مهارت‌آموزی زوجین ؛

افزایش ۴ساعت طلایی به ۱۲ ساعت آموزش

عاطفه خوافیان- قائم مقام و معاون فنی بهداشت استان خراسان گفت: آموزش های حین ازدواج از ۲ساعت به ۶ ساعت برای هر زوج افزایش یافت.

به گزارش صبح امروز فرهمند در نشست خبری که صبح روز سه‌شنبه در محل معاونت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد افزود:براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سطح کشوردر امر خانواده آموزش های حین ازدواج برای زوجین از ۴ساعت به ۱۲ساعت برای هر زوج افزایش یافت.

وی تصریح کرد: هرساله در استان خراسان رضوی ۵۳ هزار زوج ازدواج می کنند که حدود ۳۴تا۳۶هزار زوج زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مابقی زیر مجموعه سایر دانشگاه های استان می باشند.

فرهمند ادامه داد: با توجه به ابلاغیه ای که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است دانشگاه علوم پزشکی مشهد متولی برگزاری این آموزش ها در سطح استان خراسان و همچنین سایر دانشگاه‌های سطح استان بوده که به زودی اجرایی می‌شود.

وی عنوان  کرد: لازمه اجرایی شدن این برنامه ایجاد هماهنگی بین ارگان ها واطلاع رسانی شایسته به مردم است که تا کنون موفق بوده است.

فرهمند توضیح داد: تا کنون زوجین تمام کارهای خود را انجام می دادند و سپس برای آزمایش ها و آموزش ها مراجعه میکردند اما با اجرایی شدن این برنامه آموزش ها در دو روز انجام خواهد شد به همین دلیل لازم است تا به آنان در این خصوص اطلاع رسانی شود تا برنامه های خود را طوری هماهنگ نمایند که دچار مشکل نشوند.

فرهمند در پایان سخنان خود تبیین کرد: دلیل برگزاری این آموزش ها این است تا این انگیزه در زوج ها ایجاد شود که ازدواج و زندگی نیز نیاز به آموزش دارد. هرچند کافی نیست اما برای ارتباط بعدی زوج ها با این نهاد ها و ادامه ی آموزش ها در طول زندگی ایجاد انگیزه می‌شود.

مدیر سلامت و جمعیت معاونت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این نشست گفت: به دنبال بند چهارم ابلاغ سیاست کلی جمعیت در سال ۹۳ توسط مقام معظم رهبری مبنی بر تاکید بر تحکیم بنیان خانواده و پایداری از طریق تکمیل و اصلاح آموزش های عمومی ، یکی از این آموزش ها ،آموزش های حین ازدواج است که طبق قانون متولی انجام آن مرکز بهداشت استان یا دانشگاه علوم پزشکی هستند.

حامد قضاوی افزود: طبق قوانین موجود احکام و آموزش های قبل از ازدواج برعهده سازمان جوانان است و خوشبختانه وزارت بهداشت با همکاری سایر سازمان ها برنامه های خاصی برای بعد از ازدواج نیز در نظر دارد.

وی تشریح کرد: ۲اتفاق مبارک و فرخنده در راستای اجرای این برنامه افتاده است اول اینکه تا کنون نقش اصلی این امر بر عهده مراکز بهداشت بود اما خوشبختانه با دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی،رفرنس های آموزشی برای تمامی مباحث آموزشی ،مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی ودر تمام کشور یکسان می باشد یعنی در کل کشور یک رفرنس برای کلیه مباحث تدریس می شود ، این امر از پراکنده گویی و سلیقه گویی جلو گیری می کند.

قضاوی مورد دوم را این‌گونه توضیح داد: ورود سازمان هایی همچون دادگستری، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بهزیستی در امر آموزش های حین ازدواج است.

وی در خصوص طرح برگزاری کلاس های آموزشی حین ازدواج بیان کرد: از چند سال پیش با حمایت استانداری خصوصا قسمت بانوان توسط خانم سلجوقی قصد انجام چنین طرحی وجود داشته و با جلسات مشترکی که برگزار شد سرانجام این برنامه با ابلاغ وزارت به صورت اجرایی در شهرستان ها در خواهد آمد.

وی عنوان کرد: تاکنون این طرح به صورت آمورزش های ۲ساعته بوده است یعنی زمانی که زوجین به محضر مراجعه می نمودند ،از محضر معرفی نامه می گرفتند وسپس به مراکز منتخب مراجعه و درکلاس های ۲ساعته که قسمت اعظم آن سلامت باروری بود شرکت می کردند و در اتنها همان روز با برگه ی آزمایش مبنی بر عدم وجود مشکل برای ازدواج به محضر مراجعه می کردند.

وی تبیین کرد:با توجه به فرصت مناسبی که برای کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه طلاق و آگاه سازی زوجین به وجود آمده است و به دستور شورا و سایر نهاد ها ۲ساعت آموزش حین ازدواج به ۶ساعت برای زوج افزایش یافت.

وی ادامه داد: کلاس های ۲ساعته سلامت باروری همچنان ادامه دارد  و۴ ساعت کلاس احکام حقوقی و قضایی خانواده و روان شناسی زوجین به آن اضافه شده است.

وی ابراز کرد : اساتید بسیار بارزی از سازمان های مربوطه برای تدریس معرفی می شوند، یعنی سازمان دادگستری در زمینه احکام قضایی خانواده ،سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه احکام فقهی خانواده و بهزیستی در زمینه روان شناسی اساتید بارزی را معرفی می کنند .

وی در خصوص جزئیات این طرح ابراز کرد: زوجین پس مراجعه به محضر و دریافت معرفی نامه  به صورت دوروز ، صبح تا ظهربه مراکز بهداشت مراجعه می نمایند ،روز اول آزمایش های لازم را میدهند و در کلاس احکام و روان شناسی شرکت می کنند سپس در روز دوم در کلاس سلامت بارداری شرکت کرده و بادریافت برگه خود به محضر مراجعه میکنند.

قضاوی خاطر نشان کرد:هدف از برگزاری این نشست اطلاع رسانی به مردم ظرف ۱تا ۲ماه قبل از آعاز این طرح می باشد تا زوجین بدانند روال کار به چه صورت انجام خواهد شد وبرنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا در این ۲روز دچار مشکل نشوند.

وی تاکید کرد: شرکت دراین کلاس هابرای تمامی زوجین الزامی میباشد واگر کسی در این کلاس ها شرکت نکند محاضر حق ثبت عقد را ندارند، مگر اینکه مراکزبهداشت در شرایط خاص به آنها گواهی بدهد.

وی در خصوص زمان اجرایی شدن این طرح توضیح داد:زیر ساخت ها برای اجرایی شدن این طرح به طور تقریبی آماده شده است ؛ اساتید معرفی ودر حال تایید صلاحیت نهایی می باشند ، پس از تایید صلاحیت نهایی اساتید عقد قرارداد با آنان صورت می گیرد و طبق هماهنگی این طرح از مشهد آغاز و ظرف چند ماه آینده به تفکیک به شهرستان های استان اضافه خواهد شد. امید است تا پایان سال این آموزش ها که آرزوی همه دلسوزان خانواده است در تمام شهرستان های استان اجرایی شود.

وی بیان کرد: قطعا ممکن است در حین کار مشکلات اجرایی پیش بینی ناپذیری به وجود بیاید. اما در نظر سنجی هایی که در سایر استان ها انجام شده ،زوجین از این کلاس ها بسیار راضی بوده اند.

وی در پایان سخنان خود ابراز کرد: این کلاس ها فرصت بسیار مناسبی برای حساس سازی زوجین نسبت به شرکت در کلاس ها و آموزش های تکمیلی می باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *