شیرین و لذت‌بخش

مرزها حریم جغرافیایی یک کشور هستند. چیزی شبیه دیوارهای یک خانه که حریم و حدود آن‌را مشخص می‌کند. سرزمین و قلمرو برای بشر آن‌قدر والا و با ارزش است که خیلی‌ها آن را مقدس می‌نامند و هیچکس حاضر نیست حتی یک وجب از خاک میهنش را بفروشد. شاید عشق و تعصب به وطن، یکی از قدیمی‌ترین احساساتی باشد که در انسان نهادینه شده‌است و حراست و حفاظت حریم یک کشور را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده‌است.

مرزبان‌ها همیشه برای سایرین اسطوره و قهرمان بوده‌اند. از ایران باستان گرفته تا همین امروز که مردانی شجاع‌دل در نقطه‌های صفر مرزی ایستاده‌اند تا چشم بد از ایران اسلامی دور باشد. مردانی که هوشیار و بیدارند تا با بی هیچ هراسی زندگی کنیم و هرشب آسوده بخوابیم که با وجود آن‌ها شهر در امن و امان است.

ایران به‌لطف غیورمردان خود، جزیره‌ای آرام در قلب دریای متلاطم و خروشان خاورمیانه است که سالها‌است آتش جنگ و خشونت در آن شعله‌ور است. در این میان، استان خراسان رضوی با 2 کشور افغانستان و ترکمنستان همسایه‌است و ۸۳۳.۵ کیلومتر مرز مشترک دارد که ۳۰۰ کیلومتر آن با کشور افغانستان و ۵۳۳.۵ کیلومتر با کشور ترکمنستان هم‌مرزاست. برخلاف ترکمنستان که کشوری آرام است، افغانستان پایگاه اصلی برخی از گروه‌های تروریستی  بزرگترین تولیدکننده موادمخدر دنیا است. وسعت مرزهای مشترک با کشوری مانند افغانستان، وجود عوارض طبیعی خاص مانند کوه‌های صعب‌العبور، گروه‌های تروریستی و اشرار مسلح، قاچاقچیان موادمخدر و سوخت و متجاوزان مرزی، شرایط حفاظت از این مرزها را سخت و پیچیده کرده‌است که البته به همت نیروهای سرفراز مرزبانی، حتی فکر دست‌اندازی به خاک این سرزمین به ذهن کسی خطور نمی‌کند.

سردار سرتیپ دوم ماشاالله جان‌نثار از چهره‌های شناخته شده نیروی انتظامی است که درحال حاضر فرمانده مرزبانی خراسان رضوی است.

در هفته گرامیداشت نیروی انتظامی مهمان او بودیم تا از نزدیک حرف‌هایش را بشنویم.

 

برقراری امنیت و آرامش برای مردم زیباترین و با شکوه‌ترین کار پلیس

اولین سوالم از سردار جان‌نثار درباره شرایط امنیت در مرزهای خراسان رضوی بود و اینکه در این لباس چه حسی دارد که پاسخ داد: به لطف خداوند و عنایت ولی نعتمان حضرت ثامن الائمه (ع) و همچنین همت، غیرت، تعهد، انگیزه و ولایتمداری کارکنان مرزبانی سرزمین خورشید، امنیت پایدار و مطلوبی در مرزها حاکم است. پوشیدن لباس مرزبانی احساس بسیار خوبی دارد و لذت بخش است. اگر قرار باشد مجددا در مجموعه های دولتی استخدام بشوم، حتما همین شغل را انتخاب خواهم کرد.

سردار جان‌نثار درباره سختی‌های کار مرزبانان و دغدغه‌هایش گفت: کار مرزبانی از لحاظ قرار گیری در موقعیت های جغرافیایی مشکلاتی دارد ولی سخت نیست، چون عاشقانه است. چون امنیت و آرامش برای مردم به دنبال دارد، شیرین و لذت بخش است. مهمترین دغدغه‌ای که دارم این است که به امنیت پایدار مرزهای مقدس جمهوری اسلامی خدشه ای وارد نشود و بعد از آن توجه لازم به معیشت کارکنان زحمت کش مرزبانی از اهم امورات است.

او که راضی است تا فرزندش نیز لباس مرزبانی بپوشد آمادگی برای شهادت را یکی از ویژگی‌های مرزبانان دانست و بیان کرد: از مرگ فراری نیست “کل من علیها فان” ولی نگاه مرزبان اولا این است که توفیق خدمت پیدا کند و ثانیا مرگش شامل آیه شریفه “ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون” باشد.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی تاکید خاصی رو خانواده مرزبانان داشت و تاکید کرد: بارها گفته ام و می گویم که باید از خانواده نیروهای مرزبانی تشکر فراوان کرد زیرا خانواده ها همراه و پشتیبان خیلی خوبی برای مرزبانان هستند. طبیعی است که بخاطر دوری ها و سختی ها صبرشان کم باشد، ولی چون به اهمیت و تقدس شغل ارزشمند شغل مرزبانی واقفند گلایه ای ندارند.

 

از شهدای مرزبانی حلالیت می طلبم

از او پرسیدم اگر یکی از شهدای مرزبانی به خوابش بیاید به او چه خواهد گفت که پاسخ داد: فرهنگ شهادت و ایثارگری در بین جوانان نسل سوم انقلاب نشان می دهد که انقلاب ثمره داده است و شهدای مرزبانی از میوه های درخت تنومند انقلاب هستند. اما یک فرمانده زمانی می تواند بگوید که یک فرمانده موفق بوده است که بیشترین دستاورد میدانی را با کمترین تلفات انسانی داشته باشد؛ من از شهدای مرزبانی حلالیت می طلبم و تقاضای عفو و شفاعت نزد پروردگار دارم.

سردار جان‌نثار شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره‌اش را اینگونه تعریف کرد: اگر از مرزها دیدار کرده باشید متوجه می شوید که مرزبان با چه سختی  اما با غیرت و شجاعت در حال پاسداری از مرز و بوم کشور عزیرمان ایران هستند. نیروهای مرزبانی اگرچه بین مردم ناشناخته هستند، اما آن ها تحرکات دشمنان اسلام را در نطفه خفه می سازند. شهادت دو تن از مرزبان استان خراسان رضوی به نام های شهید “آرمش” و “نامدار” در سال گذشته از تلخ ترین خاطرات دوره کاری من بود اما در عین حال شیرین ترین آن به هلاکت رسیدن سریع اشرار با همت و غیرت مرزبانان بود.

 

116 درصد افزایش کشفیات مرزبانی در سال جاری

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی  کشفیات مرزبانی از ابتدای سال جاری تا اواسط مهرماه را اینگونه اعلام کرد: مقدار 2 تن و 34 کیلوگرم مواد مخدر توسط مرزبانان خراسان رضوی کشف و ضبط شده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته 116 درصد افزایش داشته است. همچنین در سال 96 تاکنون بیش از 134 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزها کشف و ضبط گردیده است. همچنین تعداد 2072 متجاوز مرزی توسط مرزبانان خراسان رضوی دستگیر شدند.

در همین تاریخ 112 هزار و 288 کامیون، اتوبوس، سواری وارد ایران و تعداد 735 هزار و 43 خودروی سبک و سنگین از ایران خارج شدند. در این مدت 249 هزار و 946 خارجی با گذرنامه وارد ایران و 238 هزار و 961 نفر خارجی از ایران خارج شدند. تعداد 5784 نیز بیگانه از ایران طرد شدند.

 

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *