رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران موسسه جوانا آستان قدس رضوی

مسیر درستی را در پیش گرفته اید

وحدانه آخوندشریف

مراسم رونمایی و اکران خصوصی فیلم مستند هفت روز دربهشت در سینما هویزه مشهد مقدس برگزار شد. فیلمی مستند ۳۰ دقیقه‎ای با عنوان هفت روز در بهشت  که روایتی است از برگزاری یک اردوی تربیتی، معرفتی و تفریحی، بر مبنای آموزش به همراه تفریح و با هدف معرفت افزایی که برای قشر جوان و نوجوان نخبه طراحی شده و در ۳ سال گذشته برای بیش از ۴۵۰۰ جوان و نوجوان نخبه از سراسر کشور برگزار شده است.
نوجوانان منتخب طی یک دوره فشرده با محتوایی از منابع تولید شده از آراء بزرگان توسط این مجموعه،به پاسخ سؤالات بنیادین خود می‎رسند و با بهره‌مندی از حضور تمام وقت اساتید و مربیان در کنار خود با معارف توحیدی و اسلامی آشنا می‌شوند. کلاس‌های فشرده و تدریس اساتید نخبه گرچه با دشواری‌های آموزشی همراه است اما به اذعان مخاطبان این دوره‌ها پاسخگوی بسیاری از شبهات آن‌ها نیز بوده است شبهاتی که هیچ‌گاه از کلاس‌های معارفی دوران تحصیل پاسخی مناسب برای آن دریافت نکرده‌اند.

محتوای ارائه شده در این اردوها با عنوان کتب هفت‎‏جلدی معارف کاربردی «برترین آرزو » با زبانی روان برای قشر جوان و نوجوان و طبق مبانی مرحوم علامه طباطبایی تهیه و تألیف شده است که این کتاب‎ها چندی پیش به حضور مقام معظم رهبری تقدیم شد و ایشان در دیدار با عوامل برگزاری این اردوها و دست‎اندرکاران تولید کتب «برترین آرزو» از آن‌ها تقدیر کردند.

به گزارش صبح امروز، مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی مجتبی مختاری در مراسم  اکران فیلم مستند هفت رو در بهشت و هم‌چنین  رونمایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در ارائه الگوی تربیتی نسل جوان  که با حضور جمعی از نخبگان و شخصیت‌های فرهنگی و رسانه در سینما هویزه مشهد برگزار شد با اشاره به تلاش بی‌وقفه موسسه جوانان آستان قدس در این راستا عنوان کرد: موسسه جوانان آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از مؤسسات فرهنگی این آستان مقدس با عنایت به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص نوجوان و جوان ، از 3 سال گذشته رویکرد اصلی خود را فعالیت در حوزه جوان و نوجوان قرارداد و تمامی برنامه‎های این موسسه با محوریت فعالیت‎ تربیتی و معرفتی جوان و نوجوان از ابتدا بازنگری شد.

حضور بیش از 4 هزار جوان و نوجوان نخبه کشوری در دوره‌های هفت روز در بهشت

وی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز عنوان کرد: موسسه جوانان آستان قدس رضوی در 3 سال گذشته با تغییر رویکرد و تعریف رسالت‏های جدید در حوزه علوم تربیتی و معرفتی برای جوانان و نوجوان، اقدام به تهیه زیرساخت‏های محتوایی لازم برای پاسخگویی به شبهات نوجوانان و جوانان و همچنین تولید مجموعه کتب معارف کاربردی با نام برترین آرزو کرد، در همین راستا با توجه به اثرگذاری حداکثری آموزش این موضوعات در قالب برنامه‏های اردویی با همراهی تولیت آستان قدس رضوی زیرساخت‏های سخت‎افزاری همچون فضاهای اردوگاهی جدیدی به این مجموعه اضافه شد که با استفاده از این فضاها اردوهای معرفتی، تربیتی و تفریحی هفت روز در بهشت طراحی شد  و بیش از 4 هزار جوان و نوجوان نخبه کشوری در طول 3 سال در این اردوها شرکت کردند که گزارش این مجموعه برنامه‏ها به سمع و نظر مقام معظم رهبری نیز رسید.

رصد فعالیت‌های معرفتی و جوانانه موسسه توسط مقام معظم رهبری

مختاری اظهار کرد: مقام معظم رهبری نسبت به مجموعه نظر خاصی دارند و برای ما جای بسی افتخار است که در فراخوان‌های موردی در یک نقطه خاصی از تاریخ مجموعه را به حضور طلبیدند و همیشه ناظر بر گزارشات مجموعه هستند هم‌زمان با سفر اخیر مقام معظم رهبری به مشهد مقدس، مجموعه موسسه درگیر برگزاری یکی از بزرگ‌ترین اردوهای هفت روز در بهشت برای بیش از 500 نفر از نخبگان مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور بود که در پایان این دوره با تماسی که از مجموعه دفتر تولیت آستان قدس رضوی حاصل شد در جریان هماهنگی این دیدار قرار گرفتیم، این موضوع برای ما خیلی مهم و باورنکردنی بود چراکه این دیدار توسط شخص خودشان درخواست شده و بیانگر رصد فعالیت‌های معرفتی و جوانانه موسسه توسط مقام معظم رهبری بود که از طرفی برای ما خوشحال‌کننده و از سویی بار مسئولیت ما را دوچندان می‏کرد.

وی ادامه داد :در این دیدار که کاملاً خودمانی و صمیمانه بود، غیر از گروه 9 نفره ما، تنها آیت‌الله گلپایگانی، سردار حقانی و حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی حضور داشتند که در آنجا گزارشی مختصر از برنامه‏ها برای ایشان ارائه کردیم.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی به پاره‌ای از صحبت‌های مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: رهبر انقلاب خطاب به ما فرمودند: شماها اگر چنانچه در این راهی که دارید می‏روید استقامت کنید، خسته نشوید، این موانع جلوی پای شما مانع حرکت شما نشود؛ وقتی به یک مانعی برخورد می‎کنید، از این مانع عبور کنید، اگر نشد، راهتان را کج کنید، برگردید، بروید دنبال راه، اگر این کار را بکنید مطمئن باشید که فردای این کشور آن چیزی خواهد شد که امروز شما آرزویش را دارید؛ یعنی جامعه اسلامی، دولت اسلامی، حکومت اسلامی واقعی، احکام اسلامی؛ این بدون شک خواهد شد.

وی ادامه داد: ایشان در جایی از رهنمودهای خود فرمودند انجام این کارها و به ثمر رسیدن آن، به علت جوان بودن شماست. فارغ از تمام خصوصیت‌ها که خدا به شما داده است مهم‌ترین ویژگی شما جوان بودن است و این فرق دارد با یک‌نفری که پا به سن گذاشته و قوت جوانی را ندارد. ما یک مسیری را که پیاده‎روی می‌کنیم خسته می‌شویم ولی شما نه. دلِ‌ جوان به جهت صفا و پاکی، آمادگی جذب رحمت الهی را بیشتر دارد. در این راه اصلاً خسته نشوید و قوی حرکت کنید، این مهم است. موانع نباید شما را خسته کند. خدا به شما توفیق داده که در این کار و مسیر قرار گرفته‌اید.

مختاری به توصیه و تأکید مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت‌های این مجموعه اشاره و عنوان کرد: ایشان ضمن فرمایشات خود خاطرنشان کردند: «دایره تأثیر را توسعه دهید؛ به عدد ۴ هزار قانع نشوید؛ کار را به 40هزار و حتی به 400هزار نفر برسانید. خدا قطعاً با شماست. همین اساتید خوب (اشاره‌ای فرمودند به اساتید حاضر در جلسه ازجمله حاج آقای وکیلی)  و دارای نبوغ که الآن با شما هستند، نشان از نصرت الهی است. از خدا بخواهید تفضلات خودش را بیش‌ازپیش نصیب شما کند. بنده هم دعاگو هستم.»

وی با اشاره به کتب تحریر شده در طول این سه سال اظهار کرد: قطعاً مدل تربیتی تعریف‌شده با گذر زمان نیاز به مکمل‎هایی دارد همچنین شبهات در عصر حاضر روزبه‌روز و بنا به مقتضیات زمان ایجاد می‎شوند و برای پاسخگویی به این شبهات می‎بایست به صورت پویا و فعال عمل کرد؛ به همین دلیل موسسه جوانان آستان قدس رضوی هم‌زمان با تألیف و تدریس کتب هفتگانه برترین آرزو، 12 جلد کتاب‎ مکمل آن را در طول این سه سال آماده کرده است.

این کتاب‏ها شامل: انیس مهربان، به سوی جانان، اخلاق کار تشکیلاتی، معمای خیر و شر، تمدن انقلاب اسلامی(رهیافتی به بیانیه گام دوم انقلاب)، توحید داروی دردها، برسفره توحید، زیارت، آغاز عشق و بندگی، عیار تجربه، قدر خودت را بدان، جوان و انتخاب بزرگ.

در پایان این مراسم که با حضور جمعی از نخبگان و شخصیت‌های فرهنگی و رسانه‎ای کشور برگزار شد، از دو کتاب «دریچه‌ای به عالم پنهان» و «نردبان آسمان» تهیه شده در کارگروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی توسط حجت‌الاسلام دکتر خسروپناه رونمایی شد.

image_print
898 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *