اشتغال زایی معتادین هنرمند

اعتیاد بلای خانه مان سوزی است که  انسان های بسیار زیادی رامشغول به خود می کند و دام این بلای شیطانی همیشه برای افراد دراجتماع پهن بوده و تنها کافیست تا فرد به دلایل گرفتاری های خانوادگی ، دغدغه های روزمره خود در زندگی و یا معضلات بسیار دیگر پا در ایندام وسوسه انگیر بگذارد آن وقت هم خود را در کام تباهی فرو برده و همزخم  بزرگی  بر پیکره جامعه وارد نموده است.

عده ای در این جاده  پر ازپیچ و خم ، اعتیاد تمام دست رنج های خودرادر زندگی از دست می دهند و تا انتهای این مسیر تک نفره بدون هیچپشتوانه ای پیش می روند اما همیشه این مسیر پرتلفات که انسان هازیادی  به صورت ناخواسته  و از روی یک دقیقه غفلت در آن گام برمی دارند بی بازگشت نبوده و افراد زیادی  در اواسط راه ، اراده به شروعی دوباره می کنند .

درحقیقت ترک یک معتاد از وابستگی به مواد مخدر و بازگشت او به سوی زندگی  جدید،  سرآغاز فصل شکفتن بعد از یک پائیز مه گرفته بر روی خواسته ها و داشته های وی و نجات یک جامعه است  اما مسئله مهمی کهدر همین رابطه وجود دارد پذیرفته شدن آنها  بعد از ترک اعتیاد توسطمردم است به طوریکه اگر بعد از بازپروری  همچنان با تصور یک معتاد،پشت حصارهای اجتماع  باقی بمانند و احساس تعلق نکنند  و از ظرفیتهای درونیشان استفاده نشود این گرداب مصیبت همچنان ادامه دارد.

هنر در راه خدمت به معتادین

همه ما از کنار نقاشی های دیواری خیابان گذر کرده ایم و شایدتصاویر نقش بسته بر روی دیوار ، آن قدر برایمان جذاب بوده که چنددقیقه ای  شیفته زیبایی هایش شده باشیم ، بدون آن که بدانیمصاحب این اثر هنری کیست  و شاید جالب باشد که بدانیم نقاش یکی از همین معتادینی است که حالا دیگر در حرفه نقاشی استادی شده و ازاین طریق برای خود و خانواده اش روزی حلال کسب می کند.

احمد رنجبر یکی از پیمان کاران نقاشی دیواری در شهرداری مشهداست که  پی به استعداد  هنری افراد رها شده از دام اعتیاد برده وبرایشان اشتغال زایی کرده است وی که 7 نفر را تاکنون برسر کار آورده درهمین رابطه می گوید: بسیاری از این افراد پس از بیرون آمدن از کمپترک اعتیاد بی پشتوانه هستند و نیازمند  اشتغال زایی اند.

وی ادامه می دهد: حدود سه سال است که بسیاری از معتادین را پس ازترک به کار خود می آورم چراکه در آنها استعداد بسیار خوبی در نقاشی دیده می شود و بعد از اینکه اثر هنری خود را در برابر دید همگان می بینند احساس وجود در اجتماع می کنند.

شرط ورود به کار رهایی کامل از اعتیاد است.

این پیمانکار نقاشی در رابطه به سفارش هایی که تا کنون از سوی آشناایان و خانواده ها برای ورود به اشتغال این افراد داشته می افزاید: یکی از شرط های لازم برای ورود به این کار ترک کامل اعتیاد است بهطوریکه باید شرایط اخلاقی و سلامت جسمی را داشته باشند.

وی در خصوص نحوه ورود به این کار می افزاید: بعضی از آنها از طریقکمپ ترک اعتیاد خلق آباد معرفی می شوند که پس از گذراندن دوره های آموزشی جذب کار می شوند و یا به صورت روز مزد بین 50 تا60 هزارتومن و یا به صورت ماهیانه 1 میلیون تومان دستمزد دریافت می کنند.

رنجبر درباره ی  خلقیات آنها در هنگام کار پاسخ می دهد: بسیاری ازاینان بعد از شروع به کار گذشته خود را فراموش می کنند و چون استعدادنقاشی در آنها نهفته شده است احساس کشف شدن می کنند و در نحوهآداب ومعاشرت بسیار از هنر تاثیر می گیرند.

هر دستی که در رضای خدا گرفته شود خوب است

این پیمانکار شهرداری در خصوص میزان رضایت از فعالیت اینافراد در حوزه هنر می گوید: همه آنها به خوبی و باجان و دل کار می کنند ،و سر قول هایشان مبنی بر روی نیاوردن مجدد به خلاف ایستاده اند.

وی تصریح می کند: این افراد به دلیل مشکلاتی که داشته اند بهاعتیاد روی آورده اند به طوریکه شاید اگر زمینه برای پرورش استعدادهای هنری آنها وجود داشت حتما جزو هنرمندان  موفق در جامعه  بودند .

رنجبر درباره چگونگی اعتماد به این قشر و به کار گرفتن آنها بیان می کند: معتاد یک انسان است و اگر نتوان به آنها اعتماد کرد معلوم نیست چهسرنوشتی برای آنها رقم خواهد خورد و این افراد اگر در جامعه دیده شوندبر روی شخصیت آنها تاثیر بسیار زیادی می گذارد. و در کل هردستی که برای رضای خدا گرفته شود خوب است.

دوستان ناباب علت اعتیاد بسیاری از جوانان است.

ناصر.خ یکی از افراد بازپروری شده از کمپ ترک اعتیاد است .وی که 6 ساله پیش ازدواج کرده و صاحب یک فرزند بوده  به مدت چند سالاعتیاد به مواد مخدر از نوع سنتی داشته و علت گرفتاری اش در داماعتیاد را دوستان ناباب می داند اما اکنون دو سال است که از کمپ ترکاعتیاد به دل جامعه بازگشته  و درکنارآقای رنجبر بر روی دیوارهای شهرنقاشی می کند.

وی  که در حین اعتیاد مشغول به کار بوده  و تمام پس اندازش را صرفتهیه مواد مخدر می کرده پاسخ می دهد: بعد از مدتی از اعتیاد خستهشدم و خودم را در نابودی کامل دیدم و تصمیم گرفتم تا دوباره احیا شوم.

ناصر .خ درباره دوران اعتیادش می گوید: من به همه توصیه می کنم بههیچ عنوان دنبال این کار نروند چراکه اعتیاد آدم را بی غیرت می کند.

با نقاشی امید به زندگی پیدا کرده ام

این فرد معتاد که از همه ی جوانان می خواد تا به طرف اعتیاد نروند ادامهمی دهد: ازبچه گی علاقه مند به نقاشی بودم اما به دلیل اعتیاد نتوانستهام آن را دنبال کنم اما اکنون هنر امید را به زندگی  من بازگرداند.

ناصر.خ در خصوص چگونکی به دست آوردن جلب اعتماد دیگران به خودمی گوید: خود فرد باید بخواهد که تغیر کند و دیگر سراغ زندگی قبلی خود نرود و اگر در راه موفقیت تلاش کند قطعا نتیجه بسیار خوبی خواهد گرفت و نگاه دیگران را به خود تغیر میدهد.

وی تصریح می کند: ترک یک فرد از اعتیاد به منزله تولد دوباره اوست وحیف است که بعد از آن همه سختی دوباره به خانه اول بازگردی.

اشتغال زایی برای معتادین مساله مهمی است به طوریکه اگر بستری مناسب برای حضور آنها در جامعه فراهم شود و نگاه اطرافیان نسبت بهاین باور که آنها هم عضوی از اجتماع هستند تغییر پیدا کند بی شکمی توان در راه بهبود آنها گام برداشت.

نگار طاهونچی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *