استفاده از ظرفیت‌ها در مستطیل سبز

هیئت فوتبال استان این روزها بازار شلوغی را پشت سرمی‌گذارد. کورس رقابتی نامزدهای این پست چشم نواز مدیرانبرای تصدی و برتری جویی نگاه خاص و ویژه‌ای را در جمعمیان شرکت کنندگان ایجاد کرده است. به طوری که این سوال را ایجاد می‌کند آیا نتایج این خروجی‌ها به سود فوتبال است یاضرر آن؟

برخی از مدیران مدعی هستند که فوتبال امروز سوای تخصصورزشی نیاز به مدیر لایق دارد تا بتواند چارچوب و چرخ فوتبالاستان را به سمت توسعه، محبوبیت و ترقی و بازگشت بهروزهای اوج فوتبال رهنمون سازد و این در سایه مدیریتصحیح شکل می‌گیرد و نیاز به تخصص فوتبالی و خاک خوردهزمین فوتبال ندارد و اما برخی دیگر مدعی هستند که فوتبالخراسان رضوی نیاز به فردی دارد که از دل برو و بچه‌هایفوتبال قد علم کند تا درد آشنا با فوتبال باشد و بتواند نیازفوتبال استان را شناسایی و کشف کند و پایه‌های سست بنیانآن را قوی و شناسنامه فوتبال استان را بار دیگر مرمت وبازگشایی کند. به همین منظور پای صحبت دبیر اسبق و یکیاز مدیران باشگاه در سال‌های نه چندان دور فوتبال استاننشستیم و نقطه نظرات و ویژگی رئیس هیئت فوتبال استان را اززبان این پیشکسوت جویا شدیم.

نایب رئیس و دبیر اسبق هیئت فوتبال خراسان درباره ویژگیریاست هیئت فوتبال استان به خبرنگار «صبح امروز» گفت:رئیس هیئت فوتبال استان باید درک عمیقی از جایگاه فوتبالاستان داشته باشد، استفاده از ظرفیت‌های مناسب فوتبالاستان و توجه به وجهه فوتبال شهرستان‌ها نقش مهمی دارد کهرئیس هیئت باید در راستای شناسایی و استعدادهای مدیریتیدر بدنه فوتبال استان اهتمام ورزد.

رضا محمدی که مدرک مدیریت فوتبال از فیفا را در کارنامهورزشی خود دارد افزود: نکته مهمی که ریاست هیئت در فوتبالاستان باید مورد توجه قرار دهد تعیین نقشه راه در مدت چهارسال و یا بیشتر ریاست بر مسند فوتبال استان است و تحول دراقتصاد فوتبال استان و تعیین مصادیق درآمدزایی باتوجه بهاین که امسال پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری سال رونقتولید نیز می‌باشد راهکارها و بنگاه‌های اقتصادی در حاشیهفوتبال استان می‌تواند کمک شایسته‌ای برای رونق و توسعهفوتبال در سطح پایه و تحول در باشگاه‌داری در استان باشد.

وی خاطر نشان کرد: ما باید فوتبال دوستان و علاقه‌مندان بهفوتبال را با ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی آشتی دهیمبسیاری از امکانات و تجهیزات ورزشی در فوتبال ما بلااستفادهو غیر مسئولانه اداره می‌شود ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برایتوسعه فوتبال استفاده بیشتری نماییم به عنوان نمونه ورزشگاهامام رضا(ع) که توسط آستان قدس احداث شده، ظرفیتی استکه می‌تواند با هدایت درست و مدیریت صحیح برخی ازمشکلات فوتبال استان را حل نماید. کافی است راهکار برد،تعامل و همکاری را توسعه دهیم.

وی همچنین درباره استفاده از تجارب پیشکسوتان و خاکخورده‌های فوتبال استان نیز گفت: ریاست هیئت باید بتواند دررابطه با شناسایی و استفاده از تجارب و ظرفیت پیشکسوتان وخاک خورده‌های فوتبال استان راهکار مناسب ارائه دهد.

محمدی با اشاره به اینکه فوتبال استان نیاز به خانه تکانی جدیدارد گفت: ارتباط موثر با شخصیت‌های سیاسی استان و کشورجهت کمک و ارتقای دانش فوتبال روز از دیگر برنامه‌های مهمیاست که ریاست هیئت باید به صورت جدی پیگیر و دنبال آنباشد.

عضو اتحادیه مدیران باشگاه‌های فوتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد: ایجاد پایگاه استعدادیابی ،ارتقا و رشد نیروهایجوان در زمینه مربیگری و داوری، ارتباط تنگاتنگ با فدراسیونفوتبال، ایجاد بستر مناسب در فرهنگ سازی و اخلاق محوریدر فوتبال، حمایت همه جانبه از نمایندگان فوتبال استان درلیگ‌های کشور، توجه به آموزش و ارتقای دانش روز ورزشکاران، تحصیل و توسعه ارتباطات اجتماعی، تعامل با دستگاه‌ها وسازمان‌هایی مانند شهرداری، آموزش و پرورش، آستان قدس، مدیران صنایع و کارخانجات تولیدی که می‌تواند در ارتقا وتوسعه فوتبال استان کمک هیئت فوتبال استان نیز باشد از جملهاهداف دیگری است که ریاست هیئت فوتبال استان باید به جددنبال آن باشد و یارای آن را داشته باشد که از این ظرفیت‌ها وپتانسیل به خوبی بهر برداری کند.

محمدی که سابقه طولانی مدیریت فوتبال استان را در کارنامهورزشی خود یدک می‌کشد درباره سوابق مسئولیت‌های خودگفت: از سال 72 تا 76 در باشگاه پیام فعالیت کردم و از سال76 تا 83 در هیئت فوتبال مسئولیت داشتم و همچنین طیسال‌های 83 تا 86 مجدد به باشگاه پیام پیوستم و از سال 86 تا 89 بازگشتی دوباره در هیئت فوتبال را تجربه کردم و امروزبرحسب شرایط از فوتبال کناره گیری کرده‌ام اما می‌دانم فوتبالاستان همیشه زنده و پویا به فعالیت خود ادامه می‌دهد اگرمدیران شایسته و لایق سکان هدایت فوتبال استان را برعهدهداشته باشند.

محمدی در ادامه این گفت و گو با گلایه از مدیران و مسئولاناداره ورزش و جوانان استان یادآور شد: زمانی که مافوتبا‌لیست‌ها را از کوچه‌ها و زمین‌های خاکی بیرون راندیم وهیچ گونه گلایه و شکوائیه‌ای مطرح نکردیم. ساخت و سازهاشروع شد، و از سوی دیگر زمانی که فوتبال تلویزیونی وکامپیوتری به میدان آمد، نونهالان و نوجوانان ما به جایتماشای واقعی فوتبال بر روی سکوها و زمین چمن، از طریقتلویزیون تماشاگر فوتبال شدند و این باعث شد که برایخودشان الگوهای ذهنی غلط بسازند و نتوانند این الگوها را درزمین‌های چمن برای خود مدل‌سازی کنند.

بودجه در فوتبال

محمدی افزود: ما هیچ‌وقت برای فوتبال مشکل پول نداشتیم،پول‌های زیادی هست که بدون هیچ‌گونه توجیهی خرج می‌شود،اگر ما با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت خوب بتوانیم در ساختنزمین چمن‌ها و نحوه استفاده از آن هوشیار باشیم و بتوانیمکاملا در اختیار جامعه ورزشی به خصوص نوجوانان و جوانانقرار بدهیم، بسیاری از مشکلات را با برنامه ریزی دقیق می‌توانحل کرد.

تقویت فوتبال پایه

تقویت فوتبال پایه، برنامه‌‌ریزی برای توسعه ورزش محلات، ایجادشور و نشاط فوتبال در مدارس، تشویق خانواده‌ها به حمایت ازفرزندان، برنامه‌ها اردویی و برگزاری مسابقات با حضورخانواده‌ها و ایجاد انگیزه برای تزریق بودجه با حمایت صنایع واز جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند برای رونق و اشتیاقجوانان،نوجوانان و خانواده‌ها به فوتبال اهتمام ورزید بنابراینمدیریت این برنامه‌ها نیاز به دلسوزی و همت دارد و اگر فردیکه برای دست گرفتن سکان هدایت فوتبال استان کاندید شدهبتواند در راستای این اهداف گام بردارد آینده‌ای خوب را برایفوتبال می‌توان پیش بینی کرد و این که فوتبالی باشد و یا غیرفوتبال بهترین گزینه این است که مدیرعلاقه مند، لایق و شایستهباشد.

مدارس فوتبال

این پیشکسوت فوتبال استان ادامه داد: مدراس فوتبال بایدسازمان‌دهی و تحت مدیریت شدید هیئت استان قرار گیرد تاخروجی آن در فوتبال استان احساس شود. در حال حاظرچندین مدرسه فوتبال در استان داریم که کارشان را به صورتحرفه‌ای انجام می‌دهند و حتی بیش از 500 نفر عضو وعلاقه‌مند دارد، اما کدام یک از این فوتبالیست‌ها جذبباشگاه‌های حرفه‌ای شده‌اند؟ آیا این درد بزرگی نیست کهروزگاری فوتبال استان صادر کننده و کارخانه تولیدی بازیکنبود و بازیکن تراز اول و ملی پوش به جامعه فوتبال تحویلمی‌داد. اما امروز باید برای حفظ باشگاه لیگ برتری خودبازیکن دست چندم خارجی خریداری کنیم تا بتوانیم همینسرمایه را در لیگ برتر حفظ کنیم مگر خراسان رضوی کمبازیکن لایق و شایسته دارد؟ مشکل اصلی این است که شایستهسالاری از فوتبال استان رخت بر بسته است و امروز مدیران ومسئولان در فوتبال به فکر جاه‌طلبی و کسب مقام و منزلتهستند.

مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *