پژوهش های علمی و کاربردی درسامانه ثبت می شود

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان خراسان رضوی گفت: سامانه اطلاعات پژوهش های مراکزعلمی ،کاربردی استان تا دو ماه آینده کامل می شود.

مرتضی تشکری در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه پژوهش وفناوری استان با بیان مطلب در پاسخ به این سوال خبرنگار صبح امروز که نمایشگاه چه تاثیر در توسعه پژوهش و کاربردی شدن پژوهش ها می‌تواند داشته باشد گفت: نمایشگاه پژوهش و فناوری برای دانشگاه علمی کاربردی چند کارکرد مختلف دارد یکی از کارکردها این است که مراکز علمی‌کاربردی تشویق می‌شوند که جدی تر وارد حوزه پژوهش و فناوری شود.

تشکری ادامه داد: همچنین مراکز علمی ، کاربردی فرصت پیدا می کند تا دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری خود را به نمایش بگذارند.

وی افزود: همچنین برخی ایده ها و پژوهشها که تجاری نشدند از فرصت نمایشگاه استفاده می کنند برای  تجاری شدن  پژوهش خود قراردادهایی با شرکتهای متقاضی و دستگاه‌های اجرایی منعقد می کنند.

وی ادامه داد: برخی نوآوری ها و محصولات فناورانه که توسط مراکز رشد مراکز علمی کاربردی یا دانشجویان این مراکز انجام شده است در این نمایشگاه عرضه می شود.

تشکری گفت:همچنین این نمایشگاه به نوعی جریان سازی برای حوزه پژوهش و فناوری را انجام می دهد.

وی تصریح کرد : این نمایشگاه مجالی برای معرفی بهتر دانشگاه جامع علمی کاربردی، نظام آموزشی علمی کاربردی به سازمان های اجرایی، شرکت ها و موسسات، مردم، داوطلبان و سایر دانشگاه ها است.

تشکری افزود: توانمندی ها و ظرفیت های این دانشگاه در قالب رشته هایی که دارد معرفی می شود و جامعه با مراکز دانشگاهی آموزش علمی کاربردی بهتر آشنا می شوند.

وی افزود: حدود ۲۰ مرکز آموزش علمی کاربردی استان در این نمایشگاه حضور دارند البته برخی مراکز از شهرستان ها در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

وی یادآور شد: ازهمه گروه‌های دانشگاه علمی کاربردی از جمله کشاورزی ،صنعت، فرهنگ و هنر و مدیریت و خدمات اجتماعی در این نمایشگاه حضور دارند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان در پاسخ به این سوال که مراکز علمی کاربردی چه ویژگی باید داشته باشند که در نمایشگاه حضور پیدا کنند؟ گفت: مراکزی که دستاوردهای مشخصی در حوزه پژوهش و فناوری داشتند و ایده آن ها به محصولی در مقیاس نمونه اولیه آزمایشگاهی تبدیل شده باشد در این نمایشگاه حضور دارند ، تاکید ما نیز بر این بوده که نوآوری و خلاقیت در محصولی که عرضه میکنند وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار محصولات فناورانه و مبتنی بر پژوهش در این دانشگاه اظهار کرد: آمار و ارقام  در حال جمع‌آوری است ، با توجه به تعدد مراکز علمی کاربردی سامانه ای به نام mis پژوهشی داریم که مراکز ملزم به ثبت پژوهش‌ها در این سامانه شده‌اند و با توجه به گستردگی فعالیت ها و مراکز تا حدود ۲ ماه آینده این آمار جمع آوری و مشخص خواهد شد.

تشکری درباره اینکه رویکرد بیشتر پژوهش ها در دانشگاه علمی کاربردی چه بوده است؟ گفت: در پژوهش هم مانند آموزش رویکرد ما توسعه و بهبود و دانشی کردن فضای کسب و کار است.

وی افزود: با توجه به اینکه برای دانش بنیان کردن فضای کسب و کار باید فرآیند طولانی تری طی شود و ما دانشی کردن فضای کسب و کار راحت تر کردیم  چرا که ما دانش کاربردی را وارد فضای کار میکنیم و شاغلان را آموزش می دهیم که از روش‌های علمی برای حل مسائل استفاده کنند،  هم چنین ما  در حوزه پژوهش به دنبال این هستیم که بهبود فضای کسب و کار با ارتقای شاخص‌های علمی فضای کسب و کار انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر ویژگی های اقلیم و شرایط بومی و منطقه ای در پژوهش های دانشگاه علمی کاربردی توجه شده است گفت: دانشگاه علمی کاربردی ذاتاً این گونه است و نمی‌تواند از نیازها و نیاز سنجی ها رها باشد  آموزش و پژوهش ما بر اساس نیازهای است که دستگاه‌های اجرایی مستقر در منطقه اعلام می‌کنند در نتیجه ما هیچ وقت در حوزه های آموزش و پژوهش عرضه محور نیستیم بلکه تقاضا محوریم  و  آموزش و پژوهش را بر اساس نیاز بنگاههای اقتصادی در منطقه شکل میدهیم.

وی درباره نتیجه تمرکز بر آموزش و پژوهش منجر به کسب و کار یا بهبود فضای کسب و کار گفت: برخی از پژوهش ها و نوآوری ها به اشتغال جدید منجر می شود و امکان اشتغال جدید را برای جوانان فراهم می کند و برخی ها موجب بهبود کسب و کار می‌شود و علاوه بر بهره وری با صرف هزینه کمتر تولیدی بیشتر ارزش افزوده بیشتر را به دنبال دارد.

وی درباره نمایشگاه پژوهش گفت : نمایشگاه پژوهش فرصت هایی است که در اختیار موسسات علمی و پژوهشی موسسات آموزش عالی و دانشگاهها قرار گرفته است که می‌توانند پژوهش و یافته های خود را عرضه کنند و مردم و جامعه را در جریان دستاورد های شان  در عرصه علمی و فناوری قرار دهند.

این عضو شبکه دانشگاههای استان ادامه داد: به طور طبیعی نمایشگاه هر سال بهتر می شود هرچند نمایشگاه بهتر از این هم می‌تواند باشد اما دستگاه‌های اجرایی نیز باید از محصولات پژوهشی و دستاوردهای فناورانه نوآورانه حمایت جدی تری داشته باشند و در راستای حمایت از آنها ریسک استفاده از این تولیدات را بپذیرند.

وی تصریح کرد: یکی از کارکردهای نمایشگاه این است که افراد دستاوردهای را ارائه می کنند و از طرفی محصولات و خدمات مورد نیاز را انتخاب می کنند که در این فرآیند ملاقات بین موسسات علمی و پژوهشی و بنگاه ها و مراکز اقتصادی برقرار می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *