دولت تکلیف صادرات را روشن کند

تصمیم گیری های دولت در روزهای اخیر موجی از نگرانی را در میان فعالین اقتصادی کشور ایجاد کرده است، بعد از تغییراتی که در حوزه ارز شاهد آن بودیم. ثبات و اعتماد به بازار برای ادامه فعالیت ایجاد نشده است. در میان حوزه های اقتصادی، تصادرات یکی از حوزه هایی است که بیشترین ضربه را متحمل شده است.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در این باره گفت: مسئولین باید هرچه سریع تر صادرکننده را از بلاتکلیفی در بیاورند.

مهدی امینی در گفت و گو با «صبح امروز» افزود:  این بلاتکلیفی باعث از دست دادن بازارهای هدفی که بیش از چند دهه و با زحمت بدست آمده، خواهد شد.

وی تاکید کرد: بهتر بود قبل از صدور این اطلاعیه ها و تصمیمات خلق الساعه و غیر کارشناسی نظر بخش خصوصی گرفته می شد و بعد از یک کار کارشناسی و دقیق به یک نتیجه نهایی واحد بین بخش خصوصی و دولتی ها می رسیدیم تا از وارد شدن این ضربه مهلک به صادرکننده جلوگیری می کردیم.

امینی با اشاره به این که متاسفانه نگاه اشتباهی به حوزه تجارت وجود دارد، تصریح کرد: در مباحث مرتبط با صادرات باید فرهنگ سازی شود، تصور اینکه گران شدن ارز، صادرکننده را منتفع خواهد کرد تصور و نگاهی کاملا اشتباه است. باید بدانند صادرکنندگان که قرارداد دراز مدت با طرف تجاری خود دارند با گران شدن ارز بیشتر ضرر کرده و با توجه به افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی نهایتا متضرر خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: باید این تصمیمات به صورت منطقه ای گرفته می شد معاملات با اکثر کشورهای همسایه استان خراسان (آسیای میانه و افغانستان ) بصورت ریالی انجام می پذیرد و هیچگونه امکان برگشت ارز وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در پایان اضافه کرد: تصمیمات و اطلاعیه های اخیر با شعارهای حمایت از صادرات در تناقض است و اگر چه هیچ جنبه حمایت از صادرات ندارد بیشتر حمایت از واردات به نظر می رسد. در شرایطی که با توجه به شعار سال «حمایت از تولید ایرانی» و اشتغال، بایستی صادرات کشور حمایت شود، تصمیمات اینچنینی به نوعی پرداخت یارانه به واردات است.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *