مخالفت شورای شهر با هبه زمین 2700 متر مربعی به سازمان تبلیغات

شورای اسلامی شهر مشهد در سی و یکمین جلسه علنی خود به لایحه هبه مجدد زمین 2700 متر مربعی و پروانه رایگان برای ساخت مجتمع آموزشی فرهنگ زیارت به سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی رای منفی داد.
فروش سهم شهرداری در پروژه مشارکتی پایتخت
اولین دستور کار این جلسه علنی بعد از نطق پیش از دستور سید محسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی، به ارائه گزارش شمسیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اختصاص یافت.
در ادامه اعضا به بررسی نظریه کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون عمران و شهرسازی در زمینه اصلاحیه قرارداد مشارکت و مجوز فروش سهم شهرداری در پروژه مشارکتی «پایتخت» پرداختند.
احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر در این مورد گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های مشکل‌داری بود که در حال حل مسائل آن هستیم. چند اتفاق در حال پیگیری است. ابتدا سهم الشرکه‌ها در این پروژه تغییر می‌کند. زمینی باید شهرداری می‌خریده که نخریده لذا سهم‌الشرکه‌ها تغییر یافته است.
وی افزود: در گام بعدی ما سهم‌الشرکه خود را واگذار کرده و املاک دیگری در ازای آن دریافت می‌کنیم تا به پیمانکاران شهرداری بدهیم.
محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز عنوان کرد: چون مبلغ اشغال معبر مشخص نیست لذا پیشنهاد داریم بند مربوط به بخشش و معافیت اشغال معبر حذف شود.
اولویت شهرداری اجرای پروژه‌های مشارکتی به شیوه قدیم نیست
رضا خواجه نایینی، معاون اقتصادی شهردار مشهد نیز ابراز کرد: اولویت اول ما مشارکت به شیوه قدیم نیست اما این پروژه‌ها از قدیم مانده است که ما پولمان را به شرط اتمام پروژه گرفته و از آن خارج می‌شویم. املاکی هم که ما در این تهاتر دریافت می‌کنیم، ارزشش بالاتر از پروژه‌های ماست.
محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر نیز اذعان داشت: اینها پروژه‌هایی است که به ما ارث رسیده است و ما هیچکدام از آنها را کلید نزده‌ایم. این پروژه‌های نیمه تمام، چهره شهر را نازیبا کرده است و خرج روی دست مدیریت شهری گذاشته است که حال توسط معاونت اقتصادی در حال واگذاری می‌باشد اما همین کار نیز باید با دقت انجام شود.
در نهایت نظریه کمیسیون اقتصادی تصویب شد.
در ماده واحده این مصوبه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود ابتدا نسبت به اصلاح قرارداد مشارکت پروژه پایتخت به شرح اصلاحیه قرارداد پیوست و تبصره‌های زبر(مهر شده توسط شورای اسلامی شهر اقدام نموده و پس از ابلاغ اصلاحیه قرارداد مشارکت، نسبت به واگذاری سهم‌الشرکه خود در پروژه مشارکتی یاد شده به روش ارزیابی و با فرضی تکمیل و آماده بهره‌برداری بودن آن، به نرخ روز ارزیابی شده توسط هیات کارشناسی رسمی دادگستری، در ازای دریافت املاک معوض به شرح قرارداد فروش پیوست و لحاظ نمودن تبصره‌های زیر مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) به شرکت ثامن سازه عرش اقدام نماید.
تبصره ۱: املاک معوضی مذکور در ماده واحده در ازای مطالبات غیر نقد پیمانکار خط ۲ قطار شهری از شهرداری مشهد مقدس عینا و از طریق شرکت قطار شهری مشهد به ایشان واگذار می‌شود.
تبصره ۲: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، به استناد تبصره ۱۳ ذیل بند ۷ ماده ۶ قرارداد فروش و به منظور عدم ایجاد تبعات منفی ترافیکی در محدوده پروژه، نسبت به تامین کسری پارکینگ سهم‌الشرکه خود، حداکثر تا زمان بهره‌برداری اقدام نماید .
تبصره ٣: موضوعات مرتبط با قطار شهری مشهد از جمله تبصره ۵ ماده ٤ و بند ٩ ماده ۹ حذف شد.
مخالفت شورای پنجم با هبه زمین 2700 متر مربعی به سازمان تبلیغات
سومین دستور کار این جلسه نیز به بررسی نظریه کمیسیون‌های اقتصادی، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه شهرداری در زمینه واگذاری مجدد زمین برای اجرای مجتمع آموزشی فرهنگ زیارت اختصاص یافت.
احمد نوروزی، رییس کمیسیون اقتصادی شورا عنوان کرد: این زمین در سال 91 به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده است تا در آن با پروانه رایگان شهرداری، مجتمع آموزشی فرهنگ زیارت احداث شود که هیچ کاری روی آن انجام نشده است. قبلا هم این قرارداد به همین دلیل لغو شده است و شهرداری بر اساس نامه سازمان تبلیغات اسلامی درخواست برای واگذاری مجدد زمین دارد. اگر ما با این واگذاری مخالفت نکنیم، فرهنگ بدی را حاکم می‌کنیم زیرا این کار از سال 91 تا کنون معطل مانده است و چند باری نیز اجرای آن تمدید شده بود.
رضا خواجه نائینی، معاون اقتصادی شهردار مشهد نیز بیان داشت: تنظیم لایحه این هبه توسط معاونت فرهنگی بود. این بار مذاکره شده است که سازمان تبلیغات کار را در موقع مقرر آغاز نماید و تضامین لازم نیز در این خصوص اخذ شده است.
محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر به عنوان موافق واگذاری زمین گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با شهردار مذاکراتی داشتند و تعهداتی داده‌اند که منابعی را اختصاص داده و در موعد مقرر این کار ساخت مجتمع آموزشی فرهنگ زیارت را به انجام برسانند. این مجموعه کار فرهنگی می‌کند که اگر بتوانیم فرصت دیگری به او بدهیم بد نیست با اینکه نقد وارد است که در چند دوره کار را معطل گذاشته‌اند.
محمد حسین ودیعی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز اذعان کرد: موضوع این مجتمع فعالیت فرهنگی و پژوهشی گفته شده است که بر اساس تحقیق ما، دو پژوهشکده بزرگ در سطح شهر مشهد فعال هستند و توجیهی ندارد که این مرکز با منابع شهرداری و با هبه، راه اندازی شود.
در نهایت با تصویب نظریه کمیسیون اقتصادی، اعضا با واگذاری مجدد این زمین مخالفت کردند.
در ماده واحده این مصوبه آمده است با عنایت به عدم تحقق مهلت‌‌های مقرر شده در مصوبه‌های شورای اسلامی شهر مشهد شامل /91/2597/ش-20/06/1391 و 4/95/7542/ش-1395/04/31، با واگذاری یک قطعه زمین با مشاحت 2700 متر مربع واقع در بولوار شهدای تاکسیرانی مخالفت شد.
خروج از دستور برای بررسی بیشتر در کمیسیون مشترک
بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون خدمات شهری و همچنین نظریه کمیسیون‌های حقوقی و کمیسیون عمران و شهرسازی در خصوص لایحه شهرداری در زمینه اصلاح مصوبه ارائه تسهیلات برای احداث مجتمع‌های ساماندهی مشاغل آلاینده و مزاحم دیگر دستور کار این جلسه علنی بود.
احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر گفت: چون پیشنهادهای متفاوتی از کمیسیون‌ها آمده است لذا پیشنهاد می‌گردد با تشکیل کمیسیون مشترک و بازگشت این دستور کار برای بررسی در کمیسیون مشترک، پیشنهادات لحاظ شود.
در ادامه درخواست تعدادی از اعضا مبنی بر خروج از دستور کار این دستور تصویب شد.
راه‌اندازی سامانه جامع معاملات شهرداری مشهد تا سه ماه آینده
همچنین اعضا در پنجمین دستور کار سی و یکمین جلسه علنی شورای پنجم به بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون حقوقی در خصوص طرح اعضا در زمینه شفاف‌سازی و بهبود راه‌های نظارت عمومی بر روند معاملات شهرداری و طرح در زمینه ایجاد و راه‌اندازی سامانه جامع معاملات شهرداری مشهد مقدس پرداختند.
محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان ساخت: این طرح توسط تعدادی از اعضا ارائه شده است. یکی از آرمان‌های ما، افشای اطلاعات برای همه ذی نفعان بود. بعد از بررسی‌ها در کارگروه شفافیت شورا، این طرح به صحن علنی آمد.
با تصویب این طرح شهرداری مشهد مکلف شد ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه نسبت به راه‌اندازی و بهره‌برداری سامانه جامع معاملات شهرداری اقدام نماید.
تصویب تفریغ بودجه 74 میلیارد و 950 میلیون تومانی سازمان عمران
دیگر دستور کار این جلسه علنی نیز بررسی نظریه کمیسیون تلفیق و نظریه کمیسیون عمران و شهرسازی در خصوص لایحه شهرداری در زمینه تفریغ بودجه سال 96 سازمان عمران اختصاص داشت.
جمال حسن بارانی، مدیرکل دفتربرنامه بودجه و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد در این خصوص گفت: ما در کلیه سازمان‌ها بنا را بر این گذاشتیم چون سازمان‌ها از طریق منابع شهرداری اقدام به توسعه می‌کنند به همین سبب دارایی‌های آن‌ها نیز به نام شهرداری ثبت می‌شود. شهرداری در حوزه بودجه بندی، این تعهد را دارد که ضوابط را رعایت کند.
در نهایت نظریه کمیسیون تلفیق تصویب شد که بر اساس آن تفریغ بودجه سال 96 سازمان عمران شهرداری از حیث منابع و مصارف با کاهش 4 درصدی نسبت به اصلاح بودجه سال 96، به رقم 74 میلیارد و 950 میلیون تومان رسیده است.
رای مثبت اعضا به تفریغ بودجه 4 میلیارد و 985 میلیون تومانی شرکت احداث قطار شهری
اعضا در هفتمین دستور کار نیز به بررسی نشریه کمیسیون تلفیق و نظریه کمیسوین عمران و شهرسازی در خصوص لایحه شهرداری در زمینه تفریغ بودجه سال 96 شرکت احداث قطار شهری پرداختند.
محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ابراز کرد: در منابع و مصارف با کاهش 5 درصدی مواجه هستیم که در این تفریغ بودجه فقط بودجه جاری شرکت احداث قطار شهری گنجانده شده است و بودجه سنگین مربوط به ساخت قطار شهری در سازمان سرمایه‌گذاری دیده خواهد شد.
کیانوش کیامرز، مدیر عامل شرکت احداث قطار شهری مشهد مقدس نیز گفت: املاک باقیمانده مربوط به مواردی است که ما برای تعیین تکلیف آنها در حال طی کردن مراحل دادگاه هستیم که نیازمند گذر زمان است و از دست ما خارج می‌باشد. در مورد تبصره دو نیز پیمانکار، یعنی قرارگاه خاتم الانبیا معمولا از پیمانکاران بومی استفاده می‌کند.
در نهایت تفریغ بودجه سال 96 شرکت احداث قطار شهری مشهد با کاهش 5 درصدی نسبت به اصلاح بودجه سال 96 تصویب شد.
تفریغ بودجه 3 میلیارد و 625 میلیارد تومانی سازمان حمل و نقل بار درون شهری و حومه تصویب شد
آخرین دستور کار سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد نیز در سال اول فعالیت شورای پنجم به بررسی تفریغ بودجه سال 96 سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه اختصاص یافت که در این دستور کار نظریه کمیسیون تلفیق و نظریه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مورد بررسی قرار گرفت.
مختاری، مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری و حومه عنوان کرد: چارت سازمانی ما 37 نفر است که در حال حاضر با 30 نفر ما سازمان را اداره می‌کنیم که سایر کارها با خصوصی‌سازی انجام می‌شود. دو نفر نیروی اضافه شده نیز با مجوز منابع انسانی صورت گرفته است.
جمال حسن بارانی، مدیرکل دفتربرنامه بودجه و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد در این باره اظهار داشت: این افزایش نیرو مجوز بودجه‌ای نداشته است اما از کمیته منابع انسانی مجوز دریافت کرده است لذا باید توصیه به رعایت ضوابط بودجه‌ای نیز صورت گیرد.
در نهایت تفریغ بودجه این سازمان نیز با افزایش 11 درصدی نسبت به اصلاح بودجه سال 96 تصویب شد.
انتهای خبر/

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *