تغییر مواضع برجامی آمریکا برای خروج از انزوا

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تغییر مواضع برجامی آمریکا را برای خروج از انزوا و اعمال فشار و سرمایه‌گذاری بر روی اپوزیسیون‌های داخلی ایران جهت اخذ امتیازات بیشتر دانست.

جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی در خصوص تغییر موضع آمریکا در زمینه برجام و تاکید آنها بر تغییر حکومت ایران، گفت: آمریکایی‌ها بعد از بیان اظهارات ضد ایرانی و لغو برجام با هزینه بسیاری از جمله مخالفت متحدان اروپایی و شرق آسیا، عدم همکاری روسیه و غیره مواجه شدند به نوعی که موجبات انزوای آمریکا تعبیه شد. علاوه بر این فضای کارشناسی و افکار عمومی داخل جامعه آمریکا و کنگره به نفع سیاست‌های ترامپ جهت لغو یک جانبه برجام نبود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به رصد شرایط و بازتاب‎‌ اظهارات ترامپ و اطمینان از عدم توانایی مجاب افکار عمومی کشورهای دیگر به ویژه اروپایی‌ها برای همراهی با آمریکا، مواضع آمریکایی‌ صریحا تغییر پیدا کرد زیرا می‌دانند میانگین عقلانیت در کنگره در حد ابطال برجام نیست.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال لغو برجام نبودند، افزود: ژست لغو برجام آمریکا برای فشار روانی علیه جمهوری اسلامی ایران جهت تامین مطالبات خود در قالب اصلاح این توافق هسته‌ای بود، زیرا به نظر آمریکایی‌ها برجام قراردادی است که نتوانسته بخشی از فعالیت‌های ایران چون حضور و فعالیت‌ در منطقه به خصوص سوریه و عراق، ساخت موشک و عدم شفافیت فعالیت اتمی را مهار کند.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: این در حالی است که آژانس بین‌المللی و کمیته نظارت بر برجام تعهد کامل ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است. در حقیقت آمریکایی‌ها در بازی دو سویه برای خروج از انزوا و افزایش فشار مضاعف به ایران برای امضای قرارداد تکمیلی به دنبال اصلاح بخش‌هایی از برجام هستند که به نظر آنها پر ایراد است، البته آمریکا به دنبال نظارت بیشتر بر مراکز نظامی ایران، کنترل فعالیت‌های موشکی ایران و محدودیت فعالیت ایران در سوریه و عراق و گنجاندن آنها در برجام هستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استراتژی چندگانه آمریکا در اظهارات ترامپ، گفت: آمریکا ظرف سال‌های آینده سرمایه‌گذاری وسیعی بر روی گروه‌های اپوزیسیون داخل جمهوری اسلامی ایران خواهند کرد تا بخشی از مخالفان و منتقدان شدید جمهوری اسلامی را تقویت و بر علیه عقبه مردمی ایران تحریک کند تا از این راه جمهوری اسلامی ایران وادار به دادن امتیازهای بیشتر به آمریکا شود.

وی یادآور شد: تقویت کشورهایی چون عربستان سعودی و اسرائیل، حضور گسترده نظامیان آمریکایی در پیرامون مرزهای ایران در افغانستان، عراق و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و باز کردن حساب ویژه بر روی اختلافات سیاسی، قومی و مذهبی داخلی ایران در استراتژی جدید آمریکا کاملا مشهود است که ظرف چهار سال آینده اجرا کند.

رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه آمریکا به دنبال دامن زدن به چالش ایران و عربستان است، تصریح کرد: برخی پیش‌بینی‌ها از پیشبرد اختلاف بین ایران و عربستان توسط آمریکایی‌ها تا چالش نظامی خبر می‌دهند، در حقیقت آمریکایی‌ها با این استراتژی‌ها به دنبال هدف اصلی خود یعنی تغییر حکومت ایران هستند البته آمریکا این هدف را از 40 سال پیش دنبال کرده اما از اجرای آن ناتوان بودند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: آمریکا و به ویژه ترامپ به وندالیسم و فروپاشی اجتماعی امیدوار هستند در حالیکه به مرور زمان متوجه تحلیل نادرست خود درباره ایران خواهند شد. تحلیل آمریکایی‌ها از ایران شبیه تحلیل ضدانقلاب‌ها و اپوزیسیون ایران در آمریکاست که سالها با ایران ارتباط اجتماعی نداشته‌اند. در واقع دولتمردان آمریکایی بر پایه این اظهارات نادرست استراتژی علیه ایران تدوین کردند که در نهایت با مخالفت اروپایی‌ها، چین و روسیه مواجه می‌شوند.

 

 

منبع: خانه ملت

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *