دو عضو شورای شهر، وعده ها ، باید ها و نباید ها را نسبت به مسئله ترافیک اطراف حرم مطرح کردند:

ترافیک دغدغه ها

رئیس کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهدمقدس گفت: مشکل ترافیک علی الخصوص در هسته مرکزی شهر و محدوده اطراف حرم مطهر رضوی جز با بهره‌گیری از حمل‌ونقل عمومی میسر نیست؛ در کنار این اقدام میتوان همچون سایر کشورها، مرکز شهر را تبدیل به پیاده‌راه کرد.

احمد نوروزی در نشست صمیمی اعضای کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر و مدیر منطقه ثامن با ساکنان خیابان اندرزگو که در مسجد ملاحیدر برگزار شد، با بیان اینکه پیشتر رویکرد حاکم بر بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، ساخت و احداث پروژه های بزرگ با کاربری های تجاری و اقامتی بوده است، اظهارکرد: در این دوره از مدیریت شهری بواسطه تاکیدات شورای پنجم، سیاست غالب تغییر پیدا کرده و آن تکیه بر ظرفیت های مردمی و پیشبرد اهداف و بازسازی با مشارکت ساکنان است.

نوروزی افزود: پیرو همین موضوع، تشکیل سازمان بازآفرینی به تصویب شورای شهر رسید و درصدد هستیم با بکارگیری تسهیگران و از طریق گفتگو با مردم و متقاعدکردن آنها جهت مشارکت، ساکنان محله خود را بهتر از گذشته بسازند.

وی با بیان اینکه به منظور احیا بازارهای تاریخی و ارزشمند سرشور و قالی‌فروش‌ها طرح های خاصی تعریف شده است، گفت: گروه های تسهیلگری به زودی در محلات هدف بازآفرینی، از جمله 9 محله منطقه ثامن مستقر می‌شوند و کار را با حضور مردم و برای مردم پیش خواهند برد.

در این جلسه مطالب و نکات مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد که درخواست داشتند از سوی مدیران شهری پیگیری شود و نوروزی در این خصوص تصریح کرد: حدود اختیارات شورای شهر و شهرداری تعریف شده است و شهروندان عزیز مطمئن باشند که براساس آنها مسائل را پیگیری می‌کنیم.

ساخت پارکینگ، یکی از پیشنهاداتی بود که برخی از شهروندان مطرح کردند و رئیس کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهد در پاسخ گفت: مشکل ترافیک علی الخصوص در هسته مرکزی شهر و محدوده اطراف حرم مطهر رضوی جز با بهره‌گیری از حمل‌ونقل عمومی میسر نیست؛ در کنار این اقدام میتوان همچون سایر کشورها، مرکز شهر را تبدیل به پیاده‌راه کرد.

نوروزی خاطرنشان کرد: در عین حال، امیدواریم با تکمیل خطوط مترو، شرایط را به نحوی فراهم کنیم که شهروندان و زائران و گردشگران از هرنقطه شهر به راحت‌ترین شکل ممکن به حرم مطهر دسترسی پیدا کنند؛ خوشبختانه تاکنون تلاش های خوبی انجام شده و درصدد هستیم تا 2 سال آینده حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری در خط 3 قطارشهری به بهره‌برداری برسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد با تاکید مجدد بر اینکه سیاست مدیریت شهری، بازسازی بافت پیرامونی حرم مطهر با مشارکت مردمی و ساکنان است، تصریح کرد: شرایط باید برای حضور مردم محیا شود ولی با متراژ های کوچک 60 یا 70 متری نمی‌توان بازسازی کرد؛ در چنین شرایطی مالکان باید با تجمیع املاک اقدام به بازسازی نمایند و شهرداری نیز با تخفیف در پروانه و دیگر تشویق‌ها، حمایت می‌کند.

ترافیک خیابان های منتهی به حرم مطهر باید به خارج از این محدوده منتقل شود

نایب رئیس کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهدمقدس گفت: به منظور چاره‌اندیشی برای رفع ترافیک سنگین هسته مرکزی شهر، دو رویکرد وجود دارد که یکی از آنها ساخت پارکینگ بوده و دیگری انتقال ترافیک به قبل از محدوده یاد شده است؛ خوشبختانه پارکینگ های خوبی در فواصل حدود 500 متری حرم مطهر ایجاد شده ولی زائران از آنها استفاده نمی‌کنند و تمایل دارند با خودرو خود به نزدیک‌ترین نقطه به حرم مطهر دسترسی داشته باشند.

سیدمحسن حسینی‌پویا با بیان اینکه ریشه بخشی از ناامنی‌ها، متکدیان و افراد معتاد هستند، اظهارکرد: مراقبت و نگهداری از این‌ها در صلاحیت بهزیستی است ولی چون بعنوان یک مشکل شهری شناخته می‌شود، شورای پنجم شهر مشهد نیز به یاری این مجموعه شتافته و 2 میلیاردتومان برای جمع‌آوری و نگهداری از معتادین متجاهر بویژه در مرکز شهر اختصاص داده است.

بخشی از مسائل مطرح شده در این نشست، مربوط به کوچه سرشور بود و حسینی پویا در این خصوص گفت: این کوچه در منطقه 8 شهرداری قرار دارد ولی در عین حال شهروندان عزیز آگاه باشند که طرح مناسبی برای بدنه سازی بازار سرشور و بازار فرش در دست انجام است که نمای سنتی خوبی شبیه آنچه در بازار تبریز شاهد هستیم، به این دو بازار می‌بخشد و بازار فرش را به کوچه سرشور متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح پیش‌بینی شده مشکلات ترافیکی و عبور و مرور را رفع خواهد کرد، تصریح کرد: گروه های تسهیلگری نیز برای همراه شدن مردم ایجاد شده و ثمرات خوبی در پی خواهد داشت.

حسینی‌پویا درخصوص نظافت منطقه ثامن نیز گفت: این منطقه سالانه میزبان 30 میلیون نفر است و اگر مقایسه‌ای بین شهرهای مذهبی نه تنها ایران، بلکه دنیا داشته باشیم، مشهد جزو تمیزترین شهرها محسوب می‌شود؛ در برخی از محلات منطقه ثامن 3 شیفته نظافت داریم ولی با توجه به حجم بالای رفت و آمد ممکن است مشکلاتی نیز وجود داشته باشد.

نایب رئیس کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهد درخصوص مشکلات ترافیکی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز خاطرنشان کرد: به منظور چاره‌اندیشی برای رفع ترافیک سنگین هسته مرکزی شهر، دو رویکرد وجود دارد که یکی از آنها ساخت پارکینگ بوده و دیگری انتقال ترافیک به قبل از محدوده یاد شده است.

حسینی پویا با تاکید بر اینکه ساخت پارکینگ به منزله دعوت مردم برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی و تشدید ترافیک است، اظهارکرد: خوشبختانه پارکینگ های خوبی در فواصل حدود 500 متری حرم مطهر ایجاد شده ولی زائران از آنها استفاده نمی‌کنند و تمایل دارند با خودرو خود به نزدیک‌ترین نقطه به حرم مطهر دسترسی داشته باشند؛ انتقال ترافیک به خارج از محدوده در کاهش ترافیک تاثیرگذار است و کمک و همراهی مردمی را می‌طلبد.

وعده بهره برداری از خط 3 متروی در 2 سال آینده، ساخت پارکینگ خارج از محدوده اطراف حرم و انتقال ترافیک به قبل این محدوده، تبدیل خیابان های اطراف حرم به پیاده راه، جمع آوری متکدیان ، استقرار گروه های تسهیلگری در منطقه ثامن بخشی از گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر مشهد از جلسه دو عضو شورای شهر با مردم است، تقریبا نزدیم به دو سال از عمر شورا به پایان رسیده و هنوز از اما و اگر و باید و نباید صحبت می شود، اگر روند همین گونه باشد به سرعت برق و باد فرصت دو ساله دیگر به پایان رسیده و خیلی زود برای این بایدها، نباید ها و وعده ها دیگر دیرخواهد بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *