استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در تصمیم‌گیری‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما این انتظار و آمادگی را داریم که از ظرفیت جهاد دانشگاهی در مدیریت شهری چه در حوزه تصمیم‌سازی و چه در حوزه تصمیم‌گیری استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا حیدری روز دوشنبه در سی‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، با اشاره به 16 مرداد سال‌روز تأسیس جهاد دانشگاهی افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی بعد انقلاب شکل گرفت وعلم، تجربه و فناوری را در کنار تعهد و کار جهادی به‌هم پیوند زد. سال‌ها قبل از این که نظام اداری ما دچار این مشکلات و رخوت شود، جهاد دانشگاهی برگرفته از همان روحیه انقلابی، رویکردهای ویژه‌ای را اتخاذ کرد که شاید عامل ماندگاری این نهاد همان رویکردها باشند. جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و به دلیل نگاه علمی، بعد از انقلاب منحصر به فردترین نهادی است که کم‌تر دست‌خوش تحولات خاص قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به 14مرداد سال‌روز صدور فرمان مشروطیت و 17مرداد ماه، روز خبرنگار، گفت: این فرمان به عنوان اولین گام از سوی ملت ایران برای رسیدن به حقوق اجتماعی و سیاسی است. آغاز زیرساخت مطبوعات کشور هم در جنبش مشروطه بود. تأثیر مطبوعات بر حرکت مشروطه تأثیر جدی بود، لذا روزنامه نگاران را در صف اول مبارزه با استبداد قرار داد. امیدواریم در این شرایط ویژه کشور نقش خبرنگاران در دادن اطلاعات که می‌تواند توأم با امید و اعتماد باشد، موفق باشند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

آینده‌نگر باشید

در بخش دیگری از این نشست، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با تأکید بر این که «خواهش من از شورای شهر این است که آینده‌نگر باشند»، گفت: اقداماتی در راستای منافع شهر و کشور انجام دهیم تا در آینده از جانب کسانی که به ما رأی داده‌اند مورد سرزنش قرار نگیریم.

علی‌اکبر شمسیان افزود: انجام فعالیت‌های کوتاه‌مدت که آثار آن‌ها را مردم ببینند مهم است، اما به نظر من آنچه تأثیر دارد این است که آیندگان در مورد عملکرد ما چه قضاوت خواهند کرد. اقداماتی در راستای منافع شهر و کشور انجام دهیم تا در آینده از جانب کسانی که به ما رأی داده‌اند مورد سرزنش قرار نگیریم.

وی با اشاره به این که «جهاد دانشگاهی در تاریخ 16 مرداد 1359 به فرمان امام خمینی(ره) شکل گرفت»، عنوان کرد: هدف جهاد دانشگاهی تحقق اهداف انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها بود. در مقطعی در مدیریت دانشگاه‌ها نقش اساسی ایفا می‌کرد و بعد به‌تدریج که دانشگاه‌ها قوام گرفتند، جهاد دانشگاهی به وظایف دیگری پرداخت. در حال حاضر عمده فعالیت‌های جهاد دانشگاهی فرهنگی و پژوهشی است هرچند در زمینه‌های آموزشی و… هم فعالیت‌های جدی انجام می‌دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: ساختار جهاد دانشگاهی متشکل از یک هیئت امنا است که شامل رییس جهاد دانشگاهی، وزیر علوم، وزیر بهداشت، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است. هم‌چنین سه نفر از اعضای جهاد دانشگاهی این جمع را کمک می‌کنند و عضو هیات امنا محسوب می‌شوند. حکم رییس جهاد دانشگاهی هر سه سال به وسیله رئیس‌جمهور با رأی هیئت امنا صادر می‌شود.

تدوین اکثراسناد بالادستی استان توسط جهاد دانشگاهی

شمسیان در خصوص فعالیت‌های جهاد دانشگاهی استان، اظهار کرد: ما بازوی علمی مدیریت ارشد استان در خراسان رضوی هستیم. تدوین بیش‌تر اسناد بالادستی استان شامل آمایش سرزمین 1 و 2، سند اشتغال استان، سند توسعه صنعت استان، رفتارشناسی گردشگری در ایران و… را جهاد دانشگاهی مشهد انجام داده است. پژوهشکده صنایع غذایی ما به دانش فنی برخی از مواد غذایی که از خارج کشور وارد می‌شده دست پیداکرده است. در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی موفق شدیم نوعی از قارچ‌های خوراکی ضد سرطان را به نام «آرنجی» بومی‌سازی کنیم. با کمک مرکز هپاتیت، در حال ریشه‌کن کردن بیماری هپاتیت سی در استان هستیم.در حال حاضر سالانه نزدیک به یک میلیون نفر در مراکز پزشکی ما با تعرفه دولتی خدمات با کیفیت و مناسب دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: بزرگ‌ترین مرکز علمی و کاربردی شرق کشور متعلق به جهاد دانشگاهی است و پنج سال متوالی بالاترین رتبه را کسب کرده است. 14 درصد دانشجویان علمی و کاربردی استان در این مرکز تحصیل می‌کنند. هم‌چنین در آموزش‌های کوتاه مدتمان سالانه 50 هزار نفر از آموزش‌های تخصصی بهرمند می‌شوند.

وی با اشاره به تفاوت تعرفه‌های آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی و آزمایش‌گاه‌های خصوصی، گفت: نگاه ویژه‌ای به محرومان داریم که سرمایه نظام و انقلاب هستند.

وجود کنش‌گران قوی و تاثیرگذار در مشهد 

شمسیان با بیان این که «جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از واحدهای برتر کشور است»، گفت: کارکردن در مشهد به مراتب سخت‌تر و سنگین‌تر از سایر شهر‌هاست. در مشهد کنش‌گران قوی و تأثیرگذار فراوان داریم. دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بزرگ، دستگاه‌های اجرایی تأثیر گذار و… در مشهد وجود دارند. ما در مشهد آستان قدس رضوی داریم که یک مجموعه تأثیرگذار است. تمام این موارد نقش خراسان رضوی و مشهد را بی‌بدیل و وظیفه کسانی را که کار مدیریتی و اجرایی انجام می‌دهند، دوچندان می‌کند.

وی در خصوص ویژگی‌های جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی بنیان‌گذارانی باهوش و جهادگرانی سخت‌کوش داشته است. آن‌ها باهوش بوده‌اند، زیرا برای نمونه 30 سال پیش هشدار داد که بحران آب یک مسئله جدی است. آینده‌نگر بودند، برای خود چیزی نمی‌خواستند، با عمل و نه سخن تبلیغ می‌کردند، ساده زیست بودند، به گمنامی تمایل داشته و انگیزه کاری بی‌پایان داشتند. جهادگرانی در جهاد دانشگاهی مشهد داریم که سرمایه اصلی ما هستند، از منافع خود می‌گذرند، به اهداف سازمان عشق می‌ورزند و برخلاف روال موجود هنوز به پاداش اخروی اعتقاد دارند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *