سازمان انتقال خون پشت در انتظار با تولییت آستان قدس

عاطفه خوافیان- مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در راستای پیگیری مالکیت زمین پایگاه ثامن  منتظر اجابت درخواست دیدار با تولییت آستان قدس هستیم.

به گزارش صبح امروز حمیدرضا اسلامی صبح روز سه‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی اهدای خون در دفتر مدیر کل برگزار شد افزود:  حجم مصرف خون با پیشرفت جراحی در خراسان رضوی به ویژه در مشهد به دلیل حضور زائران و توریسم سلامت افزایش پیدا کرده و این امر سبب شده تا با مشکل فرآورده‌های خونی رو به  رو شویم.

وی تصریح کرد: در دوسال گذشته تعداد تختهای درمانی استان به سه هزار تخت افزایش یافته این درصورتی است که تعداد پرسنل این سازمان هیچ افزایشی نداشته و  با توجه به بازنشسته شدن نیروهای سابق با مشکل کمبود نیرو مواجه می‌شویم.

وی ابراز کرد: پس از رایزنی‌های بسیار با معاونت اراضی آستان قدس۲۰۰مترمربع در اختیار این سازمان قرار داده شد اما اکنون آستان قدس نامه فرستاده که یا ماهیانه مبلغی ۱۲ میلیون پرداخت کرده یا زمین را تخلیه و تحویل استان بدهید.

اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر سازمان انتقال خون خراسان رضوی حامی و تامین‌کننده خون ۶۰ بیمارستان در سطح  استان بوده که با افزایش تخت های بیمارستانی برای تامین خون و فرآورده های خونی دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به این موضوع که نیمی از اهداکنندگان این سازمان به صورت مستمر به اهدای خون مبادرت می‌کنند، ادامه داد: ۱۹۵ هزار و ۲۷۵ نفر طی سال ۱۳۹۷ به پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد از  ۱۵۱ هزار و ۱۱۸ نفر خونگیری صورت پذیرفت.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز ۶۵ هزار و ۵۵۳ نفر به پایگاههای خراسان رضوی مراجعه کرده اند که از این تعداد از ۴۹ هزار و ۴۸۵ نفر  خونگیری صورت گرفت که این آمار نسبت بهمدت مشابه  سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

اسلامی افزود: هشت هزار و ۴۷۹ نفر نیز برای بار اول طی چهار ماه نخست امسال  در این استان خون خود را اهدا کردند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: هم اینک در خراسان رضوی ۹۴ درصد از اهدا کنندگان مرد  و شش درصد زن هستند که این رقم مناسب نیست و  باید برای اهدای خون در بین بانوان بیشتر ترویج شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۳۶۶ هزار و ۲۲۶ کیسه و فرآورده خونی در خراسان رضوی تولید شد که در مقایسه با سال قبل آن رشدی چهار درصدی داشته است.

اسلامی با اشاره به نبود زیر ساخت مناسب در حوزه انتقال خون در خراسان رضوی افزود: تجهیزات موردنیاز اداره کل انتقال خون در این استان مناسب نیست و ساخت ساختمان‌ اداری جدید این اداره کل با گذشت ۱۰ سال تنها ۳۰ درصد رشد داشته است و ساختمان مرکزی آن هنوز استجاری است که این امر سبب بروز مشکلاتی هم در این بخش شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *