رقابت چند تیم مدعی در لیگ برتر نشانه پیشرفت فوتبال نیست

  • پیشکسوت مشهدی فوتبال ایران،‌ گفت: در زمان حضورکارلوس کی‌روش فرصت سوزی کردیم و در کنار او ازیک مربی ایران نگذاشتیم تا در آینده از تجربیاتشاستفاده کنیم. «حشمت مهاجرانی» از جمله مربیانایرانی است که افتخارات زیادی در کارنامه ورزشیخود دارد. آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیاو همچنین نخستین صعود تیم ملی به بازی‌های المپیکو جام جهانی تحت هدایت این مربی برای فوتبال ایرانرقم خورد. مهاجرانی در مورد مسائل مختلف فوتبالایران صحبت‌هایی را مطرح کرده که در ادامه میخوانید.

*لیگ برتر به اوج حساسیت خود رسیده و در حالحاضر چند تیم شانس رسیدن به قهرمانی دارند؟

رقابت قهرمانی در حال حاضر بین دو تیم در جریاناست و تا چند هفته قبل چند تیم مختلف در این گردونهحضور داشتند اما با نتایجی که تراکتورسازی واستقلال گرفته این رقابت دیگر فقط بین پرسپولیس وسپاهان است. پرسپولیس با اختلاف سه امتیازی کهنسبت به سپاهان دارد از یک حاشیه امنیت خوببرخوردار است. در فوتبال ایران قدرت‌ها آن قدر به همنزدیک شدند که این مسئله باعث شده هیچ بازی قابلپیش‌بینی نباشد. در نهایت هم می‌بینیم رقابتقهرمانی بین دو تیمی است که در جام حذفی هم برایکسب عنوان قهرمانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

*آیا رقابت چند تیم برای کسب عنوان قهرمانی نشان ازپیشرفت فوتبال باشگاهی ایران دارد؟

خیر، این مسئله دلیل پیشرفت فوتبال نیست بلکه بهبودجه باشگاه‌ها بازمی‌گردد. قبل از شروع لیگ برخیتیم‌ها با توجه به نیروی اقتصادی که دارند برای صعودنکردن و برخی برای قهرمانی بسته می‌شوند. تیم‌هاییمثل نفت مسجدسلیمان، پارس جنوبی جم، استقلالخوزستان، سپیدرود وبا مشکلات اقتصادی روبه‌روهستند و دائم می‌بینید که از نگرفتن حقوق خود گلایهمی‌کنند. این تیم‌ها معمولا به دلیل اوضاع بدی که دارندنمی‌توانند نتایج خوبی بگیرند. درصد تیم‌های که باوجود مشکلات مالی می‌توانند به رقابت بالای جدولبیایند، بسیار کم است. تیمی مثل سایپا هم امسال اینمشکل را داشت. در کل تمامی این مسائل باعث شد کهدر لیگ امسال چند تیم در گردونه رقابت باشند اما اینمسئله را نمی‌توان دلیل پیشرفت فوتبال ایران دانست.

*این روزها سکوهای ورزشگاه‌ها به محل جنگ و جدالطرفداران با یکدیگر تبدیل شده،‌چه راهکاری برای حلاین مشکل وجود دارد؟

این مسائل در همه جای دنیا وجود دارد. در برخیکشورها این اتفاقات بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. نوع صحبت مربیان و مدیران باشگاه‌ها در کنترل ایناتفاقات بسیار تاثیرگذار است. خیلی از مصاحبه‌هاییکه انجام می‌شود تاثیراتش روی سکوها مشاهده وباعث تحریک هواداران می‌شوند. مربیان و مسئولانباشگاه‌ها باید در صحبت‌های خود تمامی جوانب را درنظر بگیرند و آرامش را به هواداران خود تزریق کنند. هواداران هم باید حرمت یکدیگر را و کسانی که در حالانجام بازی هستند را حفظ کنند و از توهین و زدناتهام بپرهیزند. ما اعتقاد به پوریای ولی و روح پاکورزش داریم به همین خاطر توصیه می‌کنم هواداران ولیدرها از توهین به بازیکنان بپرهیزند و به خاطر یکمصاحبه با سرنوشت مربی و یک بازیکن بازی نکنند. این مشکل خیلی بزرگی نیست و می‌توان آن را حل کرد.

*بعد از اتمام جام ملت‌ها هنوز سرمربی جدید تیم ملیانتخاب نشده است. در این مورد چه نظری دارید؟

فرصت‌هایی که داشتیم را خودمان سوزاندیم. فرصت‌های طلایی در اختیار ما، از دست رفته‌اند. وقتیکارلوس کی‌روش 8 سال سرمربی تیم ملی ایران بود،یک مربی وطنی کنار او نگذاشتیم تا بتوانیم  در آیندهاز دانشی که او به دست می‌آورد استفاده کنیم. مشکلات از زمان کی‌روش شروع شد. علی کریمی کهخودش از کادر فنی رفت اما او تحمل حضور افشینپیروانی،‌جواد نکونام و امید نمازی و هیچ مربیایرانی دیگر را هم نداشت‌ کی‌روش نتوانست با هیچکدام از این افراد کنار بیاید. در شرایطی که حضورمربی ایرانی در قرارداد او بود اما دیدیم که از این مهمنتوانستیم استفاده کنیم. اگر این اتفاق می‌افتاد الاندیگر نیازی به آوردن مربی خارجی و خرج پول بسیارزیاد، نداشتیم. متاسفانه فرصت‌ها را از دست داده‌ایم وحالا هم کی‌روش رفته است. زمان حضور کی‌روشفوتبال ایران پیشرفت نکرد بلکه فوتبال ما بزرگ شد،مثل بچه‌ای که کم کم بزرگ می‌شود. این مسئله مثل یکحباب است که با یک سوزن می‌تواند از بین برود.

*در حال حاضر بهترین راه برای تیم ملی چیست؟

ما باید از صفر شروع کنیم و از گذشته درس بگیریم. اتفاقی که در قرارداد کی‌روش افتاد دیگر نباید در تاریخفوتبال ما تکرار شود. او 11 ماه خارج از ایران بود وفقط یک ماه در داخل کشور حاضر می‌شد. کی‌روشاصلا به بازی‌های لیگ نگاه نمی‌کرد و به بازیکن ومربی ایرانی اعتقاد نداشت. به همین خاطر هم حتیبرای تمرینات ریکاوری بازیکنان را به کمپ تیم‌هایملی فرا می‌خواند. کاری به رفتار کی‌روش و فدراسیونندارم اما در آینده مربی‌ای که به ایران می‌آید را بایدکنترل کنیم. با وجود تمامی نقاط ضعف کی‌روش، وزیرورزش و رئیس فدراسیون با سیاست و خوب نسبت بهاین مربی رفتار کرده و اجازه دادند او در جام ملت‌هاکنار تیم بماند. اگر کی‌روش نتیجه می‌گرفت که با اوادامه می‌دادیم اما وقتی نتوانست نتیجه بگیردپایگاهی نداشت و قطع همکاری به سود دو طرف بود. در حال حاضر نظر من استفاده از مربی داخلی است. شما وقتی یک مربی خارجی می‌آورید در کنار او بایدهزینه‌های حضور مترجم و چند دستیار همراه او را همبدهید اما ما می‌توانیم با قراردادن یک مربی ایرانی بادانش و استفاده از چند کمک مربی خارجی در اموربدنسازی و تاکتیکی کادر بسیار قوی‌ای را تشکیلدهیم. قطعا حضور مربی ایرانی که با آداب و فرهنگایرانی آشناست خیلی بیشتر می‌تواند به ما کمک کند.

*تیم امید هم وضعیت نامشخصی دارد. در مورد تیمامید چه نظری دارید؟

در فوتبال فاکتورهای مهم زیادی داریم که یکی ازاصلی‌ترین فاکتورها درستی، صداقت و عاشق بودناست. حمید استیلی عاشق کارش و تیم ملی ایران استو به صداقت و درستی در جامعه فوتبال مشهور است. تیم امید وضعیت حساسی دارد و حیف است بهموفقیت نرسد. خیلی‌ها تمام سوابق خود را برایموفقیت تیم امید گرو گذاشته‌اند. امیدوارم تیم امیدبتواند نتایج خوبی بگیرد و به موفقیت برسد. به هرحال این تیم اهمیت بسیار زیادی دارد و من نسبت بهآینده آن بسیار امیدوار هستم.

*آیا عملکرد تیم امید در مرحله انتخابی المپیکرضایت‌بخش بود؟

ما در آن مسابقات به آن شکلی که باید، برتری مطلقنسبت به حریفان‌مان نداشتیم. این موضوع نیاز بهبررسی بیشتر دارد. می‌گویند ما برخی از گل‌هایمان رااز روی ضربات کاشته زدیم اما این هم جزئی از فوتبالاست. به هر حال ما احتیاج به تغییر روش بازی داریم،نمی‌گویم ضعف اما باید این شرایط بهبود پیدا کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *