عطر بهار جان‌ها در کوچه و خیابان‌های شهر

با آغاز ماه مبارک رمضان،شهر مشهد جلوه‌ای دیگر می‌یابد و ساکنان خود را به مهمانی خدا فرا می‌خواند.

در همین خصوص، معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگیشهرداری مشهد از اجرای ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان با عنوانبهارجانهادر مشهد خبر داد.

مهدی زارعی ضمن تبریک پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان با اشاره بهبرنامه‌های ویژه ماه رمضان با عنوان «بهار جان‌ها» گفت: می‌خواهیمهموطنان ما از هر نقطه کشور به نیت گذراندن ماه مبارک رمضان عزمسفر به مشهد کنند و همشهریان مشهدی هم حال و هوایی متفاوت و جذابرا در این شب و روزها تجربه کنند.

وی افزود: شهر مشهد با وجود بارگاه منور رضوی (ع)، ظرفیت تبدیل شدنبه اصلی‌ترین کانون‌ زیارت و سفر در ایران و جهان اسلام را دارد وهمواره این موقعیت برجسته، باعث رشد و شکوفایی و تبدیل شدن مشهدمقدس به دومین کلان شهر مذهبی جهان شده است.

زارعی اضافه کرد: خدمتگزاران شما در شهرداری مشهد هم به شکرانهبرخورداری از نعمت همجواری با حضرت رضا (ع) و به یُمن فرارسیدن ماهضیافت الهی در تلاش‌اند با طراحی و اجرای جشنواره‌ای بزرگ تحتعنوان «رمضان، بهار جان‌ها» که شامل رویدادهای مختلف مذهبی،فرهنگی، اجتماعی و سرگرمی است، فضای مناسبی را فراهم کنند.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و نورافشانی در شهر

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهدتصریح‌کرد: نمایشگاه بین‌المللی قران کریم امسال هم با حمایت شهرداریمشهد و همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل دائمینمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار خواهد شد. ناگفته نماند که با حلولماه مبارک رمضان، امسال در 15 نقطه از شهر نورافشانی خواهیمداشت.

زارعی عنوان کرد: از پنجمین روز ماه رمضان بعد از اذان مغرب، برنامهمحوری «رمضان، بهار جان ها» در میدان جانباز برگزار خواهد شد. اتفاق شاخص این برنامه قرائت قاریان قرآن ملی و بین‌المللی است و درادامه رویداد بزرگ و جالب توجهی با حضور عموم شهروندان ترتیب دادهشده که در آن میزبان اندیشمندان و صاحبنظران، چهره‌های شاخصفرهنگی، هنری و سینمایی کشور هستیم و اجرای قطعات آوازی، مناجاتو سحری خوانی توسط هنرمندان صاحب نام را خواهیم داشت.

حال و هوای رمضانی و سفره‌های همدلی

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهدتاکید کرد: در بحث فضاسازی و آراستگی سیما و منظرشهری، طراحی ونصب المان‌های موقت و اکران تبلیغات شهری را خواهیم داشت که شاملپیام‌های استقبال از ماه رمضان، عبارات مذهبی و اطلاع‌رسانیرویدادهای همین جشنواره خواهد بود.

وی عنوان کرد: با توجه به هدف سازمان اجتماعی فرهنگی در توسعهتعاملات اجتماعی قصد داریم در جشنواره «رمضان، بهار جان‌ها» بهگسترش این دورهمی‌های معنوی کمک کنیم. لذا در هر یک از مناطق13گانه، نزدیک به اذان مغرب یک خیابان یا پیاده رو تجهیز یا مفروشخواهد شد و زمینه برپایی نماز جماعت و سفره‌های ساده افطاری مردممهیا می‌شود. در این سفره‌های همدلی، شهرداری با یک پذیرایی بسیارمختصر در خدمت شهروندان خواهد بود.

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بااشاره به تنوع برنامه‌های جشنواره «رمضان، بهار جان‌ها» رویدادهایورزشی و سرگرمی این سازمان را تشریح کرده و گفت: در رشته فوتسال،جام رمضان را در سالن‌های منتخب شهر برگزار خواهیم کرد که ثبت نامآن برای خانم‌ها و آقایان هم اکنون آغاز شده و جوایز نفیسی جمعا بهمبلغ یک میلیارد و دویست میلیون ریال برای منتخبان در نظر گرفته شدهاست.

وی تصریح کرد: مسابقات فوتبال گل کوچک محلات، مسابقات بسکتبال ووالیبال بانوان و آقایان و همچنین برنامه‌های ورزشی، تفریحی، مسابقه وبازی در بوستان‌ها و مناطق 13گانه برنامهریزی شده و در نقاطی که بعدااعلام می‌شود برنامه‌های سرگرمی، ورزشی و تفریحی برای کودکان وخانواده‌ها خواهیم داشت.

زارعی افزود: در حوزه فرهنگی برگزاری نشست‌هایی با دعوت ازچهره‌های فکری و فرهنگی و اساتید حوزه و دانشگاه خواهیم داشت کهقطعا مورد توجه نخبگان و شهروندان علاقمند به مباحث اندیشه‌ای قرارخواهد گرفت که محل‌های قبل از آغاز ماه رمضان اعلام خواهد شد.

اجرای 150 رویداد فرهنگی در فرهنگسراها

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهدافزود: همچنین 150 رویداد و برنامه فرهنگی در 20 فرهنگسرای سطحشهر برگزار می‌کنیم که شامل برنامه‌های جزءخوانی ترتیل قرآن کریم،جشن‌ روزه اولی‌ها، اعتکاف علمی ویژه دانش‌آموزان در قرائت‌خانه‌ها وفرهنگسراهاست.

حرم مطهر رضوی، میعادگاه عاشقان روزه دار

مدیر تبلیغات اسلامی آستان‌قدس رضوی نیز برنامه‌های فرهنگیتبلیغیو مذهبی ماه مبارک رمضان حرم مطهر امام رضا(ع) را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید آخوندی عنوان کرد: سبک زندگی قرآنی،تعمیق معارف و بینش دینی، تهذیب نفس و رفتارشناسی قرآنی بر اساسنیازهای جامعه اسلامی و نیازهای جهان اسلام با بهره‌مندی از بهترینمبلغان عرصه تبلیغ در حوزه‌های گوناگون، محور برنامه‌های فرهنگیتبلیغی حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان امسال است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات ترتیل خوانی قرآن کریم حرم مطهر که بهصورت زنده از شبکه‌های سیما پخش می‌شود، گفت: برنامه ترتیل کلام اللهوحی حرم مطهر امام رضا(ع) در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه بعد ازنماز صبح در صحن انقلاب اسلامی، از ساعت 11 تا 12 در رواق امامخمینی(ره) و از ساعت 18:30 تا 19:30 در ایوان مقصوره مسجدگوهرشاد برگزار می‌شود.

برنامه‌های قرآنی ویژه خواهران

مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه به برنامه‌های قرآنیویژه خواهران در رواق حضرت زهرا(س) اشاره و عنوان کرد: برنامه ترتیلقرآن کریم ویژه خواهران همه روز از ساعت 9:30 تا 12 برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به بیان ویژه برنامه‌هایتبلیغی در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: برنامه تفسیر قرآن کریمحجت‌‌الاسلام و‌المسلمین قرائتی با عنوان «درس‌هایی از قرآن» امسال نیزهمچون سال‌های گذشته هر شب ساعت 21:30  در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

شب‌های قدر در حرم

آخوندی در ادامه به اعلام برنامه‌های شب‌های قدر در حرم مطهر رضویپرداخت و تصریح کرد: حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر میزبانمیلیون‌ها زائری است که از اقصی نقاط ایران و کشورهای مختلف برایحضور در این آیین معنوی به حرم مطهر می‌آیند.

وی گفت: این مراسم از ساعت 21 تا یک بامداد برگزار و علاوه بر ویژهبرنامه سخنرانی و مراسم احیاء، دعای جوشن کبیر نیز قرائت می‌شود.

آخوندی افزود: پس از پایان مراسم شب احیاء در مسجد گوهرشاد ازساعت 1:30 تا نماز صبح برنامه مناجات خوانی دایر است تا زائرانی کهمشتاق عبادت تا سحر هستند از آن بهره‌مند شوند.

مناجات خوانی بامدادی

وی گفت: امسال نیز طبق سنت هر سال از ساعت 12 بامداد برنامهمناجات خوانی با حضور محمود کریمی در رواق امام خمینی(ره) برگزارمی‌شود و یک برنامه مناجات خوانی دیگر با عنوان کبوتران حرم هر شب ازساعت 1 بامداد تا 2:30 با حضور مداحان و شاعران رضوی در رواقدارالهدایه تشکیل می‌شود.

نشست‌های پرسش و پاسخ

آخوندی اظهار کرد: برپایی نشست‌های پرسش و پاسخ دینی یکی ازبرنامه‌های محوری آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان است که درقالب 60 جلسه پرسمان دینی، 1500 حلقه معرفت و نشست‌های تخصصیویژه خواهران و برادران در اماکن متبرکه تشکیل می‌شود.

سرویس فرهنگ

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *