تنظیمات بازار باید به بخش خصوصی واگذار شود

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در مصاحبه با صبح امروز گفت: اگر تنظیمات بازار و بخشی از اختیارات خرید‌و‌فروش و سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی سپرده شود و دولت نیز نظارت داشته باشد، قطعا گرانی‌های مقطعی به حداقل می‌رسند.

حیدر ساکن برجی در توضیح رابطه صادرات با افزایش قیمت‌ها گفت: صادرات تنها یکی از عوامل افزایش قیمت محصولاتی مانند پیاز است و عوامل دیگری از جمله کاهش میزان تولید و سطح زیر کشت کشاورزان و نیز بارندگی‌های اخیر از عوامل موثر در گرانی هستند.
وی با اشاره به ممنوع شدن صادرات در محصولات کشاورزی، تصریح کرد: اگر ممنوعیت یا آزادی در صادرات انجام می‌شود باید بر‌اساس داده‌های صحیح و مطمئن باشد که متاسفانه این‌طور نیست‌. جهاد کشاورزی مقدار موجودی را اعلام می‌کند بدون اینکه این رقم قابل اثبات و یقین باشد. صادر‌کننده بر‌اساس این اطلاعات، بازار هدف خود را شناسایی و صادرات انجام می‌دهد اما در این بین بازار داخلی با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شود و دولت برای کاهش قیمت‌ها تصمیم به تنظیم بازار  و در نتیجه ممنوعیت صادرات می‌گیرد، بی‌توجه به اینکه این تصمیم سبب به مخاطره افتادن سرمایه و اعتبار شغلی تاجر و صادر‌کننده و به طبع خروج بازار هدف از جانب ما به سمت کشور‌های ثالث و رقبا می‌شود.
ساکن در ادامه افزود: اکثر کشور‌ها دارای سیستم‌های تعرفه ای هستند و با اتخاذ تعرفه‌های صادراتی و گاهی نیز مشوق‌های صادراتی بازار خود را کنترل می‌کنند. به این صورت که با توجه به تولیدات داخلی، اگر محصولی بیش از نیاز مردم تولید شد با دادن امتیازاتی صادر‌کننده‌ها را تشویق به صادرات آن محصول می‌کنند که این خود سبب دلگرمی و عدم کاهش انگیزه تولید در کشاورزان نیز می‌شود. لازم به ذکر است که در این روش زمان به عنوان یک عنصر مهم و قابل توجه مطرح است و در ابتدا مدت زمان مشخصی برای این صادرات در نظر گرفته می‌شود.
وی با اشاره به قیمت افزایشی محصولاتی مانند پیاز گفت: در مواقعی که با کمبود محصولی مواجه می‌شویم باید سیاست تعرفه‌های پایین‌تر اتخاذ شود. به این ترتیب که تعرفه واردات محصول مورد نظر را کاهش دهیم تا انگیزه‌ای برای تجار ایرانی باشد که این محصول را وارد کرده و قیمت آن در بازار کاهش یابد.
رئیس اتحادیه بار‌فروشان خاطر نشان کرد: تا زمانی که این سیستم‌های کنترلی به درستی اجرا نشود و آمار و ارقام صحیح در اختیار نباشد، نمی‌توان در مورد صادرات و واردات به خوبی تصمیم‌گیری کرد.
وی جهت حفظ بازار و برقرار ماندن صادرات، سیستم تعرفه‌ای در بازه زمانی مشخص را مطرح نمود و گفت: مجاز نمودن صادرات یک محصول در یک بازه زمانی معین و با تعرفه مشخص باعث می‌شود صادر‌کننده یک قرارداد معتبر با بازار هدف خود داشته باشد و به تامین ارز کشور در چارچوب‌های قانونی کمک کند.
ساکن با عنوان اینکه هیچ کشوری با کنترل دولتی سیستم موفقی نداشته است، ادامه داد: دولت باید ناظر بر عملکرد باشد و خود وارد عمل نشود و تنظیمات عرضه و تقاضا را به دست بازاریان بسپارد، چراکه هر کس در حوزه کاری خود دارای تجربه بیشتر و عملکرد بهتر است و حضور دولت به عنوان ناظر نیز مانع خروج عده قلیلی کارشکن از چارچوب‌های قانونی می‌شود.
رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه دخالت دولت در برنامه‌ریزی‌ها بدون در نظر گرفتن تعاملات بخش خصوصی، همیشه منجر به شکست یا ضرر می‌شود، اظهار کرد: دخالت‌های دولتی سبب تضعیف عملکرد بخش خصوصی نیز می‌شود، در حالی‌که اگر این تنظیمات به بخش خصوصی که منافع خودشان نیز درگیر است واگذار شود، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
وی تصریح کرد: اگر تنظیمات و حداقل بخشی از اختیارات خرید‌و‌فروش و سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی سپرده شود و دولت نیز نظارت داشته باشد، یقینا گرانی‌های مقطعی به حداقل خود می‌رسند.
وی افزود: یک اتحادیه تنها زمانی که اختیار عمل داشته باشد می‌تواند موثر عمل کند. به طوریکه اگر یکی از اعضای زیر‌مجموعه اش شیوه نادرستی را اجرا کرد و به جای توجه به منافع عمومی مردم، منافع خود را دنبال کرد، اختیار ورود و برخورد لازم را داشته باشد. همچنین اگر اتحادیه دارای سرمایه حداقلی و بدون یارانه یا مجاز به خرید باشد، نوع خرید را برای تنظیمات آن زمان به گونه‌ای تعریف می‌کند که سبب گرانی بی رویه آن در بازار نشود.
ساکن برجی در انتها، موکدا عملکرد بهتر را مرهون واگذاری اختیارات به بخش خصوصی دانست و گفت: دولت فقط نظارت کند و فعالیت را به طور کامل به بخش خصوصی بسپارد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *