میزان اشتغال جدید در خراسان رضوی از 2 میلیون و 149 هزار اشتغال فراتر رفت

استاندار خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در تابستان امسال میزان اشتغال جدید در این استان از مرز 2 میلیون و 149 هزار اشتغال عبور کرد.

علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در نشستی با رئیس اتاق تعاون ایران که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، افزود: در آغاز فعالیت دولت یازدهم میزان اشتغال در خراسان رضوی یک میلیون و 830 هزار شغل بود لذا اشتغال‌زایی در این استان ظرف چهار سال اخیر روند افزایشی خوبی داشته است.

وی وجود فضای خوب بین دولت و ملت را در افزایش اعتماد مردم بسیار مهم توصیف و بیان کرد: 23درصد از اشتغال ایجاد شده در کشور در تابستان امسال مربوط به خراسان رضوی است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: طبق اعلام مرکز آمار ایران از تابستان پارسال تا تابستان امسال 184 هزار شغل جدید در این استان ایجاد شد و این در حالی است که پاییز پارسال سرمای شدیدی داشتیم و برخی از محصولات کشاورزی به نصف تقلیل یافت.

وی گفت: همچنین به رغم سرما، سیل و زلزله ای که چندی پیش در خراسان رخ داد پارسال 100 هزار شغل در استان ایجاد کردیم که 10 درصد میانگین کشوری بود.

رشیدیان افزود: میزان بیکاری در خراسان رضوی نیز بهار امسال 14.3 درصد بود که در تابستان این رقم به 10.1 درصد تقلیل یافت.

وی میزان مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی را بالای 45 درصد اعلام و بیان کرد: آمار جوانان جویای کار نیز در این استان نسبت به متوسط کشور بالاتر است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین ظرف یک سال اخیر بیش از 10 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن و بیش از پنج هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در استان صورت گرفت.

وی گفت: همچنین ظرف چهار سال اخیر به اندازه 11 سال گذشته جذب سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی محقق شد و امسال نیز چهار پروژه فاینانس از 12 پروژه مصوب فاینانس در کشور مربوط به این استان است.

رشیدیان افزود: خراسان رضوی دارای ظرفیتهای زیادی است و در حوزه نیروگاههای خورشیدی و بادی 2 نیروگاه بزرگ بادی در استان داریم که در کشور از لحاظ ظرفیت کم نظیر هستند.

وی ادامه داد: همچنین برای بهره گیری از ظرفیت انرژی خورشیدی، اشتغالزایی مددجویان استان در دستور کار قرار گرفت و طبق توافق وزارت نیرو، بهزیستی و بانک عامل، کمیته امداد و کارخانه تولید نیروگاههای خورشیدی 600 پنل خورشیدی در روستاها برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی راه اندازی شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: راه اندازی هر پنل حدود 23 میلیون تومان هزینه دارد.بخشی از این هزینه از طریق تسهیلات بانکی و بخشی نیز توسط بهزیستی و کمیته امداد تامین شد.

وی افزود: این پنلها در روستاها تاثیر مهمی در اشتغالزایی داشت و ماهانه حدود 800 هزار تومان هر پنل تولید برق دارد که این برق تولیدی به اداره برق فروخته می شود. 350 هزار تومان از این مبلغ به عنوان قسط تسهیلات بانک توسط اداره برق به بانک داده می شود و حدود 400 هزار تومان نیز به مددجو و مشترک می رسد.

رشیدیان ادامه داد: خشکسالی و تخلیه روستاها همواره از مشکلات خراسان رضوی بوده است. تصمیم بر آن شد با استفاده از ظرفیت صنایع دستی در روستاها از مهاجرت جلوگیری شود.

وی گفت: در این راستا با توافق با سازمان فنی حرفه ای و از محل صندوق کارآفرینی مقرر شد در ازای ایجاد هر اشتغال در مناطق محروم تا 20 میلیون تومان وام قرض الحسنه به این سازمان اعطا شود که این طرح از موفق ترین طرحها در روستاها و اشتغالزایی زنان روستایی بود و یکی از موفقترین مجموعه‌های تولیدی در این حوزه شکل گرفته است.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر نقش تعاونی‌ها بر اشتغالزایی و درآمدافزایی مردم و به خصوص روستاییان افزود: ظرف چهار سال اخیر در تعاونی‌های مرزی استان همیشه تراز مثبت به صادرات بوده است. تعاونی‌های مرزنشین فعالیت‌ها را گسترده‌تر کرده‌اند.

وی ادامه داد: گستره فعالیت‌های تعاونی‌ها در مناطق مرزی منجر به مهاجرت معکوس در روستاها شده است و طرح تعاونیهای مرزی در روستاهای نزدیک به مرز افغانستان از 15 هزار خانوار شروع و هم اکنون به بیش از 18 هزار خانوار افزایش یافته است.

رشیدیان گفت: ایجاد سامانه هم افزا توسط تعاونی‌ها بین بخش‌های مختلف مانند نخ ریسمانی است که تعاونی‌ها را به شبکه‌ای پویا در حوزه اقتصادی تبدیل کند. تعاونی‌ها در هر بخشی زنجیره ارزش افزوده را به بهترین نحو می توانند مدیریت کنند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر مشارکت مردمی و تعاونی‌ها نیز از اساسی ترین ظرفیتهای تحقق اقتصاد مردمی است هستند.

استاندار خراسان رضوی به تدوین سند آمایش سرزمینی نیز اشاره و بیان کرد: این سند در واقع ظرفیت‌های بالقوه کشور در حوزه‌های مختلف را مشخص می کند و طبق این سند در خراسان رضوی نیز ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که بسیاری یا مغفول مانده یا مناسب استفاده نشده است.

وی ادامه داد: خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف نظیر معدن، کشاورزی، صنعت، گردشگری و خدمات دارای ظرفیت‌های زیادی است و اگر از این ظرفیت‌ها به موقع استفاده نشد ناشی از عدم شناخت و عدم برنامه ریزی صحیح برای استفاده از امکانات در جای خود است.

رشیدیان گفت: تعاونیها با پراکندگی و گستردگی نقش مهمی در اشتغال دارند. ارزش افزوده در زنجیره کردن ظرفیت‌های بالقوه از طریق تعاونی‌ها قابل تحقق است و اگر این زنجیره ایجاد شود واسطه گری حذف و میزان تولید و اشتغال افزایش می یابد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *