بافت‌های فرسوده محوری‌ترین بخش حاشیه‌نشینی در شهرها است

مشاور رییس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری گفت: موضوع بافت‌های فرسوده محوری‌ترین بخش حاشیه‌نشینی در شهرها است.

اکبر ترکان از بافت فرسوده اطراف حرم مطهر بازدید کرد و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت تلاش می‌کند تسهیلاتی برای نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم در نظر گیرد. با این حال باید گفت با بودجه عمومی نمی‌توان کار چندانی انجام داد چرا که بودجه اختصاص یافته امسال 30 میلیارد تومان است و با مقیاس فعالیت‌هایی که در دست اقدام است، عدد قابل توجهی به شمار نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه موضوع بافت‌های فرسوده محوری‌ترین بخش حاشیه‌نشینی در شهرها است، افزود: بخشی از بافت فرسوده نیز بافت تاریخی شهر را شکل داده است.

مشاور رییس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری با تاکید بر اینکه آنچه در بافت فرسوده اطراف حرم مطهر صورت گرفته، فاخرترین شیوه شهرسازی و معماری در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، بیان کرد: گرچه عیب و نقص‌هایی نیز دارد، اما بی‌نظیر است و در عین حال با توجه به حجم گسترده زائرانی که به مشهد مقدس می‌آیند، ضرورت دارد روند کار تسریع شود.

ترکان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از هزار و 500 میلیارد تومان از هزینه اجرای طرح از محل اجرای آن تامین می‌شود. ادامه اجرای طرح نیز نیازمند اختصاص هزار میلیارد تومان اعتباراست که دولت نیز برای این منظور تلاش خود را می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع وجود 39 اثر مهم معماری در اطراف حرم مطهر اشاره کرد و گفت: این آثار ثبت میراث شده است و مورد بازسازی قرار می‌گیرد.

مشاور رییس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری افزود: البته بازسازی آن‌ها هزینه زیادی می‌طلبد، اما ضرورت دارد حفظ و احیاء شود. چراکه دارای ارزش‌های تاریخی و فرهنگی است و هویت ما محسوب می‌شود.

ترکان با اشاره به مشکلات صاحبان خانه‌های باارزش و تاریخی، تصریح کرد: از آنجا که اسم میراث بر روی برخی از این خانه های تاریخی گذاشته می‌شود، خریداری وجود ندارد و صاحبان این املاک متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه بروکراسی‌های میراث در ثبت و بازسازی آثار تاریخی، خفه‌کننده است، گفت: در این سازمان روش‌های قدیمی دنبال می‌شود که دست و پا گیر است. باید میراث فرهنگی خود را از این رویه‌ها رها کند و اداره این سازمان به سمت شرکت گردشگری باشد تا این این آثار تاریخی به جای تخریب و رها شدن به محل درآمد تبدیل شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *