مشهد، میزبان نهمین جشنواره عکس رضوی

مریم اصغری
روز گذشته نشست خبری و رونمایی از پوستر جشنواره عکس رضوی در دفتر معاونت هنری و سینمایی ارشاد خراسان برگزار شد. جشنواره عکس رضوی با رویکرد مستندگرایانه و متکی بر ذهنیت خلاق عکاسی است و تولید محور خواهدبود. شایان ذکر است این جشنواره با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و تعدادی از بخش های غیردولتی برگزار شده است. دبیر نهمین جشنواره سراسری عکس رضوی، محمدرضا محمدی معاون هنری و سینمایی ارشاد و دبیر اجرایی جشنواره، مهدی زابل عباسی مدیرعامل انجمن عکاسان رضوی است.

انجمن عکاسان مجری جشنواره

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: اواخر سال گذشته با تصمیم به اعلام آمادگی در گرایش جشنواره عکاسی رضوی و صحبت با دکتر مروارید، تصمیم گرفته شد که در سال جدید میزبان این جشنواره باشیم و این موضوع با پیشنهاد به رئیس بنیاد بین-المللی و شورای سیاست گذاری، مورد تصویب قرار گرفت و جلساتی جهت بررسی شیوه کار برگزار شد. در نهایت اجرای جشنواره به انجمن عکاسان واگذار شد و به این منظور دبیر خانه ای در اختیار آن ها قرار گرفت. همچنین برگزاری جشنواره نیاز به مشورت با دستگاه های دیگر و دعوت از داوران داشت که در دستور کار قرار گرفت و با تامین اعتبارات و بار مالی این حوزه و نهایتا با کسب اجازه از مقام مدیر کل ارشاد، موضوع برگزاری نهایی و فراخوان چاپ شد.
محمدی افزود: شورای سیاست گذاری از مدیر کل و معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل بنیاد بین المللی اما رضا(ع)، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان و کارشناسان معاونت امور سینمایی تشکیل شده است و همچنین به فراخور برگزاری جلسات، از سایر دوستان در حوزه های دیگر مثل شهرداری، آستان قدس رضوی و کارشناسان صاحب نظر دعوت به عمل آمد که خروجی تشکیل شورای سیاست گذاری، نهایی شدن فراخوان و عملیاتی شدن جشنواره بود.
محمدرضا محمدی تصریح کرد: جشنواره عکس رضوی سه هدف را دنبال می کند. هدف اول، اشاعه فرهنگ منور رضوی از طریق عکاسی به شکل تلاش در صحت و صیانت تاریخ معنوی و معماری اماکن دینی و مذهبی، هدف دوم گسترش فعالیت های فرهنگی و مذهبی مرتبط با سیره ائمه و معصومین به ویژه امام رضا(ع) و هدف سوم گرامیداشت پدیدآورندگان آثار هنری برتر در حوزه عکاسی بود. همچنین جشنواره در سه بخش حرفه ای، تلفن همراه و اردو برگزار می شود. موضوعات جشنواره اشاعه فرهنگ رضوی شامل عکاسی اجتماعی در زیر گروه معرفت، کرامت انسانی در سیره حضرت امام رضا(ع)، آداب زیارت، نماز، دعا و نیایش، ایثار و شهادت است. همچنین از دیگر موضوعات جشنواره، اماکن متبرکه در حوزه های حریم مطهر امام رضا(ع)، امامزادگان، عتبات، مساجد و حسینیه ها، آئین های دینی و مذهبی در جهان اسلام به شمار می رود. در بخش عکاسی معماری، نیز عکاسی هنر معماری و اسلامی مدنظر این جشنواره خواهد بود.
وی در پایان بندی صحبت های خود افزود: شرایط شرکت در جشنواره در فراخوان اعلام شده که در سایت انجمن عکاسان خراسان رضوی موجود است بارگزاری شده و عکاسان می توانند آثار خود را تا ساعت 24 هجدهم آذرماه نودوهشت، در تمام زمینه های اعلام شده و منطبق با موضوعات، به جشنواره معرفی کنند. در بخش حرفه ای و تلفن همراه هرکدام هشت برگزیده و در بخش اردو، سه نفر برگزیده خواهیم داشت و جوایز افراد برتر در اختتامیه اهدا خواهد شد.
نقش عکاسی در ارتقاع فرهنگ انسانی

حجت الاسلام حسین سیدی، معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در ارتباط با جشنواره عکاسی رضوی بیان کرد: هنر، یکی از بهترین روش های ماندگار در ارتقا فرهنگ انسانی است و یکی از پرمخاطب ترین هنرها، عکس و فیلم است که حتی نوسان اقتصادی تاثیر چشم گیری در آن ندارد. در حال حاضر هر کسی می تواند با عکاسی، صحنه ای را ماندگار کند و گاهی عکس ها به اندازه یک کتاب یا سخنرانی کامل، حرف دارند و این قدرت هنر است.
او ادامه داد: برای برگزاری این جشنواره، همه استان ها متقاضی هستند. اما با وجود حضور حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد، بهترین مکان برای برگزاری جشنواره عکس رضوی، مشهد مقدس است و امیدوارم به بهترین شکل برگزار و نیز شاهد افتخارآفرینی در حوزه عکاسی رضوی باشیم.
در پایان لطفی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان خراسان رضوی بیان کرد: پس از چند سال که عکاسان خراسان منتظر این اتفاق مهم بودند، مجددا جشنواره عکس رضوی به مشهد بازگشت و این اتفاق بسیار باعث خوشنودی است و امیدوارم بتوانیم میزبان استقبال پرشوری باشیم.

image_print
1 پاسخ
  1. عنایت الله بصیر
    عنایت الله بصیر گفته:

    سلام تقدیم لطفاً شماره موبایل برایم ارسال کنید عکس فیلم ارسال کنم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *