دیپلماسی علمی راه دستیابی به منافع ملی است

رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هنگامی كه موضوع ديپلماسی علم و فن آوری به ميان مـی‌آيـد، بـدان معناست كه می‌توانیم از علم و فناوری به عنوان وسيله‌ای برای رسيدن بـه اهـداف و منـافع ملـی استفاده کنیم.

زینب موذن زاده در خصوص اهمیت جذب توریسم علمی در کشور افزود: يكی از راه‌های معرفی ظرفيت‌های علمی، اقتصادی، سياسی و فناوری كشور از طريق فارغ التحصيلان دانشگاهی است و ما می‌توانيم با پرورش دانشجويان خارجی از آن‌ها به عنوان سفيران علم و فناوری جمهوری اسلامی ايران در ساير كشورها بهره مند شويم.

وی ادامه داد: جذب دانشجويان بين المللی از یک طرف توانمندی‌های دانشگاه ما را به سایر مراکز علمی جهان معرفی می‌کند و از طرف دیگر سبب می‌شود برای رسیدن به استانداردهای جهانی تلاش کنیم تا زیرساخت‌های مناسب را به وجود آوریم.

رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص عواملی که باعث جذب توریسم علمی در کشور می‌شود، عنوان کرد: براي داشتن يك ديپلماسي موفق و در عين حال بهره‌مند شدن از همه حقوق خود در حوزه علم و فناوري لازم است با تمركز بيشتري روي ديپلماسي علمي كار كنيم.

موذن زاده با تاکید براینکه همه دانشگاه‌های برتر دنیا به موضوع توریسم علمی توجه خاصی دارند، تصریح کرد: افزایش ظرفیت و توان دانشگاه‌های کشور، اعطاي بورس تحصيلي، معرفي پتانسيل دانشگاه در فضاي مجازي، همايش‌هاي بين المللي، تفاهم‌هاي علمي- بين المللي از جمله راه‌هاي جذب توريسم علمي است كه مي‌توان به آن اشاره کرد.

وی در خصوص موقعیت و وضعیت استان خراسان رضوی در زمینه توریسم علمی، تصریح کرد: جذب دانشجويان بين المللي در دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان يكي از دانشگاه‌هاي جامع و توانمند كشور تحت حمايت همكاران فرهيخته گروههاي آموزشي و با فرآيندي نظام مند در حال انجام است. با عنايت به وجود مرقد مطهر حضرت رضا(ع) در مشهد و براساس رئوس برنامه ديپلماسي علمي- فرهنگي، تلاش و كوشش مسئولان اين دانشگاه تاكنون حدود 1500 دانشجوي بين المللي پذيرش شده است.

رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضرحدود 22 هزار دانشجوی غيرايرانی در دانشگاه‌های ايران مشغول به تحصيل هستند كه حدود 6 هزار دانشجوي بورسيه هستند و باقی آنان با هزينه خودشان تحصيل مي‌كنند. در لايحه برنامه ششم توسعه كشور موضوع بين‌المللي شدن دانشگاه‌ها و جذب 100 هزار دانشجوي خارجي به‌ عنوان الزام و راهبرد مطرح شده است.

موذن زاده اضافه کرد: در راستاي توسعه تعاملات، مراودات و ارتباطات پايدارتر و ثمر‏بخش‏ تر بين‏‌المللي، ورود در بازار رقابت كيفي و علمي با دانشگاه‏‏ها و مراكز معتبر جهاني، همچنين گسترش زبان فارسي و معرفي فرهنگ و تمدن ايران اسلامي و تبادل اطلاعات، افكار و دانش و هنر، دانشگاه فردوسي مشهد تاكنون اقدامات و سرمايه گذاري‌هاي بسياري در حوزه‌هاي مختلف از جمله حوزه علمی و فرهنگي کرده است كه مي توان به برگزاري چندين دوره جشنواره فرهنگي- ورزشي و جشن فرهنگ ملل در سطح بين المللي و برگزاري مراسم مذهبي فراوان و اردوهاي ايران شناسي اشاره کرد كه حضور حدود1500 نفر دانشجو و دانش پذير بين المللي و همچنين كسب رتبه برتر در حوزه بين المللي از سوي وزارت علوم تحقيقات و فناوري خود گواه اين مدعا است.

وی افزود: براي تحقق اهداف عاليه كشور مبني بر توسعه ديپلماسي فرهنگي وعلمي با هدف گسترش جذب و پذيرش دانشجويان بين المللي و همچنين به خاطر حفظ شأن و منزلت فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ادامه ارائه تسهيلات و خدمات مناسب به آن‌ها ضروري به نظر مي رسد، لذا استانداردسازي و تأمين زيرساخت‌ها و خوابگاه براي دانشجويان تدريس به زبان انگليسي تعريف دوره‌هاي خاص تحصيلات تكميلي و پشتيباني‌هاي علمي ‌از اين دانشجويان و تسهيل امور كنسولي آنان كه از موانع اصلي جذب دانشجوي بين المللي است، از مواردي است كه در دستوركار اين دانشگاه قراردارد.

رئیس اداره دانشجویان بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: در حال حاضر تقریبا در تمامی رشته‌ها و در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از 21 کشور دنیا دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل هستند؛همچنین حدود 6000 دانشجو در استان خراسان رضوی تحصیل می‌کنند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *