23 درصد مردم دچار اختلالات روانی هستند

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی در حوزه مشارکت‌های اجتماعی گفت: 6/23 درصد مردم ما از اختلالات روانی رنج می‌برند زیرا ما به ایجاد بیمارستان و تکنولوژی پزشکی توجه داشته‌ایم اما از پرداختن به سلامت روان انسان دور بوده‌ایم.

به گزارش«صبح امروز« دکتر غلامحسن خدایی روز گذشته 14شهریور ماه در همایش کشوری توسعه برنامه خیرین در نظام سلامت که در محل هتل پردیسان مشهد برگزار شد، افزود: 6/23 درصد مردم ما از اختلالات روانی رنج می‌برند زیرا ما به ایجاد بیمارستان و تکنولوژی پزشکی توجه داشته‌ایم اما از پرداختن به سلامت روان انسان دور بوده‌ایم.

وی بیان کرد: انسان‌ها از بدو تولد دچار این اختلالات روانی نبوده و با حضور در جامعه دچار این مشکلات شده‌اند. همچنین در این حوزه نیزازعدالت اجتماعی، مشارکت مردم و همراهی بین مسئولین غافل شده‌ایم.

وی با اشاره به نقش مدیریت خیرین و نقش معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت گفت: اگر به بحث معاونت اجتماعی توجهی نشود حتما شاهد فقیر دولت و مردم در بحث سلامت و کیفیت زندگی می‌شویم.  : در 38 سال گذشته با گسترش بیمارستان‌ها، تجهیزات و تکنولوژی در بخش سلامت و پزشکی امید به زندگی در مردم افزایش پیدا کرده است.

خدایی در ادامه گفت: دیدگاه وزارت بهداشت بر این اساس است که با توسعه تجهیزات ضامن سلامت جامعه می‌شود، اما گذشت سال‌ها نشان داده است که تنها 25 درصد تضمین سلامت به وزارت بهداشت برمی‌گردد و 75 درصد مابقی تضمین سلامت به دیگر بخش‌ها کشور مربوط است. بعد از 38 سال کار کارشناسی در بخش سلامت، معتقدم وزارت بهداشت با تحول در دیدگاه و ایجاد معاونت اجتماعی به این تفکر می‌رسد که سلامت به تمامی سازمان‌ها و مسئولین مربوط شود.

وی در ادامه با اشاره با نوع تفکر اشتباه مسئولین در سلامت جامعه گفت: اشتباهات در دیدگاه و عمل در بحث سلامت جامعه باعث رفتارهای غیر اصولی در تغذیه، رانندگی و رفتارهای اجتماعی و… شده است. در نتیجه خیرین و معاونت اجتماعی قبل از توجه به جیب و اقتصاد مردم باید به برنامه‌ای برای تغییر در فکر و دیدگاه مردم داشته باشند.

در ادامه این همایش معاون امور سازمان‌های مردم‌نهاد وزارت کشور در رابطه با کمبود فعالیت و سازمان‌های مردم نهاد گفت: در بحث NGO ها عده‌ای فکر می‌کنند که این یک حرکت برگرفته شده از جوامع غربی و اروپایی است اما با در نظر گرفتن آیه‌های قرآن و تأکید آن به همکاری در سطح جامعه و همچنین زندگی پیامبر و ائمه می‌بینیم که این موضوع کاملا در متن زندگی و جامعه دینی وجود دارد.

بهمن مشکینی با تأکید بر اینکه همکاری‌های مردم  به‌عنوان مشارکت‌های نهادی باعث بالا رفتن سرمایه اجتماعی می‌شود، گفت: در جامعه‌ای که مردم سازمان‌دهی انسانی شده باشند و سطح روابط بین جامعه و شخص بالا باشد تعهد نیز نهادینه می‌شود و مؤکد این موضوع آیه آخر سوره شریفه عمران است که معنی کلی این آیه می‌فرماید: هرگاه ارتباطات در جامعه‌ای قوی باشد، آن جامعه از آسیب مصون می‌ماند. وی افزود: سرمایه اجتماعی پایین باعث بالا رفتن آسیب اجتماعی می‌شود و دولت‌های وابسته به اقتصاد نفتی به قدری بزرگ می‌شوند که مردم در کوچک‌ترین بخش‌های تشکیلاتی قرار می‌گیرند و این باعث شدت گرفتن آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌گردد.

همچنین در این همایش کارشناسان خیریه در نقد فعالیت بعضی از مسئولین در این مؤسسات به این موضوع تأکید داشتند که تأسیس مؤسسه خیریه و ریاست به آن برای بعضی با هدف فراهم کردن شرایط مناسب و بدست گرفتن پست‌های مهم دولتی است.

در ادامه مدیر کل مؤسسات خیریه سلامت به بعضی اشکالات عملیاتی حوزه خیریه مانند ضعف در عملکرد پلاک‌گذاری املاک وقفی و کمبود درمانگاه و بیمارستان خیریه در کشور اشاره کرد.

دکتر محمد نصیری گفت: ما در کشور 400 درمانگاه و 40 بیمارستان خیریه داریم که نسبت به نیازهای جامعه بسیار کم است. باید سعی کنیم همان‌طور که اداره مراکز شبه خانواده و شیرخوارگاه‌ها را به مردم واگذار کرده‌ایم، اداره بیمارستان‌ها و درمانگاه سراسر کشور را نیز برعهده مردم بگذاریم.

 

 

سرویس اجتماعی«صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *