خراسان رضوی رتبه نخست سرمایه گذاری در صنعت

استاندار خراسان رضوی گفت: در سال 96، این استان رتبه نخست سرمایه گذاری کشور در حوزه صنعت را از آن خود کرد.

علی رضا رشیدیان در نخستین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: در سایه همراهی دولت و بخش خصوصی در سال گذشته نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری که 12.1 درصد است به 11.4 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به دستاوردهای استان در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدمات طی سال گذشته، گفت: براساس برش استانی برنامه ششم توسعه باید سال گذشته 123 هزار شغل در خراسان رضوی ایجاد می شد که با توجه به ظرفیت های موجود و تعداد بالای جویندگان کار، این رقم با تفاهم بین دستگاه های اجرایی و تقسیم کار شهرستانی، به 160 هزار اشتغال افزایش یافت.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در پایان سال گذشته موفق به ایجاد 124 هزار فرصت شغلی در استان شدیم.

رشیدیان با اشاره به اینکه سهمیه اشتغال استان برای سال دوم برنامه ششم توسعه نیز 70 هزار فرصت شغلی جدید است گفت : با توجه به توانمندی ها ،نیازها و نیز قرار گرفتن خراسان رضوی در بین سه استان نخست کشور در حوزه نرخ مشارکت بالای اقتصادی با میزان 44 درصد، هدف گذاری در سال 97 بر ایجاد 110 هزار اشتغال جدید تمرکز یافته است.

وی تصریح کرد: حوزه صنعت، معدن و تجارت استان در سال گذشته با صدور 344 فقره پروانه بهره برداری، سرمایه گذاری سه هزار و 785 میلیارد تومانی و اشتغال هشت هزار و 657 نفری، رتبه نخست سرمایه گذاری کشور را از آن خود کرد که قابل تقدیر است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه هم اکنون 348 طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در استان در حال اجرا است؛ گفت: برنامه ریزی شده تا این پروژه ها در سال جاری با سرمایه گذاری چهار هزار و 192 میلیارد تومان و اشتغال 15 هزار نفری به بهره برداری برسد.

رشیدیان با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به مشهد و نشست با فعالان اقتصادی استان تاکید کرد : اتنظار است فعالان این حوزه، فرصت های تجاری و سرمایه گذاری خراسان رضوی را برای طرح در این جلسه از هم اکنون احصا و آماده نمایند.

وی در ادامه خدمات قابل توجه انجام شده در حوزه کشاورزی را خاطر نشان کرد و گفت: با توجه به موضوع بحران آب، تنها در سال گذشته 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبیاری نوین تجهیز شدند.

استاندار خراسان رضوی افزود: در دو هزار کیلومتر از اراضی استان نیز خطول انتقال آب تعبیه شد که سهم قابل توجهی در بهره وری از منابع آب داشت.
رشیدیان گفت: همچنین در 100 هکتار از اراضی استان 250 طرح کشت گلخانه ای به اجرا در آمد که این پروژه ها نیز در کاهش مصرف آب و افزایش تولید، موثر بوده اند.

استاندار خراسان رضوی به برگزاری دوازدهمین جلسه کارگروه استانداران منطقه 5 کشور با حضور معاونان وزارت کشور به میزبانی استان در مشهد مقدس هم اشاره کرد و افزود: مقرر شد با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در توسعه مناطق با هدف بهره گیری از توانمندی ها و ظرفیت های استان های درون هر منطقه برای ارتقا آن، فهرست پروژه ها برای سرمایه گذاری مشترک، 6 استان توسط مراکز سرمایه گذاری آن ها تهیه و ارائه می شود.

وی همچنین با اشاره به دیدار خود و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با معاون اول رییس جمهور طی عصر روز سه شنبه افزود : مقرر شد طرح پیشنهادی ایجاد شرکت سرمایه گذاری توسعه عمران استان با کمک بخش خصوصی تهیه و به دولت ارائه می شود.

رشیدیان افزود: طی این دیدار، پیشنهادی مبنی بر راه اندازی صندوق شرکت توسعه عمران استان مشابه آنچه در کرمان انجام شده است، مطرح شد تا با کمک بخش دولتی و خصوصی این شرکت راه اندای شود.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: با ترکیب و تجمیع ظرفیت این بخش ها در قالب این صندوق، می توان از امکانات و توان آنها برای تسریع ، تکمیل و اجرای طرح های توسعه ای استان استفاده نمود که در این راستا مقرر شد؛ طرح آن تهیه و ارائه شود.

رشیدیان با بیان اینکه در این جلسه مباحث مختلفی از سوی نمایندگان مطرح شد، افزود: عمده مسائل طرح شده در حوزه آب بود از جمله موضوع انتقال آب از دریای عمان که امری اجتناب ناپذیر است و اجرای آن با مشارکت بخش ی خصوصی قابل تحقق می باشد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت این کارگرو گفت : با توجه به مباحث و چالش های مشترک نقش بخش خصوصی و نمایندگان مجلس در این حوزه ها مقرر شده تا نشستی مشترک بین استانداران این کارگروه و اتاق های بازرگانی و نمایندگان مردم این استان ها در مجلس شورای اسلامی برگزار شود .

استاندار ،مباحث مربوط به بحران آبی ، همکاری های اقتصادی ، امنیتی و اتباع خارجی را از جمله زمینه های مشترکی دانست که می توان در این نشست با همراهی و همنوایی بین نمایندگان مجلس ، بخش خصوصی و بخش دولتی برنامه ریزی و تبادل نظر و تدبیر موثری نمود.

وی با اشاره به اقدام اتاق بازرگانی استان در بحث شناسایی قوانین مخل کسب و کار و اعتراضات کارگری و غیره بر شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری استان طی همکاری بخش خصوصی و دولتی تاکید و عنوان کرد : باید شرایط استان در این حوزه جمع بندی شده تا بتوانیم در حوزه جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی فعالیت هماهنگی را داشته باشیم .

رشیدیان بر ضرورت دیده شدن نقش و جایگاه شرکت های دانش بنیان به عنوان بخش خصوصی و حضور آنان در اتاق بازرگانی و شورای گفت و گوی دولت وبخش خصوصی برای طرح و پیگیری مباحث مربوط به این حوزه و تقویت آن تاکید کرد و گفت : در عین حال زمینه حضور کارآفرینان استان و برگزاری نشستی با آنان به منظور بررسی و فعلیت رساندن ظرفیت های این بخش در اقتصاد استان را ضروری خواند.

وی با بیان اینکه اینکه آمار بیکاران با وجود تلاش های انجام شده در حوزه اشتغال به طور عادی با توجه به جمعیت جوانان ما روز بروز در حال افزایش است، گفت : هم اکنون با وجود 260 هزار نفر جویای کار در استان باید بسیج همه جانبه  تمامی بخش ها در حوزه اشتغال تحقق یابد تا به نتیجه مناسبی در ایجاد اشتغال دست یابیم.

وی ارائه تخفیف ها و معافیت های مالیاتی و عوارض که برای به کارگیری دانش آموختگان دانشگاهی و طرح های کارورزی به واحدهای تولیدی داده می شود را از جمله این زمینه ها برای ترغیب بخش های مختلف به استفاده از نیروی تحصیل کرده دانست.

وی عنوان کرد: همچنین باید از ظرفیت بالای تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و طرح های بازآفرینی بافت های فرسوده شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری برای ایجاد اشتغال بهره گرفت و در این میان نقش بخش خصوصی محوری است.

 

شافعی خبر داد:

امضای تفاهم نامه بین اتاق بازرگانی و وزارت کشور

در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی ایران و خراسان رضوی هم در این جلسه با بیان اینکه زمانی کمترین ارتباطات را اتاق بازرگانی با وزارت کشور داشت ، گفت : امروز این مناسبات و تعاملات همسطح وزارتخانه های تخصصی چون صنعت ، معدن و تجارت و گسترده است.

غلامحسین شافعی در این جلسه از امضای تفاهم نامه همکاری بین اتاق و وزارت کشور و استانداری ها خبر داد و افزود: این ارتباطات به همکاری مطلوب و نتیجه بهتر در حوزه اقدامات توسعه ای و اقتصادی منجر می شود.

وی تصریح کرد: امروز در حوزه اشتغال بخشی از نگرانی ما آن است که منابع فقط با رویکرد ایجاد شغل فقط به حوزه هایی که بیشترین اشتغال را ایجاد می کند ، اختصاص نیابد بلکه باید در کنار اشتغال تمرکز و توجه ویژه ای به حوزه بهره وری اقتصادی این بخش ها شده و بعد اشتغال آن در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود : در حوزه تسهیلات توسعه اشتغال روستایی هم باید توجه و دقت نظر لازم اعمال شود تا منجر به ایجاد تولید و اشتغال مناسب شود و به هدر نرود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *