هدفگذاری برای 2.5 میلیارد دلار از استان

استاندار خراسان رضوی گفت: هدف گذاری امسال در حوزه صادرات بر صدور 2.5 میلیارد دلار کالا بدون احتساب خدمات فنی و مهندسی از استان است که با توجه به ظرفیت بالای استان در حوزه‌‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی قابل تحقق است.

علی‌رضا رشیدیان چهارشنبه شب در کارگروه توسعه صادرات استان با اشاره به تحقق یک میلیارد و 950 میلیون دلار صادرات در سال گذشته افزود: رشد 15 درصدی این رقم نسبت به سال قبل از آن جای تقدیر دارد از صادر کنندگان استان و همه بخش‌‌هایی که در موضوع صادرات شریک و دخیل بوده و مشارکت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: در برنامه پنج ساله باید به بیش از سه میلیارد دلار صادرات در سال برسیم که بر این اساس هدف عملیاتی صادرات استان برای سال 97 این رقم تعیین شده و باید به این افق و رشد 25 درصدی صادرات استان نسبت به سال قبل دست یابیم.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در این راستا باید بازارهای جدیدی که درسال گذشته شناسایی شد بویژه در حوزه کشورهای آفریقایی، ویتنام، ازبکستان و حتی کشورهای اروپایی چون آلمان و غیره که صادرات استان به آنها رشد خوبی داشته است ونیز با پیوستن ایران به کشورهای اوراسیا این مناطق بازارها و فرصتی ارزشمند برای صادرات ماست که باید از آن استفاده شود.

رشیدیان افزود: می‌توان در برخی از بازارهای بزرگ کشورهای هدف که با حجم تولیدات ما همخوانی ندارد، اتاق بازرگانی می‌تواند در ایجاد هماهنگی بین تولید کنندگان مختلف این کالا در کشور زمینه صادرات آنها تحت یک برند مشخص را فراهم کند وبر حضور ایران و استان در بازارهای هدف قدرت ببخشد که لازمه آن تعامل بیشتر بازرگانان با هم است.

وی ابراز امیدواری کرد: برنامه هدف گذاری شده در حوزه اعزام و پذیرش هیات‌‌های تجاری و اقتصادی، برگزاری نمایشگاه‌‌های بین المللی و اختصاصی، افزایش صادرات، مباحث بانکی و کمک‌‌های صادراتی، مالی ونیز موضوعات بیمه‌ای و حمل و نقل صادرات تحقق یابد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: برای تحقق شعار سال باید هم در کیفیت تولید هم قیمت تمام شده و نیز بسته بندی و عرضه توجه جدی شود در واقع باید برای حمایت از تولید و تولید کننده در عین کمک به ارتقا تولید به نحوی قیمت تمام شده آن را مدیریت کنیم که رقابتی بوده و خیلی افزایش نیابد..

رشیدیان با بیان اینکه در عرصه برگزاری نمایشگاه‌‌ها اعم از تخصصی و بین المللی باید بسیار قوی وارد عمل شد و توانمندی‌‌ها در فضایی با نشاط توام با حضور حداکثری تولید کنندگان، با تولیدات کیفیت و متناسب با نیاز بازار ارائه شود در این رابطه حضور و نقش واحدهای بخش خصوصی باید حداکثری باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید تولید صادرات محور باشد، افزود: باید تولیدات استانداردهای لازم را داشته باشد زیرا صدور کالای بی کیفیت تیر خلاص به صادرات استان و کشوراست و بازارها را از دست خواهیم داد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: بدین منظور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی واعضای آن باید روی کیفیت کالاهای صادراتی حساسیت و توجه جدی داشته باشند و تولیدات را به تناسب نیاز کشورهای هدف ارائه کنند.

رشیدیان در این راستا بر برگزاری جلسه هماهنگی بین واحدهایی که در موضوع فرآیند صادرات نقش دارند، تاکید و عنوان کرد: باید کالاهای تولیدی از نظر کیفیت ارتقا یابد و تمرکز تولید بر بازارهای هدف باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید از قبل برای بازارهای هدف صادراتی ازتولید تا بسته فکر و برنامه ریزی شود، اظهار کرد: بارها بر پرهیز از فروش و صادرات فله‌ای زعفران تاکید شده زیرا کشورهای هدف با بسته بندی مجدد این محصول سود اصلی و بیش از کشاورز را کسب می‌کنند در حالی که باید این سود نصیب کشاورز ما شود.

استاندار خراسان رضوی در ادامه برای تحقق برنامه صادراتی تنظیم شده افزود: امروز نیاز است موانع و چالش‌‌های مسیر صادرات مرتفع شود که در این صورت به میزان کافی کالای با کیفیت برای صادرات دراختیار استان هست.

رشیدیان با بیان اینکه باید به محصولاتی که برند استان بوده و انحصار آن در اختیار خراسان رضوی است، توجه بیشتری شود، گفت: محصولاتی چون زعفران، پسته و دانه‌‌های روغنی که می‌تواند سهم مناسبی از صادرات استان به کشورهای همسایه و منطقه داشته باشد، باید محور عمل قرارگیرد.

وی تصریح کرد: بازارهای منطقه بویژه کشورهای همسایه بسیار مستعد است به شرطی که بر روی آن متمرکز شده و تولیدات مورد نیاز و خواست آنان را داشته باشیم در این میان تولید مشترک در کشورهای همسایه چون افغانستان هم امکان خوبی است که برای در عین حال برای ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت آنان بسیار موثر است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به موضوع ارز هم گفت: باید بر اساس قانون و ضوابط بانک مرکزی در این زمینه اقدام شود.

رشیدیان افزود: در این راستا به مردم نیز اطلاع رسانی شفاف و دقیق پیرامون جرم نگهداری ارز توسط آن‌ها بیش از میزان تعیین شده و امکان تضمین بانک مرکزی برای نگهداری ارز مردم و بازگرداندن آن در زمان نیاز به صورت ارزی صورت گیرد.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی:

صادرات به آسیای میانه متوقف شده است

در ادامه این جلسه، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به توقف صادرات به آسیای میانه گفت:

این اتفاق به دلیل تصمیم اخیر دولت مبنی بر سپردن «تعهد ارزی» برای صادرات به کشورهای آسیای میانه گرفته شده است.

محمدحسین روشنک افزود: این تصمیم در امر تجارت، نشدنی است. چرا که در مبادلات تجاری بین ایران و این کشورها از گذشته تاکنون ارز یا دلاری مبادله نمی‌شده است. در واقع تجار ما بعد از صادرات محصول به این منطقه وسیع طلب خود را در داخل کشور به صورت ریال دریافت می‌کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دولت برای صادرات به کشورهای عراق و افغانستان صادرکنندگان را از سپردن تعهد ارزی معاف کرده است، این مساله تصمیم خوبی است که باید برای آسیای میانه نیز اتخاذ می‌شد. چرا که این کشورها سیستم بانکی ضعیفی دارند و قادر به تحویل ارز به صادرکننده ما نیستند تا صادرکننده بتواند آن ارز را در اختیار دولت قرار بدهد.

وی با اشاره به بلاتکلیفی تجار خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به این که آسیای میانه یکی از مقصدهای صادراتی خراسان رضوی است، توقف صادرات به این کشورها موجب نارضایتی در تجار استان ما شده است و این فعالین اقتصادی با مراجعه به اتحادیه درخواست دارند که اتاق بازرگانی و استانداری خراسان رضوی این دغدغه را به دولت منتقل کند تا معافیت از تعهد ارزی را برای آن‌ها لحاظ شود. اگر این اتفاق بیفتد بخش عظیمی از مشکلات بر طرف می‌شود و صادرات از سر گرفته می‌شود. دولت باید بپذیرد که صادر کنندگان نمی‌توانند از این کشورها «ارز» برگردانند و در واقع طلب خود را به «ریال» دریافت می‌کنند.

در پی طرح این مساله، استاندار خراسان رضوی به سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ماموریت داد تا پیگیری‌های لازم را در سطح هیئت دولت به انجام رساند و برای رفع این مشکل در آینده نزدیک تصمیم گیری شود.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *