10 برنامه برای ارتباط مسئولین و مردم

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی به تشریح برنامه‌های 10 گانه استانداری در خصوص ارتباط نظام مند با مردم پرداخت.

سید جواد حسینی با بیان اینکه مشارکت مردم پایه اصلی شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی و استمرار آن است، افزود: قانون اساسی مشارکت مردم را در سطوح کلان، متوسط و خرد در قالب انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای شهری و روستایی از یک سو و حق تشکیل احزاب، تشکل‌های غیردولتی، تشکلهای صنفی و علمی از سوی دیگر به رسمیت شناخته است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید در استان خراسان نیز در راستای سیاست راهبردی نظام در خصوص ارتباط با مردم به منظور بهره گیری از نظریات ایشان، درک مشکلات آنان، پاسداشت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع برنامه‌های ده گانه ای را طراحی و به اجرا گذارده است

حسینی تصریح کرد: معتقدیم مشارکت دادن مردم باید از سمت مدل مشارکت تشریفاتی و تزئیناتی به سمت مشارکت واقعی و پایدار سوق پیدا کند.

معاون استاندار در ادامه به بیان برنامه‌های توسعه مشارکت و ارتباط نظامند با مردم پرداخت و اظهار کرد: اولین برنامه انجام شده تشکیل مجمع مشورتی بانوان استان در 28 شهرستان و یک مجمع مشورتی استان با بیش از 1200 زن منتخب از 25 قشر برای مشارکت دادن نظامند زنان در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی در مسائل گوناگون استان در قالب شورای برنامه ریزی و توسعه و کارگروههای زیرمجموعه آن بود.

حسینی برنامه دوم استان را تشکیل خانه احزاب ذکر کرد و افزود: در استان خراسان رضوی 53 حزب رسمی و دارا پروانه وجود دارد که از جریان‌های مختلف اصول گرا، اصلاح طلب و اعتدال تشکیل شده است. و همگی آنها در قالب خانه احزاب سازماندهی شده اند و از حیث هم زمینه مشارکت احزاب در مسائل اصلی استان و هم ایجاد همگرایی و انجام در جریانهای سیاسی را موجب شده است.

وی راه اندازی و تشکیل خانه تشکل‌های غیردولتی استان را سومین برنامه اجرا شده دانست و اظهار کرد: در استان خراسان رضوی هم اکنون 1162 تشکل غیردولتی مجوز فعالیت دریافت داشته اند این تعداد در سال 92، 540 تشکل بود بنابراین این تشکل‌ها با 115% رشد نسبت به سال 92 به تعداد 622 تشکل در دولت تدبیر و امید شکل گرفته است.

وی افزود: برای این تشکل‌ها خانه تشکل‌های غیردولتی راه اندازی شد تا در قالب این خانه، ارتباط نظامند تشکل‌های غیردولتی با بخش عمومی و غیردولتی تحت عنوان نظامنامه «تعامل تشکل‌های غیردولتی با بخش دولتی و عمومی » تدوین و اجرایی گردد که این مهم به انجام رسید.

وی تصریح کرد: همچنین در قالب این تشکل سیاست‌ها و راهبردهای توسعه قلمرو موضوعی تشکلهای غیردولتی به 25 قلمرو، توسعه قشری تشکلها در همه اقشار جامعه، توسعه جغرافیایی تشکلها برای همه شهرهای بزرگ میانگین کوچک و روستاها و نیز توانمندسازی تشکلها برنامه ریزی و به اجرا گذارده می‌شود.

حسینی با اشاره به راه اندازی و ایجاد خانه جوان به عنوان چهارمین برنامه اظهار داشت: خانه جوان در شهر مشهد راه اندازی و تا آخر سال در 5 شهرستان دیگر هم راه اندازی خواهد شد و خانه جوان مقدمه تشکیل پارلمان مشورتی جوانان در استان خواهد بود که تصویر نامه آن تدوین و انشالله در تمامی شهرستانها 28 گانه استان راه اندازی خواهد شد تا از این طریق شاهد مشارکت نظامند جوانان در فرآیند تصمیم گیری و توسعه و رفع مشکلات باشیم.

وی ایجاد میزهای مختلف گفتگو با اقشار مهم جامعه را پنجمین برنامه اجرایی دانست و افزود: تاکنون میز کارگران، میز اقوام و مذاهب، میز جوانان، میز هنرمندان و اصحاب هنردر قالب شورای گفتگو و اصحاب هنر، میز فعالان اقتصادی در قالب شورای گفتگو با فعالان اقتصادی ومیزنخبگان تشکیل وتعامل نظامند با این اقشار برقرار شده است.

معاون استاندار طرح تعامل و ارتباط دولت با اقشار مختلف را به عنوان ششمین برنامه دانست و اظهار کرد: بر اساس این طرح کل افراد جامعه به 25 قشر تقسیم شده اند که گفتگوی صمیمانه با اقشار 25 گانه مردم توسط ا ستانداریها و فرمانداریها و نیز با حضور دستگاه‌های مختلف دولتی به طور جداگانه با این اقشار برگزار می‌گردد.

وی گفت: تاکنون به 16 قشر شامل : حقوقدانان و وکلا، پزشکان، معلمان، دانش آموزان، دانشجویان، کارآفرینان، زنان، جوانان، نخبگان، کارگران، تشکل‌های سیاسی، خیرین سلامت، احزاب سیاسی، اقوام و مذاهب، هنرمندان، استادان دانشگاه و همچنین برگزاری جلسه با اقشار مختلف در 20 شهرستان استان برگزار گردیده است.

حسینی افزود: هدف از برگزاری این نشست‌ها ارتباط صمیمانه و نزدیک با اقشار مختلف مردم است که در آن مسئولین دستاوردهای نظام و دولت را در قلمرو خاص آن قشر تشریح می‌کنند، ضمن آنکه مردم نیز مشکلات و خواسته‌های خود را طرح می‌نمایند در نهایت قرار بر این است که افرادی از آن قشر به نمایندگی انتخاب و پیرامون مباحث مطروحه با همکاری دستگاه‌های دولتی مشکلات را پیگیری نمایند و این هسفته انتخابی حلقه ارتباط دولت با آن قشر باشند.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با اشاره به ایجاد و راه اندازی شبکه دستگاه ها به عنوان هفتمین برنامه اجرا شده افزود: این شبکه با حضور روسای دانشگاه‌های استان اعم از دانشگاه فردوسی، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی، دانشگاه فرهنگیان، مراکز تحقیقات، پارک علم و فناوری و با حضور استاندار و معاونین هر ماه یک بار تشکیل می‌شود و در آن با رویکرد نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر شبکه دانش، مسائل اسامی استان به بحث و بررسی گذشته می‌شود و تصمیمات مقتضی اتحاذ و به اجرا گذارده می‌شود.

حسینی ملاقات‌های عمومی، استاندار، فرمانداران، و مدیران دستگاه‌ها با مردم را هشتمین برنامه وبازدید همیشگی استاندار محترم در روز‌های جمعه از مناطق حاشیه شهر مشهد و گفتگوی قشر با مردم و همچنین سفرهای نظام مند چندباره استاندار به 28 شهرستان استان را به عنوان نهمین برنامه ذکر کرد.

وی تشکیل هیأت اندیشه ورز را به عنوان دهمین برنامه ذکر کرد و افزود: در سطح استانداری خراسان سه هیأت اندیشه‌ورز در دو حوزه زنان و خانواده، کنترل وکاهش آسیب‌های اجتماعی و مسائل سیاسی شکل گرفته است که عمدتاً محققین و اساتید برجسته دانشگاه اعضاء آن را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: از این طریق در حوزه زنان و خانواده مبتنی بر سیاست‌های 16گانه مقام معظم رهبری، در حوزه آسیب‌های اجتماعی بر مبنای نظام ملی تقسیم کار پیرامون کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی و در حوزه تحلیل مسائل سیاسی از نظریات تحلیلی کارشناسی دانشگاهیان و محققان هم برای شناخت موضوعات در این حوزه‌ها و هم تحلیل و ارائه راهکارهای علمی و مناسب بهره‌مند می‌شویم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *