قیمت خدمات پستی در دوران نوسانات ارز ثابت بود

 

معاون وزیر ارتباطات گفت: در دوره نوسانات ارزی در سطح کشور، توجه مردم به سمت ما بیشتر بود زیرا قیمت ما ثابت بوده است.

به گزارش ایسنا، حسین نعمتی ظهر دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه افزود: مشکلی که ما در شرکت پست با آن مواجه هستیم این است که پست دارای گستردگی بالایی بوده و در نقاط روستایی، شهری و اقصا نقاط کشور حضور دارد که این حضور در جهت خدمت است.

وی افزود: اگر هر کدام از حلقه‌های خدمت منقطع شود، همه خدمات ما زیر سوال می‌رود. باتوجه به گستردگی کار باید بار دیگر در همه فعالیت‌های پستی تجدیدنظر شود. این بحث‌ها انکارناپذیربوده و در دستور کار ما قرار دارد.

نعمتی با بیان اینکه اساسنامه شرکت پست از دو سال پیش یعنی از مرداد سال 95، تغییر پیدا کرده، عنوان کرد: قرار بود که شرکت پست در دولت‌های قبلی واگذار شود اما با صدور این اساسنامه از طرف مجلس، پست به عنوان یک شرکت 100 درصد دولتی اما با نگاه شرکتی تصویب شد که عمدتا ارائه خدمات پایه را در دستور کار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: در کنار ما مجوز 2 اپراتور پستی دیگر شامل تیپاکس و پیشگامان در سال گذشته از اول سال صادر و شروع به کار کردند. فعالیت رسمی آن‌ها از حدود ۴.۵ ماه پیش آغاز شده عمده فعالیت آن‌ها در ۱۰ استان کشور در حال انجام است. ما برای همکاری و مشارکت با سایر شهرستان‌ها و استان‌های کشور نیز آمادگی داریم که امکانات خود را به اشتراک بگذاریم تا آن‌ها بتوانند از ظرفیت ما استفاده کنند.

پست قوی ترین شبکه توزیع کشور

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه شبکه پستی کشور به دلیل اینکه یک سازمان قدیمی بوده و از گذشته شکل گرفته و ظرفیت بسیار بالایی دارد، تصریح کرد: ما در نقطه قبول، 17 هزار نقطه تماس با مردم داریم که بسترساز بسیاری از خدمات است. در بخش توزیع نیز باید گفت که قوی‌ترین شبکه توزیع کشور در اختیار شبکه پست قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵ هزار نفر پرسنل به صورت مستقیم با این شرکت قرارداد دارند و نیروهای پاره‌وقت نیز حدود 7 تا ۱۰ هزار نفر هستند. نقطه‌قوت ما درسرویس‌های ثبت این بوده که بالای ۹۵ درصد به تعهدات خود در زمان معین عمل می‌کنیم.

نعمتی با بیان اینکه 2 پروژه عمده در سطح کشور در حال انجام است، عنوان کرد: یکی از پروژه‌ها جی‌نف بوده و قرار است که مدیریت املاک کشور را داشته باشد. ۲۸ دستگاه در این پروژه درگیر هستند که اگر همکاری کنند کار ما تاثیر بیشتری دارد. بناست که در این سامانه همه استعلامات توسط سیماک انجام شود، بدون اینکه مردم کمترین زحمتی را داشته باشند این پروژه دارای ۴ یا ۵ فاز است.

مدیرعامل شرکت ملی پست اضافه کرد: اگر این پروژه انجام شود، در جلوگیری از زمین‌خواری با جدیت برخورد خواهد شد. این پروژه در یک دوره زمانی 5 ساله بوده که از حدود 2 سال پیش و در همه استان‌های کشور آغاز شده است. در برخی مراکز استان‌ها، کار با جدیت دنبال می‌شود. اولین شهرستانی که به نتیجه و سرویس رسیده شهر رشت در استان گیلان بوده است.

آدرس‌ها استاندارد می‌شوند

معاون وزیر ارتباطات گفت:  پروژه دیگر جی‌نف مربوط به ساماندهی آدرس استاندارد است. در حال حاضر آدرس وجود دارد اما استاندارد نیست. با وجود این پروژه می‌توان آدرس را به صورت استاندارد، راهوری و مدیریت کرد. این پروژه در اقصاد نقاط کشور شروع شده و بسیاری از دستگاه‎ها در آن درگیر هستند و لوازمی از جمله تامین نقشه شهری و روستایی نیاز است تا این پروژه به نتیجه برسد.

وی افزود: برخی استان‌های کشور در این زمینه پیشتاز هستند و در 2 استان کشور از جمله تهران و قم به نتیجه رسیده است. برخی از سرویس‌ها در سامانه جی‌نف در حال خدمت بوده و مردم اکنون می‌توانند از آن استفاده کنند.

نعمتی خاطرنشان کرد: وظیفه سازمان تنظیم، ساماندهی است، تا شرکت‌هایی که در زمینه پست دارای مجوزند، فعالیت داشته باشند. اما با توجه به اینکه در گذشته ساماندهی در این بخش صورت نگرفته بود، شرکت‌های مختلفی همچون فدکس، آرامکس، DHL  و TNT فعالیت می‌کردند. این شرکت‌ها از وزارت راه و ترابری مجوز گرفتند. تیپاکس نیز زمانی دارای مجوز نبود.

مدیرعامل شرکت ملی پست ادامه داد: ممکن است بخشی از کار آن‌ها از جهت قانونی درست باشد اما برای ارسال پست به صورت ویژه، وظیفه دارند که از مجموعه وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مجوز بگیرند. هر گونه مجوز فعالیت پستی باید از ناحیه وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم صورت گیرد.

فناوری بستر سودجویی نیست

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در همه پست‌های دنیا یک اپراتور تحت عنوان اپراتور منتخب فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در تمام شرکت‌های پستی دنیا تنها یک شرکت، کار بین‌المللی انجام می‌دهد همچنین در این زمینه نیز شرکت ملی پست فعال است.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در دور جدید با تاکید وزیر ارتباطات استفاده بهینه از بستر فناوری برای ارائه خدمات است، عنوان کرد: رویکرد ما این است که مردم کمتر دچار مشکل شوند. در ارائه برخی خدمات به مردم، رقم بسیار بالایی اخذ می‌شد که این اعداد به شدت کاهش پیدا کرده است. فناوری نباید بستری باشد که در قالب آن سودجویی صورت گیرد.

نعمتی بیان کرد: اگر با ورود اپراتورهای بخش خصوصی این رقابت شکل بگیرد، ما باید به ناچار قیمت‌های خود را تعدیل کنیم. ضمن اینکه مبنای کار ما رقابت نیست، اگر بخواهیم بازار را حفظ کنیم و مردم به ما رغبت داشته باشند باید قیمت ما به صرفه وعادلانه باشد. شرکت ما درآمدهزینه‌ای است و هیچ چاره‌ای نداریم که خدمات ارزش افزوده داشته باشیم.

2سال بدون افزایش نرخ خدمات

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: ما نمی‌توانیم با نظر خودمان نرخ مرسولات پستی را حتی یک ریال افزایش دهیم، بلکه حتما باید مصوبه سازمان تامین باشد. 2 سال است که نرخ خدمات ما افزایش پیدا نکرده است. در دوره نوسانات ارزی در سطح کشور، توجه مردم به سمت ما بیشتر بود زیرا قیمت ما ثابت بوده است.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: اتحادیه جهانی پست تکلیف کرده که تمام دولت‌ها موظف‌اند که خدمات جبرانی و پایه را برای اقشار مختلف جامعه ارائه دهند. دولت‌ها تکلیف کرده که ارائه خدمات پایه از محل درآمد خدمات مخابراتی و پستی باید جبران شود که به صورت سالانه انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در همه شرکت‌های پست دنیا بحث وابستگی‌ به زیرساخت‌های اصلی کشور وجود دارد. جایگاه مشهد در پست فرودگاهی، خوب بوده زیرا پروازهای تهران مشهد بسیار خوب است.

افتتاح باجه امانات تجاری پست

در ادامه این نشست احمد موسوی، مدیرعامل شرکت پست خراسان رضوی در خصوص افتتاح باجه امانات تجاری پست در خراسان رضوی، افزود: اولین بار در خراسان است که این کار توسط پست انجام می‌گیرد. قبل از این در فرودگاه شهید‌هاشمی‌نژاد بود که تشریفات خاص دارد و بردن مرسولات به آنجا سخت بوده اما دسترسی به اداره پست راحت‌تر است. ما تلاش کردیم که این کار در ارسال مرسولات به کاهش ترددات غیرضروری، کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در زمان کمک کند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *