در فضای سایبری است.

افزایش فیشینگ

وی اذعان کرد: بیشترین دستگیری های انجام شده مجرمان در فضای مجازی بیشتر مربوط به جرایم اقتصادی و فیشینگ می‌شود.

سرهنگ جهانشیری نیز خبر داد: بعد از تهران بزرگ بیشترین جرم در حوزه فضای مجازی در خراسان به وقوع پیوسته که به همین منوال بیشترین دستگیری‌ها و کشفیات نیز در خراسان انجام می‌شود.

کاهش سن مجرمین در فضای مجازی

وی تصریح کرد: میانیگین مجرمین فضای مجازی بین ۱۴ تا ۲۵ سال بوده و یکی از دلایلی که سن در این جرایم کاهش پیدا کرده دسترسی آسان و راحت کودکان و عدم آگاهی والدین به اسیب‌های فضای مجازی است.

رییس پلیس فتای استان خراسان رضوی شرح وظایف این بخش را این‌گونه تشریح کرد: ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعّالیّت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه‌ی اطلاعاتی، حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملّی، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطّلاعات برای پیش‌گیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام هماهنگی‌ها و عملیات‌ برای انجام و تحقّق فعّالیّت‌های غیرقانونی و ممانعت از تعرّض به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه در فتا از جمله‌ی وظایف و مأموریت‌های پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست.

وی گفت: امروز پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با توكل به خداوند متعال و با پایبندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اطاعت و پیروی از فرماندهی معظم كل قوا با ایمانی قوی، مقتدر و هوشمند، تیزهوش و حرفه ای، چابك و جوان متشكل از متخصصین، مهندسین و كارآگاهان خود، پای به عرصه تأمین كنندگان امنیت در این فضا می گذارد.

سرهنگ جهانشیری افزود: بدیهی است ایجاد همدلی، تعامل و همكاری تمام دستگاه های اجرایی كشور و مشاركت شما عزیزان در تأمین امنیت فتا امری مهم و غیرقابل انكار می باشد.

سایت‌های واسطه‌گر

وی توصیه کرد: سایت‌های واسطه‌گر به دنبال معرفی یک کالا و تبلیغات ان هستند و مسئولیتی در قبال اصالت کالا نداشته و ممکن است کلاه‌برداری‌ نیز در این سایت‌ها صورت بگیرد.

تخصصی شدن پلیس

سرهنگ جهانشیری خبر داد: رویکرد ناجا به سمت تخصصی رفتن حوزه‌های پلیس بوده و این به معنی هوشمندسازی بوده و در دستورکار ناجا قرار گرفته و رصد فضای مجازی با پلیس فتا بوده اما انجام ماموریت آن به عهده حوزه تخصصی پلیس است.

کانال‌های بی هویت

وی در خصوص کانال‌های بی هویت تلگرام توضیح داد: شناسنامه‌دار شدن کانال‌های تلگرامی بر عهده وزارت ارشاد بوده و اگر کانال و گروهی بدون انجام مراحل قانونی در این فضا مشغول فعالیت و تبادل اطلاعات و اخبار باشد مشخصا جرم صورت گرفته و شخص ادمین ان مجرم شناخته شده و بیشتر این‌ گروه‌ها شناسایی می‌شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *