مشهد میزبان سینما ماشین می‌شود؛

فیلم پشت فرمون

مریم اصغری

همه ما تجربه سینما رفتن و فیلم دیدن در سالن تاریک را، اغلب در جمع‌های دوستانه و خانوادگی تجربه کردیم و اصلا یکی از دلایل علاقه خیلی از افرادی که به صورت تخصصی فیلم‌ها را دنبال نمی‌کنند، پر کردن اوقات فراغت گروهی با فیلم است و به طور حتم چه جایی بهتر از سینما!

پس از شیوع کرونا و تعطیلی کلیه مراکز فرهنگی و تفریحی و به تبع ماه‌ها انتظار برای فیلم بازها، سینمادوستان، سینماگران، سینماداران و … شیوه‌های نوینی به روی کار آمد که بعضا با موفقیت و گاها با شکست مواجه شد. تجربیاتی مثل اکران انلاین، که البته به همت سارقین فرهنگی تنها چند ساعت پس از اولین اکران، نسخه کپی رایت غیرمجاز آن در سایت‌ها، کانال‌ها و… در دادوستد بود و طبق معمول انگشت اتهام، به سمت عدم فرهنگسازی در بخشی از جامعه ایران نشانه گرفته شد. پس از آن نیز، سینما ماشین به روی کار آمد و تجربه‌ای که پیش از ایرانیان در سال 1331 در تپه‌های تهرانپارس داشتند تکرار شد. سینما ماشین روزهای کرونایی در تهران با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد، به طوری که بلیت دو سانس آول در همان ابتدا پیش فروش شد. اما این رویکرد برای اکران فیلم نیز با انتقاداتی مواجه شد.

سینما ماشین برای ایران نیست

نادر طریقت، کارگردان سینما با اشاره به اینکه دیدن فیلم‌های جنگی، ملودرام، اجتماعی و به طور کل آثاری که دنبال کردن‌شان نیاز به تمرکز دارد در سینما ماشین تقریباً غیر ممکن است می‌گوید: به شخصه با سینما ماشین موافق هستم و فکر می‌کنم تنوعی است برای افرادی که به سینما رفتن علاقه دارند اما سینما ماشین به طور کل در کشورهای دیگر برای فیلم‌هایی در نظر گرفته می‌شود که در ایران نمونه‌ای نداریم. سینما ماشین در همه جای دنیا برای فیلم‌هایی است که مخاطب در آن شاهد صحنه‌های جنسی است و قرار گرفتن در ماشین و یک فضای صمیمانه، برای دیدن این فیلم‌ها بهتر است و به همین دلیل در کشورها دیگر برای دیدن این فیلم‌ها سینما ماشین را ترجیح می‌‌دهند.

علی‌اکبر ثقفی، تهیه‌کننده و کارگردان سینما نیز با اشاره به اینکه سینما ماشین در شرایط عادی کاربرد ندارد بیان می‌کند: سینما رفتن آداب خاص خودش را دارد، مخاطب باید در سالن تاریک به دیدن فیلم بنشیند و بدون هیچ تصویر مزاحمی، تمرکزش بر صدا و تصویر باشد.

هر طرحی که به رونق سینما کمک کند خوب است

البته طرح «درایوین سینما» موافقانی نیز دارد. حسن کلامی، تهیه‌کننده سینما در اینباره اظهار می‌کند: قطعاً وقتی یک فیلم ساخته می‌شود، سازندگانش در برنامه‌ریزی‌شان اکران روی پرده را مدنظر دارند و اگر شرایط عادی باشد، ترجیح همه بر این است که فیلم بر پرده سینما نمایش داده شود. اما در شرایط حاضر که سرمایه افراد به نوعی با عدم اکران و تعطیلی سینماها در خطر است و چشم‌انداز روشنی دیده نمی‌شود اکران آنلاین و سینما ماشین می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مجتبی بهزادیان، مدیر سینما فرهنگ با اشاره به اینکه در دوران پساکرونا بهتر است طرح سینما ماشین در شهرستان‌های فاقد سینما اجرایی شود می‌گوید: سینمای ما به دلایل مختلف به طرح‌هایی مثل اکران آنلاین و سینما ماشین احتیاج دارد و من به شخصه هر طرحی که بتواند به رونق سینما و به نوعی به کمک سالن‌های سینما در جهت جلوگیری از ازدحام فیلم‌ها بیاید را مثبت می‌دانم.

مشهد، میزبان سینما ماشین خواهد شد

گره سردرگم چرخه سینما این روزها با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است و حتی اعلام بازگشایی سینماها از ابتدای تیرماه هم با انتقاداتی همراه بوده است. در این میان خبر نسبتا خوب برای اهالی فیلم این است که مشهد، دومین شهر بزرگ میزبان «سینما ماشین» خواهد بود.

به گزارش صبح امروز به نقل از روابط عمومی طرح «سینما ماشین»، پس از تجربه موفق نخستین «سینما ماشین» پس از انقلاب اسلامی با نمایش «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در برج میلاد تهران، مشهد مقدس از روز پنجشنبه ۲۲ خرداد به عنوان دومین شهرِ بزرگ کشور میزبان این طرح می شود.

نخستین «سینما ماشین» کشور پس از انقلاب، با همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و شرکت سینمایی نورتابان در تهران و با نمایش «خروج» افتتاح شد و با انتخاب مشهد به عنوان دومین توقف‌گاه کاروان «سینما ماشین» بزودی سایر فیلم‌ها و شهرهای میزبان این طرح نیز بصورت رسمی معرفی خواهند شد.

«سینما ماشین» مشهد در خیابان خیام شمالی، میدان سپاد (بهارستان) برگزار می‌شود و خانواده‌های مشهدی از روز پنجشنبه ۲۲ خرداد می‌توانند با مراجعه به سامانه بلیت فروشی «ایران تیک» به نشانی irantic.ir در ۲ سانس ۲۱ و ۲۳ بلیت نمایش آخرین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا در طرح «سینما ماشین» را تهیه کنند.

راه حل خوب این روزها

بدون تردید با این همه سینمای شیک و پلتفرم‌ها، فیلم دیدن در ماشین قطعا انتخاب اول نیست، چرا که نه کیفیت تصویر سینما را دارد و نه کیفیت صدا! اما در شرایط کنونی که هم فیلم دوستان از آنچه می‌خواهند دور مانده و هم سرنوشت سالن‌های سینما در بلاتکلیفی است، گزینه «ِDrive In Cinema» میتواند راه حل و انتخاب خوبی باشد. خصوصا که جوان‌ترها از آن استقبال می‌کنند و در هوای دونفره، دونفره هم فیلم می‌بینند. با این اتفاق، هم فاصله گذاری اجتماعی به وسیله خودروها حفظ می‌شود و هم فیلمسازان که نیاز به اکران دارند به خواسته خود می‌رسند و البته، لیست فیلم‌های درحال انتظار پخش هم کم شده و بر روی هم تلنبار نمی‌شود. یقینا در دوران پساکرونا، کم‌کم سینما ماشین از خاطره‌ها محو می‌شود و از آن به عنوان تجربه‌ای منحصر به فرد که قابل تکرار نیست یاد شده و تبدیل به یک فانتزی دور برای فیلم‌بازها می‌شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *