غذا در مشهد ارزان‌تر از کل کشور!

آمارها نشان می­دهد ایرانی­ها سالانه هزینه زیادی صرف غذا و خوراکی می­کنند که نسبت به میانگین جهانی رقم قابل تاملی است.طبق آمار بانک مرکزی سهم خوراکی در هزینه­های یک خانوار ایرانی23 درصد از هزینه‌های زندگی را شامل می‌شود.، این درحالی است که این عدد برای ایالات متحده آمریکا تنها 6/6 درصد و حدود یک چهارم ایرانی­ها است! اما آیا این بدان معنی است که ایرانی ها غذای زیادی مصرف می­کنند یا قیمت تهیه غذا بالاست؟ و آیا این غذا و مواد اولیه­ آن دارای کیفیت کافی هست؟

شاخص جهانی «امنیت غذایی» سه شاخه دارد: در دسترس بودن ، توان خرید و کیفیت غذا. طبق آمار بالا به نظر نمی­رسد مشکل چندانی در زمینه در دسترس بودن غذا وجود داشته باشد پس باید در دو شاخص دیگر به دنبال پاسخ سوالمان باشیم. برای اطلاع دقیق از شرایط به سراغ شادیه احتشام مدیر مجموعه ایرن و رستوران معین­درباری که سابقه سی سال مدیریت در زمینه رستورا­ن­ و تالارداری را دارد رفتیم و نظر او را بر پایه تجربه­اش جویا شدیم:

مدیر مجموعه ایرن می­گوید: تفاوت قیمت رستوران­های طرقبه و شاندیز با رستوران­های داخل شهر مشهد بخاطر فضای متفاوت منطقه ، کیفیت بیشتر غذا و استقبال بیشتر مردم است.بر همین اساس بهداشت هم نظارت بیشتری دارد و این خود باعث کیفیت بیشتر خدمات می­شود.من به شخصه شاهد این قضیه هستم که در رستوران های منطقه از مواد اولیه درجه یک استفاده می­شود و رستوران­داران سعی در استفاده از مواد اولیه محلی و با کیفیت دارند . مثل برخی رستوران­های سطح شهر غذای وعده­های قبل به مشتری داده نمی­شود.

شادیه احتشام افزود: دلیل دیگری که می­توان برای این تفاوت قیمت بیان کرد بحث اجاره و هزینه­های مکان است.با یک بررسی ساده می­توان به تفاوت بالای اجاره ملک در سطح شهر و طرقبه و شاندیز پی برد که طبیعتا تاثیر مستقیم در قیمت­ها خواهد داشت.به این قضیه می­توان این را افزود که عموما در سطح شهر از مواد اولیه با کیفیت و درجه یک استفاده نمی­شود و این درحالی است که رستوران­های برند این منطقه کاملا از برنج ایرانی و روغن محلی با کیفیت استفاده می­شود که طبیعتا تفاوت در قیمت این دو نوع مواد اولیه تفاوت در قیمت نهایی ایجاد می­کند.

این بانوی کار آفرین ضمن تاکید بر کم شدن استقبال مردم از رستوران­ها گفت: رکود بازار و کم شدن توان مالی مردم باعث شده بومی­­های مشهد که بیشتر مشتریان ما را تشکیل می­دهند کمتر به رستوران مراجعه داشته باشند و اگر در گذشته هر حداقل هفته­ای یکبار مراجعه داشتند اکنون حداکثر هر ماه یک مرتبه به رستوران می­آیند.البته باید به این نکته هم توجه داشت که قیمت مواد اولیه­ هم نسبت به سال­های گذشته به شدت افزایش داشته و این شرایط را برای ما سخت­تر هم کرده است.

احتشام اظهار کرد: ما تقریبا توریست در مشهد نداریم و مسافران بیشتر زائر هستند و برای زیارت به مشهد آمده­اند و کمتر برای سیاحت به مشهد سفر می­کنند و باید به این قضیه اعتراف کرد که عموم زائران دارای بضاعت کم مالی هستندو با این بالا بودن قیمت­ها برای ما بازار هدف محسوب نمی­شوند. متاسفانه مسئولین تلاشی برای جذب توریست و گردشگر ندارند و حتی با سختگیری‌های مختلف اجازه تفریح و سیاحت نیز از مردم گرفته شده و این دلایل همه دست­به­دست هم داده­اند تا شرایط رستوران­ها اصلا مناسب نباشد. حتی می­توان این موضوع را برای تالارها نیز صادق دانست و شرایط کنونی جامعه استقبال از ازدواج و برگزاری مراسم­های مختلف را هم پایین آورده است.

وی در خصوص میزان پسماندهای غذا در رستوران­ها و تالارها تصریح کرد:در گذشته نسبت به وضع اقتصادی مردم سفارش غذا بیشتر بود و در نتیجه پسماند بیشتر وجود داشت اما در حال حاضر همه سعی در اقتصادی کردن مصرف و سفارش کمتر دارند و این موضوع چه در رستوران و چه در تالار صادق است و حتی مازاد غذا را بصورت بسته بندی با خود می­برند و این به نوعی پسماند غذا را کاهش داده است.در گذشته باقی غذاهای مجالس که مانده بود به خیریه­ها هدیه می­شد و حتی با توافق با خیریه گلستان علی این غذاها را به مناطق محروم می­فرستادیم ولی در حال حاضر این اتفاق نمی­افتد.

احتشام در مورد کیفیت غذا نسبت به گذشته اضافه کرد: هر چقدر هم به دنبال مواد اولیه با کیفیت باشیم ولی باید اعتراف کرد دیگر مواد طبیعی و اصطلاحا ارگانیک از بین رفته است.دیگر هیچکدام از این مواد رنگ و بوی گذشته را ندارند حال این می­تواند بخاطر تغذیه احشام، کودهای مصرفی یا هر دلیلی باشد ولی در هر حال هیچکدام کیفیت دهه­های قبل را ندارد با این حال ما تلاش می­کنیم بهترین کیفیت را برای مشتری­ها فراهم کنیم.

برای پیگیری بیشتر به سراغ رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوکباب، چلوخورشت، آشپزخانه، کباب و حلیم مشهد رفتیم و نظر او ایشان را جویا شدیم:

حسن امیریان با بیان اینکه غذا در مشهد از کل کشور ارزان­تر و باکیفت­تر است اظهار کرد: من با این حرف که غذا در شهر گران است مخالفم چرا که به هرجای کشور سفر کنید متوجه خواهید شد که غذا در مشهد هم ارزان­تر است و هم از کیفیت بهتری برخوردار است. این موضوع بر هیچ مسئول و هموطنی پوشیده نیست .حتی زمانی که ما در سفر حج آشپز مشهدی کاروان­ عوض می­شد مسئولین عربستانی می­گفتند مشهدی­ها رفته­اند، کیفیت غذای شما پایین آمده است! در بحث قیمت هم مقصر رستوران­داران نیستند، دلیل این موضوع قیمت بالای مواد اولیه است که باید از جانب دولت کنترل شود.

وی افزود:رستوران­دار ماهیچه را کیلیویی 58 هزار تومان می­خرد، پاک می­کند برایش 63هزار تومان تمام می­شود ،برای چلو ماهیچه 600 گرم گوشت مصرف می­کند که 100 گرم آب می­شود و 500 گرم روی غذا باقی می­ماند با احتساب برنج و دیگر مواد اولیه ، پول کارگر، مالیات،اجاره ، قبوض خدماتی و… غذا را پرسی 63 هزار تومان ارائه می­مند که  در هر پرس غذا چیزی کمتر از 10 هزار تومان سود خواهد برد پس مقصر این موضوع قیمت بالای مواد اولیه است.در چهار سال گذشته برنج از 10 هزار تومان به 16 هزار تومان رسیده ،سیر کیلویی 17 هزار تومان است، پیاز تا 8هزار تومان رسید و این موضوع برای تمام مواد صادق است.

رئیس اتحادیه رستوران­داران مشهد تصریح کرد: در سال­های اخیر بخاطر کم شدن توان خرید مردم فروش صنف ما به شدت کاهش داشته و اگر در گذشته برای هر نفر یک پرس غذا سفارش می­دادند حال تعداد سفارش­ها از تعداد مصرف کنندگان کمتر است. ما در رستوران­های برند با کاهش 25 درصدی مشتری و فروش و در واحدهای درجه 2 و3 با کاهش 40 تا 45 درصدی فروش مواجه هستیم.مشتریان مسافر و غیر بومی حدود25 درصد از فروش رستوران­ها را شامل می­شدند که کاهش چشمگیری در آن دیده می شود و این­ها همه نشانگر حال نه چندان خوب رستوران­داران است و این شرایط در رستوران­ها غیر برند بدتر نیز هست.

امیریان در مورد پسماند غذایی رستوران­ها گفت: در گذشته رستوران­ها پسماند زیادی داشتند ولی چند سال است که با همکاری خیریه گلستان علی و اجرای طرح سلامت توانسته­ایم غذای مازاد را کاهش دهیم و به واسطه آن از اسراف و تولید زباله جلوگیری کنیم.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *